یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


«صبح عالی به‌خیر» و فقدان انسجام کافی‌


«صبح عالی به‌خیر» و فقدان انسجام کافی‌
قبل از ورود به مباحث اصلی به طرح و توضیح سوژه‌ای نظیر ماشین، هواپیما، سینما و... می‌پردازد و سیر و تطور آنها را از زمان شکل‌گیری تاکنون بیان می‌کند.
کسانی که مردم ایران سلام را دید‌ه‌اند با تماشای صبح عالی به‌خیر این برنامه را با آن مشابه خواهند دید. یکی از اصلی‌ترین دلایل تشابه آنها را می‌توان دور شدن صبح عالی به‌خیر از نگرش اجتماعی و تا حدودی سیاسی به موضوع‌هایی دانست که در حال طرح آنهاست. به عبارتی دیگر گرایش این‌ ۲ به پرداخت مسائل فرهنگی، آنها را به یکدیگر بسیار نزدیک کرده است.
در شبکه‌ها یک، ۲، ۳ و ۵ سیما نظاره‌گر برنامه‌های صبحگاهی هستیم، شبکه ۴ سیما نیز با آن که ظاهرا برنامه بامدادی ندارد، اما با تولید شبانه «دو قدم مانده به صبح» به گونه نخبه‌گرایانه‌‌تری در حال و هوای برنامه‌های صبحگاهی دیگر شبکه‌ها فعالیت دارد. تولیداتی که برشمردیم، با در نظر گرفتن تشابهاتشان از جنبه‌های گوناگون هنگامی دیده خواهند شد که هرکدام در چارچوب شرح و تعریف شبکه‌های خود در معرض دید مخاطبان قرار گیرند.
تردیدی نیست که دراین میان تحول اجتناب‌ناپذیر و ضروری صبح به خیر ایران و ظهور صبح عالی به خیر آن گاه اثرگذار و راهگشا خواهدبود که این برنامه بتواند در کنار برنامه‌های مشابه، به سطح و مرتبه عمیق‌تری ارتقا یابد.
صبح عالی به خیر در هر قسمت موضوع روشن و مشخص ندارد. بخش‌های گوناگون این برنامه هریک سوژه خاص و متفاوتی را دستمایه پردازش محتوایی خود قرار داده است. چنین ساختاری شکلی آشفته و پراکنده به برنامه داده، از انسجام آن به میزان قابل‌توجهی کاسته است. ساختار این‌گونه تولیدات می‌تواند ضمن حفظ بخش‌های مختلف آن، هر قسمت برنامه را به موضوع مشخص اختصاص دهد.
صبح عالی به‌خیر برنامه‌ای است که به صورت روزانه (غیر از روزهای تعطیل)‌ از تلویزیون پخش می‌شود. مدت طولانی و اتکای آن به کلام به آن معناست که دوام اثرگذاری آن هنگامی امکان‌پذیر خواهد بود که افزون بر به‌روز کردن فرم، باید از لحاظ محتوایی تنوع و غنای مطلوبی داشته باشد.
ایجاد چنین شرایطی نیاز به دقت و پشتوانه‌های فکری‌ای دارد که از طریق کارشناسان و صاحب‌نظران گوناگون تحقق‌یافتنی است. به عنوان مثال، در بخش گزارش گاه شاهد تبلیغ برخی مواد غذایی پرچربی نظیر قیماق یا سرشیر هستیم که با توجه به کم‌تحرکی افراد، معلوم نیست چنین تبلیغاتی براساس چه حرکت علمی و اصول تغذیه روز صورت می‌پذیرد؟
صبح عالی به‌خیر می‌تواند با تقویت جنبه بصری و در مواردی گنجاندن بخش‌های روایی و نمایشی، بر ابعاد حسی و جذابیت آن بیفزاید.
محمدرضا کریمی‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید