جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

باغ آلبالو - THE CHERRY ORCHARD


باغ آلبالو - THE CHERRY ORCHARD
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : یونان، قبرس و فرانسه
محصول : مایکل کاکویانیس
کارگردان : کاکویانیس
فیلمنامه‌نویس : کاکویانیس، بر مبنای نمایش‌نامه‌ای نوشتهٔ آنتون چخوف
فیلمبردار : آریس استاورو
آهنگساز(موسیقی متن) : پیوتر ایلیچ چایکوفسکی
هنرپیشگان : شارلوت رامپلینگ، آلن بیتس، کاترین کارتلیج، اوئن تیل، توشکا برگن، زاندر برکلی، جرارد باتلر و اندرو هوارد
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۱ دقیقه


آغاز قرن بیستم. ̎لیوبوف رانیفسکایا̎ (رامپلینگ) پس از مرگ نابه‌هنگام پسر جوانش، چند سالی را در پاریس به‌سر برده و حالا بازگشته تا تکلیف املاک خانوادگی را روشن کند. او حالا با دخترش، ̎آنیا̎ (برگن)، برادرش، ̎گایف̎ (بیتس) و دختر خوانده‌اش، ̎واریا̎ (کارتلیج) زندگی می‌کند. کسانی‌که معمولاً به دیدن آنان می‌روند، ̎تروفیموت̎ (هوارد)، معلم سرخانهٔ پسر درگذشته‌اش و ̎لوپاخین̎ (تیل)، تاجری که پدرش به‌عنوان رعیت در املاک خانوادگی ̎رانیفسکایا̎ کار می‌کرده، هستند. ̎لوپاخین̎ به آنان فشار می‌اورد تا با قطع درختان آلبالو و فروش زمین برای ساختن کلبه‌های ییلاقی، املاک خانوادگی را از زیر بار بدهی بیرون بیاورند، اما آنان در تصمیم‌گیری دچار تردید هستند. در این بین محبوب ̎رانیفسکایا̎ از او می‌خواهد به نزدش باز گردد. ̎آنیا̎ و ̎تروفیموت̎ دل‌باختهٔ هم شده‌اند و ̎لوپاخین̎ پیشنهاد ازدواج با ̎واریا̎ را مرتب به تأخیر می‌اندازد. بهار به پائیز می‌رسد و آنان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. ̎رانیفسکایا̎ به هنگام به حراج گذاشتن ملک، مجلس رقصی ترتیب می‌دهد و ̎لوپاخین̎ مست در آن اعلام می‌کند که خودش مالک جدید املاک است. همین‌که پائیز به انتها می‌رسد، اعضاء خانواده پخش و پلا می‌شوند. ̎رانیفسکایا̎ به پاریس می‌رود، ̎گایف̎ به‌کار در بانک مشغول می‌شود و ̎لوپاخین̎ هنوز در پیشنهاد ازدواجش با ̎واریا̎ تردید دارد...
● کاکویانیس، فیلمساز نامدار یونانی، بیش از چهاردههٔ پیش کارش را آغاز کرد و با به فیلم درآوردن تراژدی‌های یونان باستان و، به‌خصوص زوربای یونانی (۱۹۶۴) به شهرت رسید. حالا او در هفتاد و هفت سالگی (برای بستن کارنامهٔ خود؟) یکی از پرآوازه‌ترین نمایش‌نامه‌های تاریخ تئاتر را انتخاب کرده است. و حاصل، به‌رغم بازی‌های قابل قبول، لوکیشن‌های چشم‌نواز، لباس‌های مناسب و موسیقی چایکوفسکی از شور و حال لازم خالی است. تماشاگرانی که با نمایش‌نامهٔ چخوف آشنائی دارند حتماً، برای رفع کنجکاوی هم که شده، به دیدن آن خواهند رفت. اما فیلم را به هیچ ترتیبی نباید به تماشاگرانی که می‌خواهند از طریق آن با چخوف آشنا بشوند، توصیه کرد. باغ آلبالو دربارهٔ به پایان رسیدن عصر فئودالیسم و آغاز حکومت اقتصاد سرمایه‌داری است و شخصیت‌هائی که از عرضهٔ تاریخ حذف خواهند شد و... از اینها به سختی می‌توان در ساختهٔ کاکویانیس سراغی گرفت.