جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رسانه ها و یک روز بعد از انتخاب احمدی نژاد


رسانه ها و یک روز بعد از انتخاب احمدی نژاد
● روزنامه شرق با درج تصویر بزرگی از احمدی نژاد با حروف درشت نوشت : «شهردار تهران ، رئیس جمهور ایران » در عین حال این روزنامه در سرمقاله خود با موضوع «آیا ما شكست خورده ایم » نوشت : «رأی مردم به محمود احمدی نژاد رأی به نا كار آمدی اصلاح طلبان نه فقط در برآورده ساختن احتیاجات اولیه (معاش ) كه حتی همان احتیاجات عالی (آزادی ) بود.
حضور ۲۸ میلیونی ملت در سوم تیر، حماسه ۲۷ خرداد را تكمیل كرد و رأی مردم به دكتر محمود احمدی نژاد تعلق گرفت كه باعث شگفتی اصحاب جراید گردید از همین رو، واكنش های متفاوتی به این انتخاب در صفحات روز نامه ها نقش بست كه به برخی از آنها اشاره می شود:
● روزنامه جمهوری اسلامی در واكنش به اعلام ریاست جمهوری احمدی نژاد تنها به ذكر این جمله در تیتر دوم خود اشاره كرد كه «با بیش از ۱۷ میلیون رأی احمدی نژاد رئیس جمهور شد.»
این روزنامه البته در ذیل تیتر فوق به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریكا نوشت : «انتخابات ایران باب طبع ما نبود.»
● روزنامه كیهان به نقل از رهبر معظم انقلاب با حروف درشتی نوشت : «ملت در انتخابات نشان داد تشنه عدالت و دشمن فساد است .»
این روزنامه كه تیتر اول خود را در روز شنبه به دستور قاضی مرتضوی تغییر داده بود به این تیتر بسنده كرد كه «ملت كار را تمام كرد» اما یك روز بعد، از انتخاب احمدی نژاد به عنوان «خبر اول دنیا» یاد كرد. كیهان به نقل از گاردین نوشت : «احمدی نژاد كه تا یك هفته پیش هیچ كس تصور ریاست جمهوری وی را نمی كرد به پرهیزگاری ، مردمی بودن و شایستگی شناخته می شود.»
«نهضت خدمت به مردم پیروز شد». این واكنش روزنامه سیاست روز به پیروزی اصولگراها بود كه از قول رئیس مجلس به عنوان تیتر اول برگزیده بود. این روزنامه در سرمقاله (یكشنبه ۴.۵) نوشت : نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بالاخره در دور دوم در سوم تیر ماه به پایان رسید و دكتر احمدی نژاد كه بی تردید باید او را «پدیده انتخابات نهم » برشمرد با رأی قاطع مردم به پیروزی رسید.
علی دارابی در این نوشتار با ارائه تحلیل خود از انتخابات افزود: «انتخابات نهم رقابتی ترین انتخابات بود؛ رقابت میان نسلی ، درون جناحی ، رقابت میان دو جناح عمده سیاسی ، حضور روحانیون شاخص از دو جناح ، حضور قابل ملاحظه نیروهای نسل دوم انقلاب و بالاخره وجود سلایق و گرایش های مختلف را می توان از مختصات این رقابت نفس گیر یاد كرد. به دور دوم كشیده شدن انتخابات گویای این رقابت بی سابقه بود.»
وی در پایان یادآور می شود: «و اینك محمود احمدی نژاد با قریب ۲۳ میلیون رأی از آرای ۵۸ میلیونی مردم (در دور اول و دوم ) به ریاست جمهوری برگزیده شده است و این بالاترین نصاب رأی یك رئیس جمهور است . رمز موفقیت احمدی نژاد آن است كه همواره می گوید «ما می توانیم اگر بخواهیم » برای موفقیت او همه باید كمك كنیم .»
● در این میان روزنامه اعتماد در صریح ترین تیتر از شادی آبادگران و سكوت اصلاح طلبان خبر داد.
