پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

لنت‌ترمز


با افزایش سرعت خودروها، مسأله ترمز مطرح شد. در روی خودروها نخستین ترمزهائی از نوع ترمزهای گاری و دوچرخه بکار می‌رفت که لنت روی رینگ چرخ‌های عقب یا روی میل گاردان عمل می‌کرد. جنس اینگونه لنت‌ها عموماً از موادی مانند پوست، چوب، فلز یا موی شتر انتخاب می‌شد. تپه‌ها، محل ترسناک برای رانندگی بشمار می‌رود زیرا پائین آمدن از تپه به‌خاطر عدم کارآئی ترمز و داغ شدن سریع آنهاخطر آفرینبود.
علی‌رغم دو جهش اولیه در تکنولژی ترمز خودروها،مشکل ترمزها تا چند سال همچنان باقی ماند. لنچستردر ۱۹۰۲ نخستین ترمز دیسکی را به ثبت رساند ولی پنجاه سال طول کشید تا ترمز دیسکی در خودروها کاربرد یافت.
در ۱۹۰۸ هربرت فرود در شره برایتون انگلستان نوعی الیاف آسبست را در داخل صمغی با نقطه ذوب بالا خوا با ندولنت مناسبی را ارائه کرد. وی پیش ازین لایه‌گذاری الیاف کتان رابرای لنت ترمز به ثبت رسانیده بود. در ۱۹۰۳ مرسدس نوع اولیه کاسه ترمز را ارائه کرد که در آن از لنت لایه‌گذاری شده و کفشک داخل کاسه استفاده شده بود.
▪ اتومبیل‌ها در آنزمان دارای دو نوع ترمز بود
۱) ترمز دستی
۲) ترمز پدالی ـ ترمز دستی معمولاً در چرخ‌های عقب عمل می‌کرد و ترمز پدالی در روی میل گاردان تأثیر می‌گذاشت.
سیستم ترمز روی چرخ‌های جلو را پیش از جنگ جهانی اول رنوف و پروت و فراشینی تجربه کردند و این سیستم تا پیش از ۱۹۲۰ به‌طور وسیعی مورد استفاده بود. این موضوع که خودرو در هنگام ترمز کردن تمایل دارد روی چرخ‌های جلو صورت گیرد. این موضوع تا سال‌ها باقی بود که ترمز پائی و دستی در کدام چرخ‌ها نصب شود بهتر است، جلو یا عقب؟ [۲۴].

۲۴ ـ تکنولژی کارگاهی ـ محمد محمدی بوساری
منبع : مطالب ارسال شده