جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نبرد سارکوزی با سوسیالیست‌ها


نبرد سارکوزی با سوسیالیست‌ها
ساركوزی، رئیس جمهور فرانسه با روی آوردن به چپ بر آنست كه سوسیالیست های این كشور را پیش از انتخابات مجلس از پا در آورد. هر چند كه مفسران بر این عقیده اند كه او به چنین سیاست استراتژیكی اصلا نیاز ندارد: چون این كار را خود چپ ها به عهده گرفته اند.
برنارد كوشنر كه هنگام انتخابات ریاست جمهوری در تیم سگولن رویال فعالیت می كرد، حالا در دولت نیكولا ساركوزی محافظه كار، به سمت وزیر امور خارجه فرانسه منصوب شده است. كوشنر تشكیلات سازمان موسوم به «پزشكان بدون مرز» را پایه گذاشته و یكی از محبوب ترین سیاستمداران فرانسه است. او از جمله كسانی است كه از «سیاست باز» ساركوزی سود برده است. حزب او ، حزب سوسیالیست (PS) تنها حزبی است كه در انتخابات مجلس از این نظر زیان می بیند.
● تغییر موضع ناگهانی ساركوزی
ساركوزی یكباره سیاستش را تغییر داد و با انتصاب كوشنر برای خود افتخاری به هم زد.فرانسوا بایرو، سیاستمدار مهمی كه در انتخابات ریاست جمهوری، نامزد حزب «اتحاد برای دموكراسی فرانسه» UDF برای این مقام بود، و حالا رئیس حزب تازه بنیاد «جنبش دموكراسی» است، درباره تغییر موضع ساركوزی می گوید: «به نظر می رسد، آن چه پیش از انتخابات به عنوان واقعیت عرضه می شد، حالا اعتباری ندارد.» به گزارش دویچه وله اشاره بایرو به این واقعیت است كه ساركوزی، در جریان كارزار انتخاباتی برای سمت ریاست جمهوری، ابتكار بایرو را در مورد «دولت اتحاد ملی» به عنوان «خطری برای دموكراسی» ارزیابی می كرد.
بعید نیست كه ساركوزی با این ترفند قصد داشته است، مانعی برای بایرو برای دستیابی به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد كند. حالا به نظر می رسد كه او با بكاربستن شگردی از این دست، بر آنست كه «چپ ها را در انتخابات مجلس از پا در آورد.» حداقل، وزیر سابق دادگستری، الیزابت گیوگو كه عضو حزب سوسیالیست است، از چنین دیدگاهی دفاع می كند. معاون رئیس انستیتوی آلمان ـ فرانسه در لودویگزبورگ، هنریك اوتروده ، هم با این دیدگاه موافق است: «معلوم است كه این ستراتژی به ساركوزی كمك می كند، بی نظمی و ناآرامی در میان سوسیالیست ها به وجود بیاورد.»
● سوسیالیست ها در كشمكش
در نگاه اول چنین به نظر می آید كه این استراتژی كارگر افتاده باشد. در حالی كه سوسیالیست ها درانتخابات ریاست جمهوری، موفق شدند روی كشمكش های داخلی خود سرپوش بگذارند ، حالا پس از شكست كاندیدای خود، سگولن رویال، دیگر قادر به این كار نیستند. با یك نگاه به دعواهای داخلی بر سر سمت و سوی حزب، می توان طرف های این كشاكش را مشخص كرد: بین جناح سوسیال دموكرات كه دور دومینیك اشتراوس كان گرد آمده اند و چپ های حزب كه نخست وزیر سابق، لورن فابیوس، آن ها را نمایندگی می كند، شكافی عظیم وجود دارد. به نظر كارشناس امور فرانسه، اوتروده، بازی استراتژیك ساركوزی در دعواهای درون حزبی نقشی بازی نمی كند، بلكه اشتباهات گذشته حزب عامل اصلی این اختلافات است.
او می گوید: «نوسازی حزب ، چه از نظر برنامه و چه از دید استراتژی ، ۵ سال است كه به تاخیر افتاده است. این امر تازه برملا می شود. اگر سوسیالیست ها انتخابات مجلس را ببازند، مقصر، تا اندازه زیادی خودشان اند.»
● آیا استراتژی «اتحاد متشكل از گروه های چپ» كهنه شده؟
در عمل شانس حزب سوسیالیست در انتخابات مجلس كه در دو دوره، یعنی در ۱۰ و ۱۷ ماه ژوئیه برگزار می شود، چندان مساعد نیست: موافق بررسی موسسه نظرسنجی BAV سوسیالیست ها بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ كرسی به دست می آورند. حزب محافظه كار UMP، بر عكس تا ۳۸۰ نماینده به مجلس می فرستد. برای كسب اكثریت آرا ۲۸۹ كرسی از ۵۷۷ كرسی لازم است. كمونیست ها می توانند تا ۲۱ كرسی مجلس به دست آورند. از همه بدتر وضعیت حزب سبزهاست: آن ها می توانند یك یا دو نماینده به مجلس بفرستند.
موافق اصل «حق اكثریت» در فرانسه كه برای انتخابات مجلس نیز معتبر است، احزاب كوچك تنها می توانند از طریق «توافق» با دیگر احزاب به اكثریت برسند. سخنگوی سبزها، یان ورلینگ، چندی پیش اظهار تاسف كرد كه حزب سوسیالیست ها حاضر نیست،از كاندیداهای سبزها، به تعداد كافی، پشتیبانی كند و به این ترتیب از اصل استراتژیكش كه «اتحاد متشكل از گروه های چپ» باشد، عدول می كند.
● خداحافظ سوسیالیست ها تا سال ۲۰۱۲
به این ترتیب كارشناس امور فرانسه، اوتروده، معتقد است كه سبزها هم از كشمكش های داخلی سوسیالیست ها بر سر جهت گیری حزبی زیان می بینند. سبزها و كمونیست ها هم برای این كه جبهه چپ را در فرانسه به اكثریت برسانند، از وزن قابل توجهی برخوردار نیستند. از این رو مدت هاست كه در حزب سوسیالیست، درباره توافق با «جنبش دموكراسی»، به رهبری بایرو و همچنین از امكان تشكیل اتحاد بین «گروه های میانه و چپ» بحث می كنند.
اگر بتوانیم بر نتایج سنجش افكار عمومی تكیه كنیم، رای دهندگان فرانسوی با پیروز نكردن سوسیالیست ها در مجلس آینده وقت كافی در اختیار آنها قرار می دهند تا بدون مسوولیت های ناشی از كسب قدرت، زمان لازم را برای جهت گیری استراتژیك خود داشته باشند. اوتروده معتقد است كه «دولت جدید ساركوزی، در مجلس آشكارا اكثریت را كسب خواهد كرد.» او می افزاید: «امكان بعدی برای سوسیالیست ها در سال ۲۰۱۲ خواهد بود.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید