یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

نقش بازیگران در فروش آثار سینمایی


نقش بازیگران در فروش آثار سینمایی
سینما در همه جای دنیا به عنوان یک تفریح جمعی شناخته می‌شود و هر ساله میلیاردها تماشاگر را در اقصی نقاط جهان به خود جذب می‌کند. با این حساب تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار سینمایی تلاش می‌کنند با تمهیداتی همچون داستان‌های جذاب، بیان تصویری مناسب، نوآوری و البته بازیگران توانا و خوش چهره مخاطبان بیشتری را به سالن های تاریک سینما بکشانند.
در سینمای ایران هم تقریباً وضع به همین منوال است، در سینمای ما به ویژه پس از انقلاب اسلامی سینما جدا از وجه تجاری خود به وجه فرهنگی نیز توجه نشان داده شد و حتی در سال‌هایی از سه دهه گذشته وجه فرهنگی آن به وجه تجاری - گیشه‌ای سایه انداخته بود.
همانطور که می‌دانیم، سینما محصول تلاش جمعی از کارشناسان، متخصصان و هنرمندان است که تعداد آنها در برخی از فیلم‌ها به چند صدنفر می‌رسد. اما در این فرآیند بازیگران نقش جداگانه‌ای برای خود دارند.
بازیگران به عنوان مهره‌های اصلی در هر فیلمی دو نقش را برعهده دارند؛ وظیفه نخست جان دادن به شخصیت‌های داستانی است که روی کاغذ آمده و در وهله بعد جذب مخاطب با اتکا به چهره، فیزیک و حس درونی. بنابراین بازیگران نقش تعیین‌کننده‌ای در تکامل یک اثر و البته جذب مخاطب به سالن‌های سینما دارند.
این موضوع در سینمای جهان از قدیم یکی از سه بخش اصلی (تهیه کننده، کارگردان و بازیگر) را تشکیل می‌داده است، اما چند سالی می‌شود که در سینمای ایران هم شکل جدی به خود گرفته است. بنا به نظر کارشناسان سینمای ایران بازیگر به تنهایی نقش تعیین کننده در جذب مخاطب را ندارد، بلکه عواملی همچون داستان جذاب، ساختار به دور از پیچیدگی، تبلیغات وسیع و بازیگران در این فرآیند مؤثرند.
یک بررسی ساده با نظر به اسامی بازیگران و فروش آثار سینمایی نشان می‌دهد که در سینمای ایران بازیگران نقش مهمی در جذب تماشاگران این سال‌ها به سینما داشته‌اند، اما این نقش «اول»ن بوده و عواملی دیگر نیز در فروش فیلم‌های سینمایی تأثیر داشته‌اند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید