یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا


رقابت‌ برای‌ تولید ارزان‌ ترین‌ خودرو در جهان‌


رقابت‌ برای‌ تولید ارزان‌ ترین‌ خودرو در جهان‌
خبرگزاری‌ فرانسه‌ در گزارشی‌ به‌ قلم‌ نیکولا رویز از دهلی‌ نو نوشت‌ در شرایطی‌ که‌ رقابت‌ برای‌ تولید خودروهای‌ ارزان‌ قیمت‌ میان‌ شرکت‌ ها و کارخانه‌ های‌ بزرگ‌ خودرو سازی‌ در جهان‌ بالا گرفته‌ است‌ شرکتهای‌ خودرو سازی‌ امیدوار هستند بتوانند ارزان‌ ترین‌ خودرو دنیا را که‌ قیمتش‌ کمتر از سه‌ هزار دلار باشد در هند تولید کنند. به گزارش خبرخودرو ، بر اساس‌ این‌ گزارش‌ شرکتهای‌ خودرو سازی‌ رنو فرانسه‌ و نیسان‌ ژاپن‌ از ماهها پیش‌ تلاش‌ خود را برای‌ تولید خودرویی‌ با قیمت‌ بسیار پائین‌ در هند که‌ هزینه‌ ها در ان‌ پائین‌ تر است‌ متمرکز کرده‌ اند. کارلوس‌ گوسن‌ مدیر عامل‌ دو گروه‌ خودروسازی‌ رنو و نیسان‌ هفته‌ گذشته‌ اعلام‌ کرد ما در حال‌ حاضر بررسی‌ میکنیم‌ که‌ ببینیم‌ چگونه‌ میتوان‌ در چارچوب‌ همکاریهای‌ مشترک‌ میان‌ دو شرکت‌ خودرویی‌ با قیمت‌ حدود سه‌ هزار دلار ‌، دو هزار و سیصد یورو‌ یا حتی‌ کمتر از ان‌ تولید کنیم‌ وی‌ این‌ طرح‌ را آوریل‌ گذشته‌ پیشنهاد کرده‌ بود و شرکت‌ رنو در ماه‌ جاری‌ میلادی‌ با آن‌ موافقت‌ کرد‌. کارلوس‌ گوسن‌ خاطر نشان‌ کرد: اگر ما این‌ نوع‌ خودرو را تولید کنیم‌ به‌ احتمال‌ زیاد اینکار را در هند انجام‌ خواهیم‌ داد چراکه‌ شرکتها و کارخانه‌ های‌ مورد نظر ما در انجا قرار دارند و شرایط این‌ کشور با تعریفی‌ که‌ ما از خودرو مورد نظر کرده‌ ایم‌ و با مهندسی‌ و ساخت‌ بسیار ساده‌ این‌ نوع‌ خودرو کاملا مطابقت‌ می کند. کارلوس‌ گوسن‌ خاطر نشان‌ کرد: وی‌ اطمینان‌ یافته‌ است‌ که‌ رقابت‌ و مبارزه‌ شرکتهای‌ خودروسازی‌ در جهان‌ در این‌ اواخر به‌ عرصه‌ تولید خودروهای‌ ارزان‌ قیمت‌ سرایت‌ کرده‌ و مدتی‌ است‌ که‌ رقابت‌ در این‌ زمینه‌ بسیار شدید شده‌ است. ابومانیسم‌ سوسات‌ از کارشناسان‌ و تحلیلگران‌ شرکت‌ مالی‌ ‌سوشیل‌ براین‌ عقیده‌ است‌ که‌ برای‌ تولید چنین‌ خودرویی‌ شرایط موجود در هند نسبت‌ به‌ شرایط حاکم‌ در چین‌ مناسبتر است‌ چراکه‌ در هند هزینه‌ ها و مخارج‌ تولید و مهندسی‌ کیفیت‌ بسیار پائین‌ است.
شرکت‌ خودرو سازی‌ رنو فرانسه‌ که‌ در ماههای‌ اخیر درامدهای‌ جهانی‌ آن‌ کاهش‌ یافته‌ است‌ حساب‌ ویژه‌ ای‌ بر روی‌ سرمایه‌ گذاریهای‌ خود در شبه‌ قاره‌ باز کرده‌ است‌ شرکت‌ رنو آوریل‌ گذشته‌ ساخت لوگان‌ را در هند با موفقیت‌ آغاز کرد و در بخشهای‌ مختلف‌ اینکار به‌ ویژه‌ در قسمت‌ مونتاژ از همکاری‌ شریک‌ هندی‌ خود ‌ماهیندرا اند ماهیندرا‌ که‌ کارخانه‌ ان‌ نزدیک‌ بمبئی‌ قرار دارد بهره‌ جست‌ شرکت‌ فرانسوی‌ رنو در چارچوب‌ این‌ طرح‌ پیش‌ بینی‌ کرده‌ است‌ بتواند سالانه‌ پنجاه‌ هزار دستگاه‌ لوگان‌ تولید کند. این‌ دو شرکت‌ فرانسوی‌ و هندی‌ قرار است‌ کارخانه‌ ای‌ با ظرفیت‌ تولید چهارصد هزار دستگاه‌ خودرو از جمله‌ لوگان‌ در منطقه‌ مدرس‌ در جنوب‌ هند احداث‌ کنند‌.شرکت‌ ژاپنی‌ نیسان‌ نیز با اختصاص‌ سرمایه‌ ای‌ بالغ بر ششصد و هشتاد و شش‌ میلیون‌ یورو در این‌ طرح‌ سهیم‌ شده‌ است‌. در واقع شرکتهای‌ رنو و نیسان‌ در اجرای‌ طرح‌ خود برای‌ ساخت‌ ارزان‌ قیمت‌ ترین‌ خودرو جهان‌ در حال‌ حاضر پس‌ از شرکت‌ هندی‌ ‌تاتا‌ قرار میگیرند چرا که‌ شاخه‌ آن‌ موسوم‌ به‌ ‌تاتاموتورز‌ برای‌ تولید خودرویی‌ به‌ قیمت‌ یکصد هزار روپیه‌ معادل‌ دو هزار و پانصد دلار برنامه‌ ریزی‌ کرده‌ است‌. شرکت‌ هندی‌ تاتا که‌ پیش‌ از این‌ نیز خودروهایی‌ با قیمتهای‌ پائین‌ به‌ بازار عرضه‌ کرده‌ است‌ امیدوار است‌ بتواند خودرو ارزان‌ قیمت‌ خود را پیش‌ از پایان‌ سال‌ دو هزار و هشت‌ به‌ عرصه‌ رقابت‌ خودروهای‌ ارزان‌ در جهان‌ ارائه‌ کند.
در همین‌ حال‌ سوپارنا مایترا مدیر امور راهبردی‌ شرکت‌ گزنیتیس‌ وابسته‌ به‌ شرکت‌ چینی‌ گوانگژو موتورز اعلام‌ کرد این‌ شرکت‌ خودرو مردمی‌ خود را تا پایان‌ سال‌ دو هزار و هشت‌ در اختیار مشتریان‌ قرار خواهد داد.وی‌ تصریح‌ کرد : قیمت‌ این‌ خودرو از دو هزار و پانصد دلار فراتر نخواهد رفت‌.شرکت‌ خودروسازی‌ هندی‌ ژاپنی‌ ‌ماروتی‌ سوزوکی‌ از بیست‌ و پنج‌ سال‌ پیش‌ بازار خودرو را در هندن‌ قبضه‌ کرده‌ است‌ محصول‌ این‌ شرکت‌ مشترک‌ ‌ماروتی‌ هشتصد‌ است‌ که‌ کمی‌ بزرگتر از ‌فیات‌ پانصد‌ است‌ اما قیمت‌ آن‌ تنها پنج‌ هزار دلار است.
شهروندان‌ هند علاقه‌ زیادی‌ به‌ خودروهای‌ ساده‌ هستند برای‌ همین‌ شرکت‌ ژاپنی‌ تویوتا‌ شرکت‌ آمریکایی‌ جنرال‌ موتورز و شرکت‌ هیوندا از کره‌ جنوبی‌ از مدتها پیش‌ فعالیت‌ خود را در بازار هند آغاز کرده‌ اند و به‌ موازات‌ دیگر شرکتهای‌ فعال‌ در این‌ کشور رقابت‌ برای‌ تولید خودروهای‌ ارزان‌ قیمت‌ را بسیار جدی‌ گرفته‌ اند‌ قرار است‌ از سال‌ دو هزار و نه‌ شرکت‌ خودروسازی‌ المانی‌ فولکس‌ واگن‌ سالانه‌ حدود یازده‌ هزار خودرو در منطقه‌ پون‌ در غرب‌ هند تولید کند. در حال‌ حاضر برای‌ یک‌ میلیارد و یکصد میلیون‌ نفر جمعیت‌ هند تنها هفت‌ میلیون‌ خودرو در این‌ کشور که‌ جاده‌ های‌ آن‌ نیز فاقد استانداردهای‌ جهانی‌ است‌ وجود دارد در حالیکه‌ در اروپا و آمریکا برای‌ هر دو نفر یک‌ خودرو وجود دارد‌ هندی ها در سال‌ دو هزار و پنج‌ یک‌ میلیون‌ و یکصد هزار دستگاه‌ خودرو خریداری‌ کرده‌ اند و انتظار می‌ رود این‌ رقم‌ تا سال‌ دو هزار و ده‌ تقریبا دو برابر شود. گووینداراجان‌ شلاپا از مسئولان‌ یک‌ شرکت‌ اعتباری‌ معتقد است‌ اما برای‌ اولین‌ بار در سه‌ سال‌ اخیر‌میزان‌ فروش‌ خودرو در هند با توجه‌ به‌ میزان‌ نرخ‌ سود در ماههای‌ اوریل‌ و مه‌ به‌ طور چشمگیری‌ افزایش‌ یافته‌ است‌ این‌ کارشناس‌ میزان‌ وامهایی‌ که‌ شرکتهای‌ خودروسازی‌ در اختیار مشتریان‌ قرار می دهند افزایش‌ یافته‌ و شرایط رقابتی‌ موجود‌ صاحبان‌ امتیاز را به‌ پائین‌ آوردن‌ قیمتها و سازندگان‌ خودرو را به‌ کاهش‌ تعرفه‌ ها وادار کرده‌ است‌.
منبع : روزنامه تفاهم