جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


معرفی مراکز اطلاعاتی:مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران و مؤسسه اطلاعات علمی آمریکا و مقایسه این دو مرکز با یکدیگر


معرفی مراکز اطلاعاتی:مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران و مؤسسه اطلاعات علمی آمریکا و مقایسه این دو مرکز با یکدیگر
درعصراطلاعات،جهان شاهد گسترش روزافزون نقش و جایگاه اطلاعات درابعاد مختلف حیات بشر است.اطلاعات هم دراندازه و هم درعمق درحال گسترش است.دراین عصر، با ظهورفناوریهای مدرن درزمینه تولید،ذخیره سازی و به كارگیری اطلاعات و نیزتغییرات شگرف درنظام بین الملل،اطلاعات یك كالای ارزشمند محسوب می شود.ازطرفی،داده های اطلاعاتی به عنوان كالای قابل عرضه بادرآمدی بالا و ازطرف دیگر،حفظ و گسترش جایگاه و اعتبارآن درمراكزتصمیم گیری و برنامه ریزی،كارشناسان را به فكرایجاد و گسترش مراكزتولید و توزیع اطلاعات نموده است.آشنایی با چنین مراكزی،امربهره برداری ازمنابع تحقیقاتی و انتشاراتی آنهاراتسهیل می بخشد.این گزارش به معرفی ۲مركزمهم اطلاعاتی :مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران و مؤسسه اطلاعات علمی درامریكا،ازطریق وب سایت آنها درشبكه اینترنت و مقایسه آنها باهم خواهدپرداخت.درآغازتعریفی ازمراكزاطلاع رسانی ارائه خواهدشدو ویژگیهای مراكزاطلاع رسانی مطرح می گردد و درنهایت به معرفی این دو مركزاطلاعاتی و مقایسه آنها بایكدیگرپرداخته خواهدشد.
● تعریف
واحدهای اطلاعاتی سازمانها غالبا به نام مراكزاطلاعاتی یا بخشهای اطلاعاتی نامیده می شوند.مركزاطلاعاتی،مكانی است كه درآن اطلاعات فراهم می شود،سازمان می یابد، تحلیل و تركیب
می شود و ذخیره و اشاعه می گردد.یك مركزاطلاعاتی،درحقیقت یك كتابخانه تخصصی است كه درآن تمركز و تاكید برخدمات اطلاعاتی پیشرفته ازطریق نقد و ارزیابی برای استفاده مشتریان است.مراكزاطلاع رسانی با انواع اطلاعات،سر و كاردارند.این مراكزبایدقدرتشان را درساخت و پرداخت اطلاعات و ارائه آن به گونه ای جذاب متمركزكنند.مراكزاطلاع رسانی،به علوم محض و فناوری محدود نمی شوند؛بلكه تجارت،صنعت،علوم اجتماعی و علوم انسانی نیزمی توانند ازاین مراكزسود ببرند.دامنه و عمق وظائف،خدمات و محصولات مراكزمختلف مراكزاطلاع رسانی ازسازمانی به سازمان دیگر و ازكشوری به كشوردیگرممكن است متفاوت باشد.این امر،بیشتر به نیازهای استفاده كنندگان،منابع قابل دسترس و سازمانی كه چنین نیازهایی را تامین می كند وموقعیت یا محیط آن سازمان بستگی دارد.مراكزاطلاع رسانی ازطرق مختلف و به طورسریع و روزآمد،اطلاعات را دراختیاركاربران قرارمی دهند؛مثلا بانكهای اطلاعاتی،ماهواره ها،شبكه اینترنت و …(۲۲۱:۱)
● طراحی مراكزاطلاع رسانی
مراكزاطلاع رسانی دارای وظائف،خدمات و تولیداتی هستند.وظائف آنها شامل:مجموعه سازی،دخیره سازی،آماده سازی،بازیابی،تكثیر و تولید اطلاعات است.خدمات آنها شامل:مشاوره و توصیه،ارجاع،پاسخ به سؤالات،اشاعه اطلاعات گزینشی،خدمت به بازدیدكنندگان،اجرای سمینار و كنفرانس،اجرای تحقیق،خدمات ترجمه ای،جستجوی گذشته نگر و …تولیدات این مراكزشامل:كتاب،نشریه،كتابشناسی،بولتن آگاهی رسانی جاری،نمایه،چكیده،اصطلاحنامه،راهنما،خبرنامه،ترجمه،گزارش كنفرانسها و … می باشد.قبل ازایجاد مركزاطلاعاتی باید مطالعاتی صورت بگیرد.این مطالعات درزمینه های زیرمی باشند:
۱. شناخت اهداف و رسالت سازمان
۲. نوع اطلاعات مورد نیازكاركنان
۳. شناسایی زمینه های تحت پوشش سازمان
۴. محدودیتهای مادی(هزینه،نیرو،تجهیزات) و غیرمادی(نگرشها و مقررات)
۵. شناخت جامعه استفاده كننده
۶. تعیین نوع خدمات مورد نیازجامعه
۷. تعیین اولویتهای نیازمندیهای آنها
۸. شناسایی محدودیتهای جغرافیایی
۹. شناسایی رشته هایی كه باید تحت پوشش سازمان قراربگیرند
۱۰. شناسایی تفاوتهایی كه ازنظرسطح تحصیلات،نگرش و ویژگیهای شغلی كاربران موجوداست
۱۱. شناسایی میزان رشد دانش دررشته های تحت پوشش
۱۲. شناسایی منابع اطلاعاتی دررشته های ذیربط(منابع مرجع،نشریات،پایگاههای اطلاعاتی)
۱۳. شناسایی زمینه های جاری تحقیق و توسعه دررشته های تحت پوشش
۱۴. شناسایی سازمانها و افرادی كه درزمینه های مختلف مربوط به رشته های تحت پوشش سازمان فعالیت می كنند.
▪ یك مركزاطلاعاتی،بایدخدماتی را كه انجام میدهد تحلیل كند؛یعنی:
۱. نوع كاری كه انجام می شود.
۲. تعیین برنامه زمانی كار
۳. تعیین روشهای انجام كار
۴. تعیین تجهیزات لازم(نیروی انسانی-امكانات موردنیاز)
● خصوصیات یك مركزاطلاعاتی:
۱. ظرفیت: باید تمام داده هایی را كه برای تهیه اطلاعات مورد نیازكاربران لازم است،گردآوری،ذخیره و آماده سازی كند.
۲. كیفیت: صحت و اعتباراطلاعات یك مركز،كیفیت آن را افزایش می دهد.
۳. روزآمدی: رابط زمانی بین نیازكاربرو مدت پاسخگویی و نیزتازگی اطلاعات را دربردارد.
۴. سازگاری: تناسب بین اطلاعات گردآوری شده و نیازكاربر.
۵. قابلیت انعطاف: قابلیت تحول و تغییر متناسب با نیازكاربران را داشته باشد.
۶. انسجام: یكپارچگی درعمل و كارآیی مركز.(۱۴:۲)
●● معرفی دومركزمهم اطلاعاتی
● مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران
پیشنهادایجاد یك مركزملی مدارك،درایران ابتداتوسط دبیركل سازمان پیمان مركزی سنتو[۱]،درپاییز۱۳۴۶،دسامبر۱۹۶۷،مطرح شد.درمهرماه سال۱۳۴۷ مركزاسنادایران و مركزآماده سازی كتاب تهران رسما افتتاح شد.دراردیبهشت ۱۳۴۸ پس ازتاسیس مؤسسه تخقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی مركزاسنادایران به عنوان یكی ازمراكزچهارگانه مؤسسه فوق فعالیت كرد.این مركز،درسال۱۳۵۰ به مركزمدارك علمی ایران تغییرنام یافت.درسال۱۳۵۸،مؤسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی با كلیه واحدهای تابعه آن دروزارت فرهنگ و آموزش عالی ادغام شد.درسال۱۳۶۱ مؤسسه فوق منحل شد و مركزمدارك علمی ایران تحت پوشش حوزه معاونت پژ.هشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی قرارگرفت.درنیمه دوم سال۱۳۷۰،طبق اساسنامه جدید،مركزمدارك علمی ایران به مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران تغییرنام یافت و به عنوان پژوهشكده پذیرفته شد.هم اینك،مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران،با وظایف اساسی شناسایی،گردآوری،تدوین،دخیره،بازیابی و اشاعه اطلاعات علمی كشور و پژ.هش درحوزه علوم اطلاع رسانی درسطح كشورفعالیت می كند.آخرین اطلاعات و یافته های علمی و پژوهشی اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی كه توسط این مركزگردآوری می شود،درقالب چكیده نامه ها و پایگاههای اطلاعاتی كتابشناختی دردسترس افرادقرارمی گیرد.پایگاههای اطلاعاتی این مركزشامل اطلاعات كتاشناختی است.این پایگاهها درسه گروه: نوع مدرك،موضوع و گروههای آزمایشی قابل دسته بندی هستند.این مركزروی شبكه اینترنت،وب سایتی را دایركرده است كه آدرس آن :http://www.irandoc.ac.ir می باشد.كه ازآن طریق،خدمات اطلاع رسانی را به این شرح ارائه می دهد:
▪عرضه پایگاههای اطلاعاتی فارسی
▪معرفی گروههای پژوهشی و واحدهای اجرایی مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران
▪ارسال رایگان تازه ترین اطلاعات پایگاههای مركز(اشاعه گزینشی اطلاعات)ازطریق پست الكترونیكی.
