چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
فرروچ چیوبوسونی
«موسیقی آزاد آفریده شده است و به دست آوردن آزادی، سرنوشت محتوم آن است.»
فرروچچیو بوسونی، در سال ۱۸۶۶ در ایمپولی۱ ایتالیا به دنیا آمد. در كودكی به عنوان نوازنده نابغه پیانو و در جوانی به عنوان پیرو مكتب موسیقی لیست و استاد نواختن آثار راخمانینف۲ و پادروسكی۳ به شهرت رسید. او آهنگساز، معلم، تنظیمكننده و فیلسوف موسیقی بود. همچنین با رهبری درخشان خود، آثار دبوسی۴، گابریل فائور۵ و سیبلیوس۶ را به شایستگی ارائه و معرفی كرد. از سال ۱۸۹۴ در برلین زندگی كرد و در سال ۱۹۲۴، در حالی كه استاد آهنگسازی آكادمی هنرهای برلین بود، در همان شهر درگذشت.
اپرای دكتر فاوست۷ او یكی از شاهكارهای مسلم دوران معاصر است. او مقالههای بینظیری را نیز در زمینه موسیقی نوشته است كه مشهورترین آنها «طرح استتیك نوین موسیقی» (۱۹۰۷) است.
بوسونی در تمامی زمینههای خلاقانه هنر، قهرمانی به تمام معنی بود. او درِ خانه خود را در برلین به روی همه هنرمندان و آهنگسازان جوان دنیا گشود.
در زمینه موسیقی، او كه نسبت به محدودیتهای گامهای مینور و ماژور، اعتراض داشت، عرضههای نوینی را پدید آورد و حركتی را به نام ضد ـ رومانتیك ایجاد كرد و آثار واگنر را كه به شدّت از آنها نفرت داشت، مورد نقد و بررسی جدی قرار داد. او كه پیرو مكتب نئوكلاسیك بود، از تشكیل گروههای موسیقی كوچك حمایت و از عاطفهگرایی افراطی در موسیقی اجتناب میكرد.
بوسونی احساس میكرد دست و پای موسیقی را بستهاند و پیوسته به دنبال ابزاری میگشت كه به نوعی این محدودیتها را از بین ببرد. در آن دوران سازی به نام “Dynamo Phone” كه عموماً به نام “Telharmonium” شناخته میشد و در واقع از نیاكان اولیه سینتیسایزرهای امروزی است، نظر بوسونی را به خود جلب كرد.
او به مخترع این ساز، تاددئوس كاهیل۸ در توصیف سازش گفت، «موسیقی نو برای جهانی كهنه». او از این كشف بهقدری هیجانزده شد كه در مصاحبهای گفت:
« به گمان من در این حركت عظیم موسیقایی، ماشین بهزودی بزرگترین نقش را برعهده میگیرد.»
بوسونی آهنگساز متعادلی بود و به شدّت به موتزارت علاقه داشت. او در عین حال كه تمامی جزئیات موسیقی كلاسیك را میشناخت و اجرا میكرد، لحظهای از پیگیری سازهای نوین الكترونیك غافل نبود و پیوسته شاگردان خود را به گسترده كردن فضاهای موسیقایی تشویق میكرد. او از دریچه دنیای موسیقی قرن بیستم، جهان آینده موسیقی را بهخوبی میدید و درك میكرد و به كسانی كه در مقابل این حركت ایستادگی میكردند، میگفت:
«دارید خودتان را از پدیده زیبایی محروم میكنید.»
۱. Empoli
۲. Rachmaninoff
۳. Paderewski
۴. Debussy
۵. Gabriel Faure
۶. Dr.Faust
۷. Sibelius
۸. Thaddeus Cahill
توحیدی سید عماد
فرروچچیو بوسونی، در سال ۱۸۶۶ در ایمپولی۱ ایتالیا به دنیا آمد. در كودكی به عنوان نوازنده نابغه پیانو و در جوانی به عنوان پیرو مكتب موسیقی لیست و استاد نواختن آثار راخمانینف۲ و پادروسكی۳ به شهرت رسید. او آهنگساز، معلم، تنظیمكننده و فیلسوف موسیقی بود. همچنین با رهبری درخشان خود، آثار دبوسی۴، گابریل فائور۵ و سیبلیوس۶ را به شایستگی ارائه و معرفی كرد. از سال ۱۸۹۴ در برلین زندگی كرد و در سال ۱۹۲۴، در حالی كه استاد آهنگسازی آكادمی هنرهای برلین بود، در همان شهر درگذشت.
