چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


پرده رقابت خودرو سازان در ماجرای "منطقی"


پرده رقابت خودرو سازان در ماجرای "منطقی"
سناریوی برکناری منوچهر منطقی از قدرتمند ترین مدیران صنایع کشور که در دوران تحریم های سخت توانست شرکت ایران خودرو را از یک شرکت تولید کننده تک محصولی به غول صنعت خودرو سازی منطقه تبدیل کند ، پشت پرده های آشکار و نهانی داشت که در پس تحلیل های چند روزه رسانه ها به آرامی عیان می شود.
این دست تحلیل ها از پشت پرده های سیاسی مثل " دیدار نوروزی وی با مهندس میر حسین موسوی و اسحاق جهانگیری وزیر سابق صنایع و معادن در دولت اصلاحات " تا " انتقاد نسبت به سیاست های اقتصادی دولت " و " سد کردن راه یکدست شدن صنعت خودرو سازی " را شامل می شود.
رییس برکنار شده گروه صنعتی ایران خودرو در آخرین روزهای اسفند ماه در نشست خود با خبرنگاران گفت: بحران اقتصادی که بر ما می گذرد وقت فوق العاده یی را از تولید و صنعت گرفته است.» و این گزاره با ادعای دولتی ها مبنی بر بی اثر بودن تحریم ها و بحران اقتصادی غرب بر روی ایران، کاملا در تضاد قرار داشت.
توجه به این انتقادات صریح و بی پرده که " در همه جای دنیا دولتمردان پس از بروز بحران اقتصادی به یاری صنایع شان رفته اند ، اما در ایران می بینید هنوز عملکرد بانک ها و سایر سازمان ها با قبل از بحران تفاوتی نکرده است. سایر کشورها برای نجات صنایع شان تعرفه ها را بالا برده اند، منابع مالی را به سهولت در اختیار آنها گذاشته اند، به خریداران تسهیلات ارزان داده اند، بهره های بانکی را کاهش داده اند و مدت بازپرداخت بدهی های صنایع را طولانی تر کرده اند که تمامی این تصمیم ها در تضاد با روشی است که در کشور ما می گذرد" ، می توان چشم اندازی به پشت پرده باشد.
اما آیا چنین سخنانی از رییس پر قدرت یکی از صنایع خودرو سازی کشور آن قدر برای برخی دولتمردان گران بود که باید برکنار می شد؟
واقعیت این است که "منطقی" با برخی منطق های غیر منطقی اقتصادی سازگار نبود و این موضوع را از اعلام بنیان برانداز " رونمایی خودروی ایکس۱۲ " پس از تبلیغات پر سر و صدای رونمایی از خودروی مینیاتور باید فهمید.
چراکه دستانی که مهرداد بذرپاش را به یکباره از پشت نیمکت دانشگاه به مدیریت اقتصادی سایپا برگمارد برای تسهیل حرکت این ارابه ران ناساز باید مسیر حرکتی آسان هم آماده می ساخت.
مسابقه در چنین مسیری و با شرکتی که با گذر از سنگلاخها به بنگاهی بزرگ در خاورمیانه تبدیل شده و در غرب و شرق عالم برند و خودروی ایرانی را بر سر زبانها انداخته بود ، برای مدیر کم تجربه ای چون مهرداد بذرپاش که با بوق و کرنا خودروی مینیاتور را علم کرده است ، چندان آسان نبود خصوصا که رقیب سخت جان و کار آزموده ، خودروی " ایکس ۱۲ " را به عنوان برگ برنده رو کرده بود.
شاید آن اظهارات و آن مبارزه طلبی بود که سبب شد وزیر صنایع دیگر بیش از این تاب نیاورد و تنها دو روز پس از اغاز کار رسمی ایران خودرو در سال ۸۸ او را برکنار کرده و برای پرهیز از فشارهای مجلس و عقلای قوم بعد از برکناری یک مدیر موفق ، بعد از ظهر همان روز نیز مراسم تودیع او را برگزار کند تا ماجرا را کودتا گونه تمام کند.
با رفتن منطقی از ایران خودرو ، بسیاری از مدیران کار آزموده و توانمند این صنعت که نقطه اتکا و وجه ممیزه دو شرکت خودرو ساز محسوب می شد این شرکت را ترک کردند تا غول صنعتی ایران خودرو در مقابل سایپایی که یک دولت را در پشت سر دارد ضعیف تر جلوه کند.
حال به رغم اعلام مدیر عامل جدید ایران خودرو که ادغام دو صنعت خودرو سازی به لحاظ فیزیکی منتفی است به نظر می رسد یا سیاست واژگونه نمایی به کار افتاده و یا مدیر عامل جدید ایران خودرو از بازیها و ادبیات غیر اخلاقی در سپهر سیاسی امروز سیاست ایران بی اطلاع است .
توجه به این پاسخ بذرپاش در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل جدید ایران خودرو، به پرسشی مبنی بر اینکه " به‌نظر می‌رسد با رفتن منوچهر منطقی بحث ادغام دو شرکت خودرو‌سازی تسهیل شده است" ، نشانگر درست بودن این تحلیل است .
بذر پاش : " مشکل عدم انجام کار مشترک خودروسازان "منطقی" نبود.
حکم رفتن مدیر سابق و انتصاب مدیر جدید را قلعه بانی که خود پیشتر مدیر عامل سایپا بود و اکنون در مقام ریاست سازمان گسترش و نوسازی است ، صادر کرد درحالیکه این وظیف باید توسط هیات مدیره یا مجمع عمومی سهامداران محقق می شد.
اکنون پس از کنار رفتن منوچهر منطقی که نام صنعت خودروی ایران را برای بار نخست جهانی کرد ،درآستانه ورود به صنعتی دیگر در مقابل موجی از تخریب قرار گرفته است .
این روند تخریبی متاسفانه از دیرباز وجود داشته است و دامن بزرگانی چون امیرکبیر را نیز گرفته است اما توصیه کارشناسان این است که سایتها و رسانه های خاص از تخریب مدیری که در شرایط زوال امور و مدیریتها در کشور پای کار ایستاده بود و در امواج تحریم ، نام صنعت خودروی ایران را جهانی کرد پرهیز کنند و سرمایه های انسانی و مدیریتی مملکت را بر باد ندهند.
مهرنوش خدابنده
منبع : پایگاه خبری ـ تحلیلی فرارو