جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


موسیقی دنیا را تغییر می‌دهد


موسیقی دنیا را تغییر می‌دهد
‌موسیقی پدیده‌ای جهانی است. زبانی بی مرزكه همه آن را می‌فهمند. آوای طبلی نواخته شده دریك روستای آفریقایی، شنوندگانی فراترازخط كشیهای جغرافیایی درآن سوی قاره‌ها می‌یابد. اما آیا دنیای سیاست نیزصدا و پیام موسیقی را می‌شنود؟ صنعت موسیقی مدت زمان بسیاری است كه با واژه موسیقی جهان (‌Worldmusic‌)، آشنا است.
با گسترش و پیشرفت هر چه بیشتر تكنولوژی، دیگر صفحه‌های گرامافون تنها پخش كننده‌های موسیقی نیستند. امروزه فقط با یك كلیك می‌توان موسیقی هر نقطه از جهان را دانلود كرد و صدای مدونا را نه تنها در نیویورك، بلكه حتی در شهری كوچك در كشور نپال نیز شنید.شاید همین محبوبیت و گستردگی موسیقی باعث شده است، تا نسل جدید هنرمندان به فكر كمك گرفتن ازآن در هوشیار سازی جامعه جهانی بیفتند.
آنها در پی آن هستند تا همگان و به خصوص سیاستمداران را، نسبت به آنچه كه در اطرافشان می‌گذرد، آگاه سازند. كنسرت زمین زنده(‌Live Earth‌) ، كه در هفتمین روز هفتمین ماه هفتمین سال هزاره جدید برگزار شد، جدیدترین گواه این تلاش بود. آوای موسیقی برای اتیوپی نخستین تلنگر موسیقیایی را باب گلدوف(‌Bob Geldof‌) ، خواننده ایرلندی، در سال ۱۹۸۵ با برگزاری كنسرتی به نام كمك زنده(‌Live Aid‌) ، به دنیای سیاست وارد كرد :‌Bildunterschrift: Groansicht des Bildes mit der Bildunterschrift‌ .
كمبود غذا در اتیوپی، گلدوف با اولین كنسرتش به كمك مردم این كشور رفت شهرهای فیلادلفیا در آمریكا و لندن در انگلستان، محل اجرای این كنسرتها بودند. شركت بیش از ۱۶۰ هزار تماشاگر در این ماراتن موسیقیایی و اجرای ۱۶ ساعت موسیقی زنده بر روی سن در دو قاره مختلف، باعث شد تا كمك زنده به عنوان بزرگترین كنسرت موسیقی پاپ و راك، تا آن زمان شناخته شود. هدف گلدوف از اجرای چنین حركتی، آگاه ساختن جامعه جهانی و سیاستمداران از فقر غذایی در كشور اتیوپی بود.
موسیقی هشت در برابر گروه هشت بیست سال بعد واین بار با شعار اجازه دهید تا فقر به تاریخ بپیوندد، دنیا دوباره شاهد به روی سن رفتن خوانندگانی پر آوازه همچون پل مك‌كارتنی، التون جان، كُلد پلی(‌Cold Play‌) و جرج مایكل بود. به همین مناسبت، گروه انگلیسی پینك فلوید (‌Pink Floyd‌)، نیز بعد از ۲۴سال دوری از صحنه موسیقی، در این كنسرت همراه با راجر واترز(‌Roger Waters‌)، خواننده انگلیسی، به اجرای چند آهنگ پرداخت. هشت زنده(‌‌۸ Live‌)، نامی بود كه باب گلدوف و بونو(‌Bono‌)، خواننده معروف ایرلندی گروه‌۲U‌ ، برای این كنسرت گزیده بودند.
۹ شهر بزرگ جهان، میزبان كنسرت هشت زنده بودند و بیش از ۵ میلیارد نفر از سرتاسر دنیا، شنونده یا تماشاگر این جنبش هنرمندان عرصه موسیقی بودند.نوك پیكان انتقاد،این بار به سوی جورج بوش ورهبران هفت كشور صنعتی دیگر نشانه رفته بود، چراكه یك هفته بعد از این كنسرت، سران گروه هشت، در اسكاتلند گرد هم می‌آمدند تا درباره موضوعات گوناگون و از جمله بدهی‌های كشورهای آفریقایی، به گفتگو بنشیند. ما كمكهای نقدی شما را نمی‌خواهیم. این جمله‌ای بود كه در وب سایت رسمی این كنسرت به چشم می‌خورد.
در این سایت، همچنین، مردم تمام جهان می‌توانستند نام خود را در زیر بیانیه‌ای كه به همین منظور نوشته شده بود، اضافه كنند و حتی ایمیل‌هایی را برای بوش و دیگر رهبران كشورهای صنعتی بفرستند. كنسرت هشت زنده: چیزی كه مهم است حضور آدمهاست و نه پول. همه، یكپارچه برای كمك به زمین سنت كنسرت برای اهداف نیك هنوز ادامه داشت.
در كنسرت زمین زنده(‌Live Earth‌) ، این بار سیاست، مستقیماً به روی صحنه رفت: ال گور، سیاستمدار دموكرات آمریكایی و نامزد پست ریاست جمهوری این كشور در سال ۲۰۰۱، برنامه‌ریز این كنسرت بود. كنسرتی ۲۴ ساعته بر ضد گرم شدن زمین كه قرار بود چیزی فراتر از یك كارناوال شادی باشد. شكیرا، یوسف اسلام (خواننده مسلمان انگلیسی) و اسنوپ داگ-‌Snoop Dogg‌) خواننده رپ آمریكایی)، خوانندگان مشهوری بودند، كه در هوای بارانی شهر هامبورگ آلمان، یكی از شهرهای محل اجرا، به روی سن رفتند.
صدای جمعی بر ضد فقر البته آلمان یك بار دیگر هم نشانه‌هایی را به سوی دنیای سیاست فرستاده بود. در ماه ژوئن شهر هایلیگندام(‌Heiligendamm‌) ، در شمال آلمان، میزبان نشست سران هشت كشور صنعتی بود. در همان زمان، كنسرتی با شركت باب گلدوف، هربرت گرونه‌ ‌مایر(‌Herbert Grnemeyer‌) ، و گروه‌‌۴Fanta‌ به اجرا در آمد. در اجرایی دو نفره، گرونه مایر و گلدوف آهنگ آلمانی معروف انسان را(‌Der Mensch‌) ، كه گرون مایر در سال ۲۰۰۲، پس از مرگ همسر و برادرش اجرا كرده بود، خواندند.
این آهنگ تا مدتها صدر نشین جدول موسیقی آلمان بود.گرونه مایر از سال ۲۰۰۵، رییس جنبش صدای تو بر ضد فقر(‌Deine Stimme gegen Armut‌) ، است. این جنبش شاخه‌ای از حركت گلدوف به نام اجازه دهید تا فقر به تاریخ بپیوندد در آلمان است. :‌Bildunterschrift: Groansicht des Bildes mit der Bildunterschrift‌ گرونه مایر همراه با بونو. این دو همراه با باب گلدوف و وزیر امور خارجه پیشین نیجریه دركنفرانسی در برلین به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند، جنبش صدای تو بر ضد فقر تلاش می‌كند، به دولت آلمان یاد آوری كند، كه این كشور نیز همانند دیگر كشورهای عضو سازمان ملل، موظف به تلاش در كم كردن فقر در جهان، تا سال ۲۰۱۵ است. خوانندگان در پی استفاده از قدرت و زبان موسیقی هستند.
آنها می‌خواهند با استفاده از توانایی موسیقی، حس تعهد سیاستمداران را نسبت به زندگی میلیونها انسان، بالا ببرند، انسانهای محروم بسیاری، كه در سرتا سر دنیا، به ویژه در آفریقا زندگی می‌كنند. ابزار آنها فقط صدا و آهنگهایشان است، شاید به همین دلیل است كه بونو می‌گوید: موسیقی می‌تواند دنیا را تغییر دهد، چراكه موسیقی مردم را عوض می‌كند. ‌
منبع : روزنامه همبستگی


همچنین مشاهده کنید