دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


گلنگ تولید خودرو در بابل به زمین ماند...


گلنگ تولید خودرو در بابل به زمین ماند...
دو سال گذشته همزمان با سفر ریاست جمهوری از سوی علی‌اکبر ناصری نماینده وفت مردم بابل در مجلس هفتم راه اندازی تولید خودروی "چری" اعلام شده بود . اما دهه فجر با گلنگ خوردن کارخانه بزرگ تولید خودرو روبرو شدیم و وضعیت خودروی چری در هاله ابهام فرو رفت.
منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو ماجرای قرارداد چری را در آن هنگام اینگونه تعریف کرد" از دو سال قبل برای ورود یک خودرو ارزان‌قیمت به بازار ایران شروع به مطالعه کردیم، چری تنها محور مجموعه مطالعات ما نبود، ما بر روی محصولات خودروسازان هند، تاتار، خودروهای اروپایی مانند فولکس و فاکس یک مدل سوزوکی بنام ماروتن و دو خودروساز چینی مطالعاتی را انجام دادیم. مجموعه مطالعات ما نشان داد که شرکت چری جایی است که ما می‌توانیم در آن به نتیجه برسیم. ابتدا قصد داشتیم این خودرو را به صورت سی‌کی‌دی وارد کنیم اما از آنجا که در پی ایجاد همکاریهای بلندمدت بودیم، سعی کردیم این قرارداد را در قالب همکاری مشترک بیاوریم. نهایتاً پس از مذاکرات،شرکت چری برای امضای قرارداد مشترک اعلام آمادگی کرد و این قرارداد در مرداد ماه به تصویب رسید."
منطقی ادامه داد" برای سرعت در داخلی‌سازی چری، سهمی از قرارداد به قطعه‌سازان مرتبط با ساپکو اختصاص یافت و قرارداد با سهم ۴۹ درصدی ایران‌خودرو، ۲۱ درصدی قطعه‌سازان و ۳۰ درصدی چری شکل گرفت.
اما مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارنظری ، از نهایی شدن مراحل قرارداد چری و مکان‌یابی تولید اولیه آن در سایت ایران‌خودرو خراسان سخن گفت‌ و این در حالی بود که چند روز بعد وزیر صنایع و معادن در حضور پرخبرش در شرکت ایران خودرو ضمن اعلام حکم انتصاب مجدد منطقی به مدیرعاملی ایران خودرو و همچنین حکم ریاست وی بر هیات مدیره این شرکت،برای یک دوره دیگر پروژه بزرگ آن را صراحتا مورد انتقاد قرار داد.
محرابیان در سخنرانی روز دوم دیماه خود گفت: "شنیده می‌شود برخی خودروسازان با برخی خودروسازان چینی برای راه‌اندازی خط تولید خودرو در یکی از شهرستانها صحبت کرده‌اند."
وی با بیان اینکه امروز ما توان تولید انواع خودروها را داریم خطاب به مدیران شرکتهای خودروساز حاضر در جلسه گفت: : "...مگر شما کم زحمت کشیده اید که بازارمان را به راحتی در اختیار خودروسازان چینی قرار دهیم."
اما این اظهارات سوالات بسیاری را به وجود آورد. هنوز به ابهامات مطرح در خصوص سرنوشت چری پاسخی داده نشده و از سخنرانی وزیر مدت زمانی نگذشته که وزارت صنایع و معادن از خبرنگاران رسانه‌ها برای همراهی با وزیر صنایع و معادن برای کنلگ‌زنی پروژه خودرو‌سازی شهرستان بابل در بهمن ماه که تولید چری در آن پیش‌بینی شده است، دعوت به‌عمل آورد.
اما علی‌اکبر ناصری در این مورد اظهار داشت: پروژه شهرستان بابل یک پروژه "خودروسازی" است که قرار بود در آن یک خودرو ملی و خودروی چری به تولید برسد.
وی بر این اساس یعنی تعریف تولید یک خودرو ملی در پروژه خودروسازی بابل، کلنگ‌زنی پروژه به مناسبت ایام دهه فجر را قابل توجیه دانست.
اما بعد از انتخابات مجلس هشتم طبق پیش بینی ها پروژه کارخانه تولید خودرو در بابل مسکوت ماند. ولی محسن نریمان نماینده منتخب مردم بابل در مجلس هشتم با رییس جمهور دیداری داشت که ظاهرا در این دیدار وضعیت کارخانه خودروسازی بابل مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی در این دیدار موضوع تاسیس کارخانه خودروسازی در بابل را مورد تأکید قرار داد و از آقای احمدی نژاد خواست در راستای تحقق وعده ایجاد کارخانه در این شهرستان تلاش کند.
نماینده مردم بابل در این ملاقات با یادآوری این مطلب که احداث کارخانه خودروسازی در بابل از مصوبات صریح و روشن اولین سفر هیأت وزیران به استان مازندران است و مردم شهرستان بابل انتظار تحقق سریع وعده ریاست محترم جمهور را دارند، از دکتر احمدی نژاد درخواست کرد که در این خصوص حمایت ویژه خود را اعمال کند.
در همین راستا مهندس نریمان موضوع را طی نامه مکتوب ۱۰۸/ن.ب مورخ ۹/۳/۱۳۸۷ به ریاست محترم جمهور اعلام نمود.
در این دیدار رئیس جمهور نیز مجدداً بر عملیاتی شدن کارخانه در شهرستان بابل تأکید کرد و دستور داد در این خصوص اقدامات مساعد انجام پذیرد.
اما پنجشنبه گذشته با حضور محرابیان وزیر صنایع و معادن بعد از مدتی مهر سکوت کارخانه خودرو سازی شکسته شد. محرابیان اظهار داشت: ساخت کارخانه خودرو‌سازی پیرو مصوبات مهم دولت در استان مبنی بر مشوق‌های صنعتی مازندران در دستور کار وزارت صنایع و معادن قرار گرفت.
وزیر صنایع و معادن گفت: کارخانه خودروسازی مازندران قطعاً در شهرستان بابل ساخته می‌شود و زمین مورد نظر نیز مشخص شده است.
با توجه به اظهارات گذشته ایشان وی در بخشی از سخنان خود افزود: مانعی برای سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در کشور وجود ندارد. وزیر صنایع و معادن گفت: هر خودروی خارجی که بتواند شرایط ورود ایران را کسب کند در شرایط غیرحمایتی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد شود.
حال باید منتظر بود تا با این اظهار نظرها وضعیت کارخانه خودرو سازی بابل به کجا ختم می شود.
مهدی مهرپویان
منبع : موسسه ایران زمین پارسیان


همچنین مشاهده کنید