جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تلفن همراه


تلفن همراه
کارگردان: دیوید ر.الیس. فیلم‌نامه: کریس مورگان؛ بر اساس داستانی از لری کوئن. بازیگران: کیم بیسینگر، کریس ایوانز، ویلیام هم.میسی، جیسون استاتهام. مدت: ۹۴ دقیقه.
در باجهٔ تلفن تمامی مدت شاهد ماجرای آدمی بودیم که در کیوسک تلفنی گیر کرده و تک‌تیراندازی از دور تهدیدکنان به طرف‌اش نشانه رفته است. در تلفن همراه (که فیلم‌نامه‌اش را لری کوئن نوشته که فیلم‌نامهٔ باجهٔ تلفن را هم قلمی کرده بود) شاهد ماجراهای مردی هستیم که به‌طور اتفاقی پیام زنی را دریافت می‌کند که در یک زیرزمین محبوس‌اش کرده‌اند و دارد با تلفنی از هم پاشیده با ”موبایل“ او صحبت می‌کند. مرد تنها کسی است که زن می‌تواند روی کمک‌اش حساب کند. مرد و زن از جا و مکان هم بی‌خبرند و به‌علاوه باطری‌های تلفن همراه مرد هم دارد تمام می‌شود. فیلم بی‌معطلی سراصل مطلب رفته: جسیکا مارتین (بیسینگر) موقع صرف صبحانه در آپارتمان‌اش، از سوی عده‌ای جانی مورد حمله قرار می‌گیرد که بلافاصله او را به گروگان می‌گیرند. سردستهٔ گروگان‌گیرها (استاتهام) جسیکا را در زیرزمینی تاریک و نمور می‌اندازد و باخبرش می‌سازد که حالا می‌خواهند به سراغ شوهر و پسرش بروند. جسیکا تلفن درب و داغانی بر روی دیوار زیرزمین پیدا می‌کند و به کمک آن شماره‌ای می‌گیرد که تصادفاً شمارهٔ تلفن رایان (ایوانز) از کار در می‌آید. رایان پس از شک و تردیدهای اولیه، متوجه می‌شود که تنها کسی است که می‌تواند به جسیکا کمک کند و ضمناً وقت زیادی هم ندارد...
آنچه آمد، از آن طرح / فیلم‌نامه‌هائی است که هالیوود کشته مرده‌اش است؛ و واقعاض فیلم‌نامهٔ خوبی هم هست؛ چون واکنش‌های حسی بیننده نیز پابه‌پای رایان برانگیخته می‌شوند: ابتدا ناباوری و سپس پلیس را خبر کردن و دست آخر کمک در نجات کل خانوادهٔ زن. پیاده کردن این طرح داستانی هم از سوی دیوید الیس (کارگردان) به‌خوبی انجام شده (که این تعجب‌آور هم هست: الیس همان کسی است که باسمه‌ای به نام سرنوشت نهائی ۲ را ساخته). این از همان تریلرهائی است که هیچکاک قطعاً از ساختن‌اش لذت می‌برد: در حالی‌که جسیکا و رایان مستأصلانه از طریق تلفن با هم حرف می‌زنند و همدیگر را بهتر می‌شناسند، تلفن سیار نیر رفته‌رفته به تریلری قابل تأمل تبدیل می‌شود.
منبع : نشریه دنیای تصویر