جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا
پیشنهادهایی برای آمادگی دانشآموزان در جلسه امتحان
امتحان برای چیست؟ چه اهدافی دارد؟ چرا بعضی از دانشآموزان نسبت به امتحان حساسیت دارند؟ و از آن دچار اضطراب میشوند؟ چگونهمیتوان در دانشآموزان نگرش مثبت و مطلوبی نسبت به امتحان ایجاد کرد؟
چگونه میتوان از نتایج امتحان بهره بیشتری گرفت؟ دانشآموزان مطالب درسی را در چه سطحی باید یاد بگیرند؟ اینها سئوالاتی هستند که معلمان، پدران ومادران گهگاه از خود میپرسند و ذهن خود را به آنها مشغول میدارند. به همین جهت تصمیم بر آ ن شد تا توصیههایی که حاصل تجربه شخصی است برای یادگیری بهتر و آمادگی بیشتر دانشآموزان برای امتحان مطرح شود.
▪ اهداف درسی را برای دانش آموزان به طور صریح و روشن مشخص کنیم.
▪ در صورت امکان شیوه مناسب مطالعه در هر درسی را به دانش آموزان ارائه دهیم.
▪ در پرسشهای کلاسی نیز بر سطوح مختلف یادگیری تاکید کنیم.
▪ با توجه به هدف و زمان امتحان از شکلهای مختلف آزمون (تستی - تشریحی - پاسخ کوتاه و ...) در جای خود استفاده کنیم.
جلسه امتحان را با کلام زیبا و آرامشبخش الهی شروع کنیم.
▪ به دانشآموزانی که در مورد میزان دشواری یا سادگی امتحان سئوال میکنند پاسخ دهیم که چنانچه درس مورد نظر را مطالعه کرده باشند سئوالات امتحان ساده است.
▪ در هر زمان به ویژه هنگام امتحان با دانش آموزان برخورد مناسب و پسندیدهای داشته باشیم چون در این زمان اضطراب بیشتری دارند.
▪ در زمان امتحان تا حد امکان کمتر به پرسش دروس دیگر بپردازیم.
▪ حتیالامکان در جلسه امتحان درس مربوط به خود، حضور داشته باشیم و آن را به دیگران واگذار نکنیم.
▪ وقت کنیم که برگه سئوالات با خط خوانا و شیوه مناسبی نوشته شده باشند که این امر در پاسخ به سئوالات توسط دانشآموزان نقش عمدهای دارد.
▪ در موقع نظارت در جلسه امتحان دائماً در حال حرکت نباشیم بلکه جایی مناسب را که نظارتی کامل بر دانش آموزان دارد انتخاب کنیم، گاهگاهی تغییر مکان بدهیم.
▪ در موقعی که دانشآموزان مشغول به پاسخگویی سئوالات هستند بالای سر یا کنار دانش آموزان قرارنگیریم زیرا مانع تمرکز حواس او خواهیم شد.
▪ اگر احساس کردیم دانشآموزی در جلسه امتحان دچار اضطراب شده به او نزدیک شویم و به وی روحیه دهیم.
▪ اجازه دهیم که دانش آموزان از همه وقت اختصاص داده شده به امتحان استفاده کنند. حتی اگر اکثر دانشآموزان برگههای خود را تحویل داده باشند.
▪ چنانچه متوجه شویم که سؤالی برای یک یا دو دانش آموز ابهام دارد، توضیحات لازم را به منظور رفع ابهام برای تمامی دانش آموزان ارائه کنیم.
▪ به دانش آموزان یادآوری کنیم که پس از پایان پاسخ دادن به سئوالها یک مرتبه کلیه جوابها را بازخوانی کنند تا بدین طریق چنانچه سئوالی را به علت خطای چشم پاسخ ندادهاند متوجه شده، پاسخ دهند.
▪ اگر زمانی را برای امتحان تعیین کردهایم، در وقت مقرر از هر جهت آمادگی برگزاری آن باشیم.
منبع : روزنامه اطلاعات
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
قم انتخابات رهبر انقلاب رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم دولت مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس سید ابراهیم رئیسی مجلس رافائل گروسی
ایران پلیس هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران فضای مجازی سیل بارش باران آموزش و پرورش شهرداری
خودرو مالیات چین گاز قیمت طلا قیمت دلار پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت قیمت خودرو مسکن حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران حضرت معصومه (س) سریال سینما دفاع مقدس تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا روسیه جنگ غزه رفح اوکراین حمله به رفح ترکیه نوار غزه مصر ولادیمیر پوتین
استقلال پرسپولیس سردار آزمون فوتبال رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس دورتموند
هوش مصنوعی فناوری فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک سامسونگ گوگل پارک فناوری پردیس روزنامه
تخم مرغ سرطان روغن زیتون هندوانه بیماران خاص کبد چرب ناباروری