این روزنامه در توجیه سكوت اصلاح طلبان نوشت : «شاید سكوتی سخت كه هم اینك در اردوگاه اصلاح طلبان حاكم شده است ادامه یابد و به همراه خود اعتراض نرم به ساختار سیاسی و خصوصاً مردمی كه همه امید آنها را تشكیل می دادند باشد. با مردم نمی شود از در انتقاد بر آمد چه اینكه آنها سرنوشت خود را مشخص كرده اند اما در سكوت هم احترام هست ، هم انتقاد هست هم تأمل و تعمق ولی برای سكوت هم باید دلیل قاطع وجود داشته باشد.»
● اما روزنامه آفتاب یزد كه تنها به ذكر یك جمله از قول احمدی نژاد در تیتر دوم بسنده كرده بود در سرمقاله خود با عنوان «راز یك انتخاب » نوشت : «انتخابات سوم تیرماه ، همه را شگفت زده كرده است ، اما اگر كمی در آن بیندیشیم شگفتی ها به باور تبدیل می شود و این باورها، تجربه هایی برای آینده خواهد بود.»
سرمقاله نویس این روزنامه می افزاید: «احمدی نژاد هم اكنون رئیس جمهور همه ملت ایران از جمله سی میلیون نفری است كه یا در انتخابات شركت نكرده اند و یا به او رأی نداده اند. رفتار دكتر احمدی نژاد می تواند در آینده ، این سی میلیون نفر را به مرز چهل میلیون نفر و حتی بیشتر نزدیك كند و یا بسیاری از آنها را به تجدیدنظر در رفتار انتخاباتی خود تشویق نماید.» و این در حالی است كه روزنامه دولتی ایران بدون اشاره به پیروزی احمدی نژاد به ذكر جمله ای از قول هر دو رقیب انتخاباتی دور دوم اكتفا كرد اما در سرمقاله خود تحت عنوان «فرصت اعتدال گری » نوشت : صندوق ها، دیروز گفتند كه حامیان سیل آرمان خواهی اینك از تعطیلات تاریخ بازگشته اند و سودای ترمیم مشكلات مردم را از رهگذر رویكردهای انقلابی در سر دارند.
طالب تحول انقلابی اند. شكایت از رسوخ انحراف در مدیریت های كلان دارند. پرچم بازگشت به حال و هوای آغاز انقلاب را در سر می پرورانند و...»
سرمقاله نویس این روزنامه دولتی عمر دولت انقلابی را كوتاه خوانده و در ادامه می افزاید: صندوق ها دیروز گفتند گفتمان اعتدال به حاشیه رانده شده است حاشیه نشینی این گفتمان نه سودی به حال حاكمیت دارد نه بهره های نصیب دولت نو پا می كند. توان جبهه مغلوب قابل چشم پوشی نیست . سیطره گفتمان انقلابی و بی توجهی به گفتمان اعتدال شاید ماهی ، سالی ، دو سالی بپاید، اما بی گمان سرنوشت نیكویی نخواهد داشت .
صندوق های رأی دوم خرداد ۷۶ اینطور گفتند.»
● روزنامه صدای عدالت در تیتر نخست خود از قول رئیس جمهور منتخب نوشت : امروز تمامی رقابت ها باید به دوستی بدل شوند.
مردم سالاری هم در تیتر اول خود نوشت : «با پایان شمارش آرای نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و شكست هاشمی رفسنجانی احمدی نژاد ششمین رئیس جمهور ایران شد.» و روزنامه شرق با درج تصویر بزرگی از احمدی نژاد با حروف درشت نوشت : «شهردار تهران ، رئیس جمهور ایران » در عین حال این روزنامه در سرمقاله خود با موضوع «آیا ما شكست خورده ایم » نوشت : «رأی مردم به محمود احمدی نژاد رأی به نا كار آمدی اصلاح طلبان نه فقط در برآورده ساختن احتیاجات اولیه (معاش ) كه حتی همان احتیاجات عالی (آزادی ) بود. البته می توان ادعا كرد كه اگر بزرگان اصلاح طلب (بخصوص میرحسین موسوی ) به ضرورت تاریخی حضور خود در انتخابات تن می دادند و درویشی پیشه نمی كردند اكنون ما در تحلیل علل پیروزی آنان سرمقاله می نوشتیم .»
منبع: پایگاه اطلاع رسانی بصیرت
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید