دوشنبه, ۲۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 10 June, 2024
مجله ویستا
ترافیک - Trafic
سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : فرانسه و ایتالیا
محصول : روبر دورفمان
کارگردان : ژاک تاتی
فیلمنامهنویس : ژاک لاگرانژ و تاتی
فیلمبردار : ادوارد وان دن اندن و مارسل وایس
آهنگساز(موسیقی متن) : شارل دومون
هنرپیشگان : تاتی، ماریا کیمبرلی، مارسل فراوال، اونره بوستل و فرانسوا مایسونگروس
نوع فیلم : رنگی، ۹۶ دقیقه.
«آلترا» یک مؤسسه کوچک سازنده موتورهای اتوموبیل در پاریس، بهتازگی آخرین مدلش - یک سواری واگندار بسیار مجهز - را تکمیل کرده و میخواهد در نمایشگاه بینالمللی آمستردام ارائه کند. سه گروه از کارخانه راه میافتند: یک کامیون بزرگ حامل سواری واگندار به رانندگی «مارسل» (فراوال)؛ یک اتوموبیل چهار در سبز به رانندگی «فرانسوا» (مایسونگروس) و همراهی طراح سواری واگندار، مأمور فروش آلترا و «آقای اولو» (تاتی)؛ و بالاخره یک اتوموبیل اسپرت زرد به رانندگی مسئول آمریکائی روابط عمومی کارخانه، «ماریا» (کیمبرلی). وقتی لاستیک کامیون میترکد، و بعدتر وقتی بنزین تمام میکند، کارآئیهای «آقای اولو» بروز میکند؛ هنگامی که بقیه به آمستردام میرسند، «ماریا» برمیگردد تا ببیند کامیون کجاست، و آن را در گاراژی در بلژیک پیدا میکند. در گذر از مرز هلند، «ماریا» - و به دنبالش «مارسل» - از مرز گمرک عبور میکنند و چیزی نمیگذرد که پلیس هلند، «آقای اولو» و دوستانش را متوقف میکند و چون به وجود قاچاق مشکوک شده، اصرار میکندکه تمام قطعات سوار باید پیاده شوند. در همین بین در آمستردام، غرفه آلترا برپا شده و همه چیز اماده است، به جز سواری واگندار. شیطنتهای «ماریا» در یکی از چهارراهها تصادف وحشتناکی بهراه میاندازد و سواری واگندار هم آسیب میبیند. «آقای اولو» پیرمردی هلندی را که جراحت خفیفی برداشته به خانه میرساند و در گاراژی، سواری را درست میکنند. صبح روز بعد به سمت آمستردام به راه میافتند، ولی وقتی به نمایشگاه میرسند که همه دارند میروند و مدیرعامل شرکت هم بسیار عصبانی است. با این همه مردم دور سواری واگندار جمع میشوند و تحسینش میکنند. «ماریا»، «آقای اولو» را تا ایستگاه قطار میرساند؛ باران میآید و «آقای اولو» میخواهد با قطار برگردد.
* در ترافیک، تاتی اتوموبیلها را قرینه انسانها مینمایاند و در واقع طوری به انان نگاه میکند که ویژگیهای «انسانی» پیدا کنند. با این حال کار او ستایش از ماشین نیست، بلکه تکیه بر آسیبپذیری ماشین و نیاز مداوم به انسان است: چه آن گاراژدار هلندی که در تعمیر اتوموبیلهای درب و داغان، معجزه میکند و چه خود «آقای اولو» که جابهجا حاضر و آماده کمک است. تاتی به روشنی نشان میدهد که چگونه ماشین ممکن است وقت بیشتری از آدم بگیرد تا این که باعث صرفهجوئی در وقت شود و به این ترتیب تناقضهای زندگی مدرن را به سطح میآورد. نگاه او همچنان در آن واحد مهرآمیز و بازیگو شانه است و اگرچه در عنوانبندی از «مساعدت برت هانسترا» تقدیر شده است، تاتی بیشتر نشان داده که مرز میان مستند و داستانی را چهقدر راحت میتوان به هیچ گرفت. استاد کشف زیبائیهای غیر منتظره در معمولیترین شرایط، در نمای پایانی کولاک میکند: تصویر چترهائی که میان انبوه اتوموبیلهای رنگارنگ بیحرکت میگردند و واقعیت را برجسته میکند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان ایران ریاست جمهوری علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ دولت مجلس شورای اسلامی سعید جلیلی
قتل تهران دستگیری شهرداری تهران هواشناسی ازدواج آتش سوزی محیط زیست پلیس فضای مجازی آموزش و پرورش وزارت بهداشت
قیمت دلار مسکن دولت سیزدهم همستر کامبت بورس خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو
رسانه ملی پیمان جبلی تلویزیون سینمای ایران سریال شهید سینما مجید قناد شهادت
ماهواره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری دانش بنیان فضا پرتاب ماهواره
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه نوار غزه چین اوکراین حماس
فوتبال استقلال پرسپولیس کشتی فرنگی کشتی تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس بازی والیبال جواد نکونام تیم ملی والیبال ایران
سامسونگ اپل همستر کمبات نخبگان بازی تلگرامی ایلان ماسک مایکروسافت
هوش مصنوعی سرطان سازمان غذا و دارو بیمه دیابت مغز ویتامین چاقی فشار خون گرمازدگی بارداری