دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


استخدام و دیگر هیچ


استخدام و دیگر هیچ
از تمام خانمهای آشنا با کار دعوت به همکاری می کنیم، به تعدای خانم جهت کار در لپ لپ نیازمندیم، دستیار آشنا به کاشت مو نیازمندیم، یک نفر موتور سوار شهرستانی، دندانپزشک ورزیده، کباب زن ماهر غیر سیگاری(معلوم نیست چه حجم از کبابها حاوی ته سیگار کباب زنان گرامی بوده که عده ای مجبور به گذاشتن چنین شرطی می شوند) نیاز است!
" یک تورق کوتاه شما را با انبوهی از جملات و کلماتی مواجه می کند که حاکی از استفاده ابزاری از زنان در محیط های شبیه به اشتغال است.عده زیادی دلیل نیازشان به کارگر زن را پایین بودن مزد کاری او بیان می کنند و اینکه کمتر مردی حاضر خواهد بود با همان هزینه کار مشابه خانمی را انجام دهد. خیلی فرق کرده است.نیاز جامعه امروز با دیروز.
همه چیز پیچیده و رنگی شده است.البته هنوز آنقدر کوچک اند که در جدولهای چهار در دوی نیازمندیهای روزانه بگنجد.یک رصد چند دقیقه ای صفحه آگهی های روزنامه کافی است تا بفهمید دنیای انسان مدرن به چه سمتی در حال حرکت است و نیازهایش از چه جنسی است.
البته به روز هم می شوید اگر از این دنیای رنگی عقب افتاده اید.به روزترین نیازهای انسان مدرن را در همین قاب های دو رنگ قرمز و مشکی جستجو کنید.از انواع و اقسام خدمات پزشکی و بهداشتی و آرایشی گرفته تا فرش و پیتزا و ویلای عروسی.آنقدر دردهای آدم گرفتار روی زمین متفاوت شده که در قسمت خدمات پزشکی آگهی خدمات "مطب تخصصی درد" را بدهند.
مشاوره دردهای حاد و مزمن.درمان اعتیاد آنهم به روش سم زدایی سریع و فوق سریع(!) به صورت سرپایی(!) البته خدمات پزشکی فقط برای دردمندان نیست.گاهی از درد بی دردی می توانی برای خودت درد بتراشی.
البته آگهی ها به شما تضمین می دهند که بدون درد و خونریزی و بدون استراحت در منزل درد شما را دوا کنند.بخش عمده ای از تبلیغات پزشکی در نیازمندیهای روزنامه ها متعلق به انواع و اقسام عملهای زیبایی است.کاشت موی طبیعی سر( هر ۱۰۰۰ تار مو ۲۵۰ هزار تومان، ۱۸۰ تار مو در هر سانتی متر مربع)، کاشت موی ابرو، بلند و پر پشت کردن مو (نصب مش، اضافه کردن مژه به مدت طولانی، بافت مکزیکی کاشت ناخن کریستالی، فر و رنگ مژه) عمل زیبایی بینی، گونه، چانه و فک و دهان...یا تبلیغاتی چون زیباسازی و مراقبت از پوست، چاقی و لاغری و...همه اینها گواهی از دغدغه ها و نیازهای ماست.واقعا اینها نیازهای ماست؟
● کلاهبرداری فقط با یک تلفن
نیاز جامعه امروز با دیروز خیلی فرق کرده.این را بیشتر از همه می توانی در ستون خدمات مجالس و مراسم ها ببینی.از تبلیغ باغ و ویلا "مناسب با بودجه شما" در بهترین نقطه در فلان جهت تهران گرفته تا انواع موزیسین بانو، رقص نور، bj واقعی، عکاس، مرکز اتومبیل های کلاسیک در قیمتهای نجومی.البته درست در کنار ستون مراکز ارائهدهنده خدمات عروسی ستونی جداگانه هم برای مجالس عزا در نظر گرفته اند.
بنا بر این گزارش، گذشته از تبلیغات رنگ به رنگ، برخی نکات موجود در آگهی ها نیز جلب توجه می کند.شرکتهای زیادی تنها با دادن یک شماره تلفن به تبلیغ خدمات خود پرداخته اند.درحالی که ممکن است شرکت وجود خارجی نداشته باشد.خدمات مسافرتی که با اجاره یک زیر پله به عنوان دفترکار اقدام به کلاهبرداری های هنگفت می کند و همچنین شرکتهایی که اقدام به درجآگهی استخدام می کنند شاید از این دسته باشند.
اقامت در فلان کشور، ویزا و...تنها ختم می شود به یک اتاق( به عنوان شرکت) و یک عدد میز و تلفن و مبلغی که بابت خدمات دریافت نکرده از جانب مراجعه کننده پرداخت می شود.این در حالی است که روزنامه ها در قبال دریافت هزینه و سود حاضرند هر نوع آگهی را بدون اطلاع از صحت آن چاپ کنند.در حالی که با وجود شبکه ای از ثبت شرکت ها آن هم به صورت الکترونیکی می توان از صحت ثبت این شرکت ها مطلع شد بعد به عنوان روزنامه رسمی کشور اقدام به چاپ آگهی آن کرد.شاید هنوز برای اینکه در کی دولت الکترونیک زندگی کنیم زود باشد!
گاهی در بین آگهی ها گاه چشمت به آگهی های زرد و پوشالی می افتد که معلوم نیست چه کسانی به این گونه آگهی ها دلخوش کرده و دنبالشان می روند.به نظر نمی رسد که چاپ تبلیغاتی که در همان نگاه اول مشخص است اعتباری ندارد، تنها برای کسب درآمد، کار درستی باشد.تبلیغ آموزش زبان انگلیسی در خواب، آموزش فشرده مکالمه در ۲۴ ساعت، بازاریاب تبلیغاتی با درآمد میلیونی و...
● استفاده ابزاری از زنان در محیط کار
در میان آگهی های روزنامه ها بخش عمده ای به آگهی استخدام مربوط است که در این میان نیز دعوت بانوان به کار در صدر این آگهی ها قرار دارد.یک تورق کوتاه شما را با انبوهی از جملات و کلماتی مواجه می کند که حاکی از استفاده ابزاری از زنان در محیط های شبیه به اشتغال است.
عده زیادی دلیل نیازشان به کارگر زن را پایین بودن مزد کاری او بیان می کنند و اینکه کمتر مردی حاضر خواهد بود با همان هزینه کار مشابه خانمی را انجام دهد.اما گذشته از این، ظواهر امر استخدام زنان حاکی از مسائل دیگری نیز هست.
عباراتی چون حسابدار باسلیقه، منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا، خانمی با ظاهر آراسته جهت کار در فست فود و...معنای نیاز به نیروی انسانی جهت انجام کار را نمی دهد.در بسیاری از شرکت های خصوصی، مغازه ها، فست فودها و...مشاهده می شود که دختری با آرایش و پوشش نامناسب در حال مگس پرانی است; آیا این کار هیچ معنایی بجز استفاده از زنان و دختران برای جذب مشتری دارد؟ در این میان البته تبلیغاتی وجود دارند که در نوع خود منحصر به فردند; کباب زن ماهر غیر سیگاری(معلوم نیست چه حجم از کبابها حاوی ته سیگار کباب زنان گرامی بوده که عده ای مجبور به گذاشتن چنین شرطی می شوند) و مشابه آن مواردی چون شابلون زن غیر سیگاری.همچنین به وفور یافت می شود که نیاز خود را به کارگر و پادوی شهرستانی(!) اعلام می کنند.و تبلیغات حرفه ای دیگری چون" از تمام خانمهای آشنا با کار لی دعوت به همکاری می کنیم، به تعدای خانم جهت کار در لپ لپ نیازمندیم، دستیار آشنا به کاشت مو نیازمندیم، یک نفر موتور سوار شهرستانی، دندانپزشک ورزیده...تبلیغات در زندگی پرسرعت و شتاب عصر ما نقش مهمی بازی می کند; طبق شعار معروف "در ارائه هر نوع خدماتی دیده نخواهید شد مگر اینکه تبلیغ کنید" اما به نظر می رسد که شیوه درست تبلیغات و بازنگری در قوانین مطبوعاتی برای چاپ بدون چون و چرای هرگونه آگهی جلوی برخی سو»استفاده ها را بگیرد; آن هم در شرایطی که دیده شده حجم بالایی از شکایاتی که در دادگاه های کشور در جریانند منشائی جز همین آگهی های رنگین ندارند.و البته که در این باره گفتنی هایی است...
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید