چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


نظریه‌ی فیلم


نظریه‌ی فیلم
نویسنده : استم - رابرت
مترجم : نوروزی - احسان
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۱۱/۱۷
رده دیویی : ۷۹۱.۴۳۰۹
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۴۳۲
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : PN۱۹۹۵/ف‌لا۵ن۶
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۲۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۷۱-۹۲۲-۰

کتاب مقدمه‌ای بر نظریه فیلم شامل مباحث تاریخی ـ تحلیلی از نظریه‌ی فیلم است که نویسنده در آن از نظریه‌ها پردازان سینما بی‌صامت, همچون ویچل لیندسی و هوگوما نستربرگ شروع می‌کند و تا آخر دگرگونی‌های نظریه‌ی فیلم و مطالعات فرهنگی (نظریه‌ی شناخت, دولوز, نظریه‌ی پسا استعماری, نظریه‌ی دیجیتال) پیش می‌آید. این مجلد با نگاهی جهانی به بررسی تغییراتی اختصاص دارد. به گفته‌ی نویسنده 'فیلم به مثابه‌ی نقاشی, فیلم به مثابه‌ی موسیقی, فیلم به مثابه‌ی تئاتر (یا متد تئاتر)؛ می‌تواند بخشی از تغییرات پارادایمی در چارچوب‌های نظری ـ تفسیری و سبک‌های گفتمانی ـ فرمالیسم, نشانه شناسی, روان کاوی, فمینیسم, معرفت گرایی, نظریه‌ی هم جنس خواهی, نظریه‌ی پسا استعماری ـ پنداشته شود که هر کدامشان دارای واژگان کلیدی, معانی ضمنی, پیش فرض‌ها و زبان ویژه مختص به خود هستند. مقدمه‌ای بر نظریه‌ی فیلم عناصری از همه‌ی این رویکردها را با هم می‌آمیزد. در وهله‌ی نخست, بر این فرض است که تغییرات نظریه‌ی فیلم را نمی‌توان به شکل یک جریان خطی جنبش‌ها و دوران‌ها روایت کرد. مسیر نظریه‌ی فیلم از کشوری به کشور دیگر و از لحظه‌ای به لحظه‌ای دیگر تغییر می‌کند و....'.