اپرای دكتر فاوست۷ او یكی از شاهكارهای مسلم دوران معاصر است. او مقالههای بینظیری را نیز در زمینه موسیقی نوشته است كه مشهورترین آنها «طرح استتیك نوین موسیقی» (۱۹۰۷) است.
بوسونی در تمامی زمینههای خلاقانه هنر، قهرمانی به تمام معنی بود. او درِ خانه خود را در برلین به روی همه هنرمندان و آهنگسازان جوان دنیا گشود.
در زمینه موسیقی، او كه نسبت به محدودیتهای گامهای مینور و ماژور، اعتراض داشت، عرضههای نوینی را پدید آورد و حركتی را به نام ضد ـ رومانتیك ایجاد كرد و آثار واگنر را كه به شدّت از آنها نفرت داشت، مورد نقد و بررسی جدی قرار داد. او كه پیرو مكتب نئوكلاسیك بود، از تشكیل گروههای موسیقی كوچك حمایت و از عاطفهگرایی افراطی در موسیقی اجتناب میكرد.
بوسونی احساس میكرد دست و پای موسیقی را بستهاند و پیوسته به دنبال ابزاری میگشت كه به نوعی این محدودیتها را از بین ببرد. در آن دوران سازی به نام “Dynamo Phone” كه عموماً به نام “Telharmonium” شناخته میشد و در واقع از نیاكان اولیه سینتیسایزرهای امروزی است، نظر بوسونی را به خود جلب كرد.
او به مخترع این ساز، تاددئوس كاهیل۸ در توصیف سازش گفت، «موسیقی نو برای جهانی كهنه». او از این كشف بهقدری هیجانزده شد كه در مصاحبهای گفت:
« به گمان من در این حركت عظیم موسیقایی، ماشین بهزودی بزرگترین نقش را برعهده میگیرد.»
بوسونی آهنگساز متعادلی بود و به شدّت به موتزارت علاقه داشت. او در عین حال كه تمامی جزئیات موسیقی كلاسیك را میشناخت و اجرا میكرد، لحظهای از پیگیری سازهای نوین الكترونیك غافل نبود و پیوسته شاگردان خود را به گسترده كردن فضاهای موسیقایی تشویق میكرد. او از دریچه دنیای موسیقی قرن بیستم، جهان آینده موسیقی را بهخوبی میدید و درك میكرد و به كسانی كه در مقابل این حركت ایستادگی میكردند، میگفت:
«دارید خودتان را از پدیده زیبایی محروم میكنید.»
۱. Empoli
۲. Rachmaninoff
۳. Paderewski
۴. Debussy
۵. Gabriel Faure
۶. Dr.Faust
۷. Sibelius
۸. Thaddeus Cahill
توحیدی سید عماد
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس قوه قضاییه دولت سیزدهم رئیس جمهور رهبر انقلاب شورای نگهبان قوه قضائیه صادق زیباکلام حجاب مجلس یازدهم
هواشناسی قتل تهران پلیس شهرداری تهران آموزش و پرورش بارش باران دستگیری پلیس راهور سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
یارانه قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا دلار خودرو سایپا بازار خودرو بورس مسکن ایران خودرو
فردوسی آلیس مونرو نمایشگاه کتاب همایون شجریان شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سحر دولتشاهی سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس
اینترنت دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری وزیر علوم
اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه جنگ غزه حماس نوار غزه ترکیه افغانستان اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران فولاد مهدی طارمی بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات ناسا تلفن همراه موبایل هواپیما دوربین نوآوری شفق قطبی اپل
بارندگی زوال عقل کاهش وزن کودک نمک سلامت روان تجهیزات پزشکی پرستار