▪پیوند[۲] به وب سایتهای دانشگاهها و مراكزپژوهشی و سازمانهای دولتی ایران
▪امكان ثبت اطلاعات توسط افراد و سازمانها ازطریق شبكه اینترنت درپایگاههای مشخص شده.
▪ارائه متن كامل مقالات حوزه كتابداری و اطلاع رسانی كه توسط خود مركز یا افراد دیگرتولید شده.
▪امكان مباحثه افراد درموضوعات مختلف علمی به صورت مجازی
این مركزحدود ۳۰۰هزارپیشینه اطلاعات علمی كشوررا دربردارد.
● برنامه استراتژیك مركز
● وظایف رسمی
برخی ازوظایف رسمی مركز،عبارتنداز:
۱. پژوهش درروشهای تهیه اطلاعات و مدارك علمی تولید شده درداخل و خارج كشور
۲. پژوهش درروشهای سازماندهی و رده بندی اطلاعات و مدارك علمی
۳. پژوهش درباره بازیابی و اشاعه اطلاعات و مدارك علمی
۴. پژوهش درباره شیوه های مبادله اطلاعات و مدارك علمی با دیگركشورها
۵.پژوهش درفعالیت كتابخانه های تخصصی و مراكزاطلاعات و مدارك علمی كشور جهت دستیابی به راههای مناسب بهبود فعالیتهای آنها
۶. برگزاری دوره های تخصصی عالی و دوره های آموزشی كوتاه مدت درچارچوب ضوابط و مقررات آموزش عالی
۷. انتشارمنابع آموزشی و اطلاعاتی درحوزه فعالیتهای مركز
۸. برقراری و توسعه ارتباط و مشاركت علمی درسطح ملی،منطقه ای و بین المللی درحوزه اطلاع رسانی
وظایف غیررسمی
برخی ازوظایف غیررسمی مركزشامل موارد زیرمی باشند:
۱. طراحی و پیاده سازی الگوها و استانداردهای اطلاع رسانی
۲. تدوین یا ترجمه اصطلاحنامه های تخصصی دررشته های گوناگون
۳. انتشارنشریات علمی درزمینه اطلاع رسانی
۴. استانداردسازی روشهای گردآوری،ذخیره و بازیابی اطلاعات
۵. شناخت نیازهای اطلاعاتی،رفتاراطلاع یابی كاربران(افراد-سازمانها) و بررسی میزان اثربخشی
۶. شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی اطلاع رسانی دركشور
۷. پژوهش درنظام اطلاع رسانی كشور
۸. اشتراك منابع
۹. ارائه خدمات تحویل مدرك ازكتابخانه ها و مراكزاطلاع رسانی جهانی مانند كتابخانه بریتانیا،استرالیا،…
۱۰.آموزش كاركنان مركزاطلاعات ومدارك علمی ایران به منظورروزآمدن كردن توان تخصصی آنها باتوجه به توسعه فناوری اطلاعاتی درجهان
● پایگاههای اطلاعاتی تولید شده درمركزاطلاعات و مدارك علمی ایران
▪ پایگاه اطلاعاتی چكیده پایان نامه های فارغ التحصیلان دانشگاهها و مراكزآموزش عالی ایران(دكترا-كارشناسی ارشد)
▪پایگاه اطلاعاتی پایان نامه های فارغ التحصیلان خارج ازكشور
▪پایگاه اطلاعاتی طرحهای پژوهشی كشور
▪پایگاه اطلاعاتی مقالات سمینارها،كنگره ها و سمپوزیومهای فرهنگی ایران
▪مقالات علمی و فنی
▪گزارشهای دولتی ایران
▪فهرستگان نشریات ادواری لاتین موجود دركتابخانه های ایران
▪كتابشناسی علوم پزشكی
▪پایگاه اطلاعاتی علوم تربیتی
▪پایگاه اطلاعاتی دریای خزر
▪پایگاه اطلاعاتی آب
دسترسی به اطلاعات این پایگاههای اطلاعاتی دروب سایت مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران،ازطریق وارد كردن شناسه كاربری و كلمه عبور امكانپذیراست.درصورت دراختیارنداشتن این موارد،می توان دربخش ثبت نام كاربرجدید وارد شد و پس ازتكمیل فرم مخصوص ازپایگاههای اطلاعاتی استفاده كرد.تمام این پایگاههای اطلاعاتی،اطلاعات كتابشناختی و چكیده اثررا به كاربران ارائه می كنند.جستجو درآنها ازطریق نام مؤلف،عنوان،موضوع،كلید واژه و سال انتشار امكانپذیراست.
● انتشارات مركز
مركزاطلاعات و مراكزعلمی ایران،با توجه به ماموریت خوددرزمینه پژوهش و اطلاع رسانی،و نیزنشر و اشاعه دستاوردهای نوین اطلاع رسانی حاصل پژوهشها و تجارب خودرا درقالب كتابها،نشریات،جزوات متعدد و پایگاههای اطلاعاتی انتشارداده است.چكیده های پایان نامه ها،تازه های تحقیق،نشریه اطلاع رسانی،كتاب درزمینه های مختلف علمی، ازجمله انتشارات این مركزاست.این مركزدارای یك مجله الكترونیكی است كه مقالات علمی درحوزه اطلاع رسانی رابرای چاپ می پذیرد.(۵۵:۳)
● گروههای پژوهشی مركز
مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران،دارای گروههای پژوهشی به شرح زیرمی باشد:
۱. گروه پژوهشی كتابداری و اطلاع رسانی
۲. گروه پژوهشی اصطلاح شناسی
۳. گروه پژوهشی مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
۴. گروه پژوهشی تحلیل اطلاعات
۵. گروه پژوهشی فناوری اطلاعاتی
برخی ازسازمانهایی كه با مركزدراتباطند و دروب سایت مركزبه آنها پیوند داده شده عبارتنداز:كمیسیون تولید اطلاعات-كمیسیون اطلاع رسانی-شورای تغییرساختار-شبمه اطلاع رسانی كشورهای آسیایی و اقیانوس آرام مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران،درصفحه خانگی خودبه معرفی كتابهای تازه و ارائه متن كامل آنها دردوقالب PDF,HTML می پردازد.این مركز،موتوركاوشی را استفاده می كند كه به كاربران امكان جستجوی مقالات را دراین وب سایت می دهد.وب سایت مركز،یك اصطلاحنامه فنی و مهندسی را به كاربران ارائه می دهد و امكان جستجو دراین اصطلاحنامه برای كاربران وجوددارد.
● نیروی انسانی
تركیب نیروهای انسانی مركزرا به دودسته می توان تقسیم كرد:
نخست،متخصصین اطلاع رسانی و حوزه های مرتبط؛دوم، متخصصین موضوعی.افراد دراین دو دسته یا به فعالیت پژوهشی اشتغال دارند یا به كارگردآوری اطلاعات،نمایه سازی،فهرست نویسی،خدمات اطلاع رسانی و امور رایانه ای به فعالیت مشغول هستند.
● ارتباط با مراكزبین المللی
ارتباط با مراكزتخصصی اطلاع رسانی درخارج ازكشور،برای مبادله تجارب علمی و دریافت آخرین یافته های علمی،همواره یكی ازمحورهای اصلی فعالیت مركزبوده است.عضویت درسازمانهایی چون فید،اسلیب،ایفلا و استینفور درهمین راستا می باشد.
● انواع فرمها
این مركزفرمهای الكترونیكی را دراختیار كاربران به مقاصد مختلف می گذارد كه برخی ازآنها عبارتنداز:
فرم پیشنهادها-فرم ارسال دیدگاهها درباره سایت-فرم خرید انتشارات مركز-فرم سفارش مدارك ازخارج ازكشور-فرم درج سایت مراكز پژوهشی و دانشگاهها-فرم خریدانتشارات مركز-فرم پیشنهاد طرح پژوهشی-پرسشنامه طرح پژوهشی.● بخش مدیریت اسناد واطلاعات مركز
هدف آن،گردآوری،سازماندهی،آماده سازی،تجزیه و تحلیل درراستای اهداف مركزاست كه درقالب دوگروه اهداف كوتاه مدت و بلند مدت تقسیم شده است.اهداف كوتاه مدت:تمام تلاشهای فردی و گروهی كه حداكثریك ساله است.اهداف بلند مدت:درراستای اهداف كلی است و بیش ازیك سال به طول می كشد.این بخش با گروههای پژوهشی درزمینه چگونگی سازماندهی مدارك و اطلاعات برای ایجاد امكان تحلیل بهترآنها همكاری می كند،ازروزآمدبودن مدارك و اطلاعات به دست آمده اطمینان حاصل می كند،كارثبت و ضبط سوابق مربوط به وروداطلاعات و مدارك به مركز و تدوین اصطلاحنامه ها،روند سفارش،تهیه و توزیع منابع اطلاعاتی(كتاب،نشریه،بانك اطلاعاتی و میكروفیلم) بر عهده این مركزمی باشد.
● مؤسسه اطلاعات علمی[۳]
این مؤسسه،یكی ازمؤسسات معتبر جهان درزمینه معرفی مقالات معتبرعلمی درتخصصهای مختلف است.ISI،منابع پژوهشی سراسرجهان را دررده های توسعه یافته و متعدد موضوعی علوم و علوم اجتماعی نمایه می كند و ارجاعات مستند را ازمیلیونها مقاله فراوان فراهم آورده است.این مؤسسه،حدود۱۶هزارمجله بین المللی،كتاب و كنفرانس علمی را درزمینه علوم،علوم انسانی،هنرو علوم اجتماعی پوشش می دهد. ISI،ذاده های كتابشناختی هرمقوله ای را دربردارد كه شامل چكیده به زبان انگلیسی،پدیدآور و نشانی ناشر و نشریه ای است كه ازآن استفاده شده است.
شناخت نیازهای اطلاعاتی ، آگاهی رسانی جاری و تحلیل استنادی مقالات نشریات هم ازوظایف عمده این مؤسسه است.امكان دستیابی به پایگاههای اطلاعاتی مختلف دروب سایت مؤسسه وجوددارد.عمده ترین كاراین مؤسسه،تهیه نمایه های استنادی می باشد؛این امربه دلیل اهمیتی است كه مآخذمقالات علمی پیدا كرده اند،چراكه این مآخذ ابزاری برای بازیابی مقالات جدید هستند.ISI،دردهه ۱۹۶۰م.تحلیل استنادی را بنیان نهاد.طی دودهه اخیر،سیاهه نمایه نامه های استنادی ISI به یكی ازمعتبرترین بانكهای اطلاعاتی كتابشناسی بین رشته ای جهان تبدیل شده است.
نمایه استنادی علوم[۴]،توسط همین مؤسسه ازسال۱۹۶۱ هردوماه یكبارمنتشرمی شود و درهمكرد سالانه و ۵ساله دارد.ازسال ۱۹۷۲نمایه نامه علوم اجتماعی[۵] ازسوی مؤسسه اطلاعات علمی انتشارمی یابد.هرشماره ازآن۴ماهه و دارای درهمكردسالانه است.مؤسسه،دركناراین دونمایه،نشریه دیگری تحت عنوانCurrent Contents به صورت هفتگی منتشرمی كند.این نشریه،فهرست مندرجات مجلات تازه منتشرشده یا یك هفته قبل ازانتشارمجله را منتشرمی كند.این كاردرحقیقت،نوعی آگاهی رسانی جاری دریك حوزه معین است كه به طورمرتب برای مشتركان،نسخه هایی ازفهرست مندرجات جاری ارسال می شود.پژوهشگران با تكیه براین اطلاعات تازه،خودرا روزآمد نگاه می دارند. ISI برای دسترسی كاربران به پایگاههای اطلاعاتی،دوابزارقدرتمند را طراحی كرده است.Web Of Science (WOS) كه امكان دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی نمایه استنادی علوم انسانی و هنر،نمایه استنادی علوم و علوم اجتماعی،شیمی،پزشكی بالینی،زیست شناسی و… را میسرمی سازد.
Web Of Knowledge كه تركیبی است ازWOS و CCC(Current Contents Connect)و تقریبا تمامی تولیدات علمی موسسه ISI را عرضه می كند.پوشش موضوعی ابزارهای یادشده : مهندسی ،پزشكی ،كشاورزی ،علوم اجتماعی ،علوم انسانی و هنررا دربرمی گیرد.
● بخشهای مختلف سایت مؤسسه اطلاعات علمی
یكی ازبخشهای سایت مؤسسه،معرفی نمایشگاهها و رویدادها و كنفرانسها درصفحه خانگی سایت است.دراین بخش،تازه ترین وقایع و رویدادهای علمی مربوط به ISI به كاربران عرضه می شود.این بخش،تازه ها و اخبارهم نامیده می شود.
دربخش دیگردرصفحه خانگی سایت،به شعب مختلف مؤسسه،دراروپا،خاورمیانه،آفریقا،امریكای لاتین،كارائیب،ژاپن و اقیانوسیه پیوندهایی برقرارشده است.
بخش جستجو.دراین بخش می توان باواردكردن كلیدواژه های موضوع موردنظر،به چكیده مقاله كه درقالبPDF عرضه می شود،دسترسی داشت.
مؤسسه برای تامین نیازمحققان و كاربران و روزآمدنگهداشتن اطلاعات آنها،به صورت هفتگی تازه های تحقیق را دراختیارآنها می گذارد.
دربخش انتشارات[۶]،اطلاعات مهم درباره رسانه ها و انتشارات و یافته های جدید و نیزسرگذشت مدیران ارشد،وجوددارد؛همچنین مرورسریع حقایق و كتابخانه مصورامكان پذیراست.
بخش خدمات و محصولات ISI شامل محصولات استنادی همانندنمایه استنادی علوم،علوم اجتماعی،هنر و علوم انسانی،خدمات آگاهی رسانی جاری،ابزارهای تحلیل و ارزیابی،ابزارهای مدیریت اطلاعات،خدمات تحویل مدرك،خدمات اطلاعاتی هوشمند شامل: لیست پستی گروههای علمی،تحویل اطلاعات به صورت هوشمند،مدیریت پیوندها، خدمات آموزش وحمایت كه شامل: كمك به یادگیری،سؤالات فنی متداول،توصیفات رشته و شرح وظایف به صورت پیوسته[۷] می باشد.
مؤسسه دربخش خط مشی،روشهای گردآوری اطلاعات و كاربردآنرا نشان داده است.
سایت دارای سیاهه مجلات درموضوعات گوناگون است كه باپرداختن هزینه ای،می توان آنها را مشترك شد.امكان سفارش دادن نشریات هم دراین سایت وچوددارد.
دربخش خدمات حمایت ازمشتری، ISI برای تمام اعضایش و نیزمحققان و اساتیددانشگاه،خدمات زیررا ارائه می كند:
۱. آموزش و حمایت: امكان استفاده الكترونیكی ازموادآموزشی
۲. میزكمك فنی: تماس با متخصصان مؤسسه ازطریق تلفن و پست الكترونیكی
۳. خدمات فنی اروپایی: این خدمت دركشورهای آلمان-فرانسه-اسپانیا برای كاربران قابل استفاده است.
۴. تحویل مدرك: تحویل مقالات تمام متن
۵. پیوندهای مؤسسه: دسترسی به مجلات تمام متن
عناصرمهم هرپیشینه درجستجوهای كاربران شامل نام نویسنده،عنوان اثر،استنادات،چكیده،اختصارات عناوین مجلات،عنوان كامل نشریه و نشانی نویسنده می باشد.
مجله گزارشهای استنادی: شامل سیاهه رده بندی مجلات براساس تعداد استنادها و عامل تاثیرآنها و نیزسیاهه مجلات استناد كننده و مجلات استناد شونده می باشد.□Current Books Contents:به ناشران امكان می دهد تا در زمینه نشرزیست پزشكی و علوم اجتماعی برای فعالیت محققان در سراسر جهان، اطلاعات كتابشناختی را كه خریداران بالقوه درصدد خریداری آنها هستند فراهم می كند.این بخش،اطلاعات موردنیازرابرای تصمیم گیری درموردخریداری منابع فراهم می كند و امكان دسترسی خریداران بالقوه به عناوین كتابها،اطلاعات كتابشناختی،نویسندگان،ویراستاران را فراهم می كند.
●● نتیجه گیری
ازمقایسه دومركزاطلاعاتی یعنی مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران و مؤسسه اطلاعات علمی درامریكا، و تطبیق آنها با معیارهای یك مركزاطلاعاتی چنین برمی آید كه هردومركزتمام معیارهای یك مركزاطلاعاتی استاندارد را دارا هستند و مطابق آن معیارها و نیزخط مشی سازمانی خودبه نیازسنجی اطلاعاتی ازكاربران و به ارائه خدمات اطلاعاتی درجهت برطرف كردن نیازهای اطلاعاتی آنان می پردازند.تنها تفاوت این دومركز درپوشش جغرافیایی خدمات اطلاعاتی به كاربران می باشد.؛ به این ترتیب كه مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران به ارائه خدمات اطلاعاتی به كاربران داخلی میپردازدو مؤسسه اطلاعات علمی امریكا به صورت بین المللی عمل می كند و كاربران متعدد با نیازهای گسترده تر درسراسرجهان را داراست و به آنها خدمت می كند.می توان گفت كه گستره فعالیت مؤسسه اطلاعات علمی درامریكا به دلیل داشتن كاربران متعدد ازكشورهای مختلف،بیشتراست.مركزاطلاعات و مدارك علمی ایران،به عنوان یك مركزاطلاعاتی داخلی درارائه خدمت رسانی به كاربران مناسب عمل می كند.مساله دراینجاست كه بسیاری ازكاربران بالقوه ازامكانات مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران و خدماتی كه این مركزارائه می دهد،آگاه نیستند و اطلاع رسانی شفاف می تواند درگسترش كاربران این مركزمؤثرباشد.درمجموع،این دومركزاطلاعاتی درسطح داخلی و بین المللی، دربرآوردن نیازهای اطلاعاتی كاربران خود موفق بوده اند و به طورمرتب، اطلاعات روزآمد را دراختیاركاربران خود می گذارند.
پانوشتها
[۱] CENTO(Centeral Treaty Organization)
[۲] Link
[۳] ISI(Institute for Scientific Informatio)
[۴] SCI(Science Citation Index)
[۵] SSCI(Social Science Citation Index)
[۶] Press Room
[۷] OnLine
مآخذ
۱. ویسمان،هرمان(۱۳۷۸).سیستمها،خدمات و مراكزاطلاع رسانی.ترجمه جعفرمهراد.-شیراز:نویدشیراز.
۲.سینق،موهیندر(۱۳۷۳).مدیریت كتابخانه و نظام اطلاع رسانی(نظر و عمل).ترجمه غلامرضا فدائی عراقی.-تهران:دبیرخانه هیات امنای كتابخانه های عمومی كشور.
۳.داورپناه،محمدرضا(۱۳۸۱).جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی درمنابع چاپی و الكترونیكی،شامل حوزه های علوم،فنی و مهندسی.ویراستار محمدحسین دیانی.-تهران:دبیزش.
۴. http://www.irandoc.ac.ir
۵.http://www.isinet.com
امیررضا اصنافی
دانشجوی كارشناسی ارشد كتابداری واطلاع رسانی
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


همچنین مشاهده کنید