شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا


خلاقیت و تربیت فرزندان


خلاقیت و تربیت فرزندان
هیج کس نمی تواند منکر این حقیقت محض شود که درکشور ما تحولات بسیار زیادی درزمینة فعالیت بانوان به وقوع پیوسته است . زنان ما اینکه با دیدی بازتر وعمیق تر نسبت به گذشته به زندگی وابعاد آن می نگرند ودرعین حال به عنوان محوراصلی درزندگی خانواده ها نقش اساسی ایفا می نمایند .آمار نشاندهندة حضوربی سابقة زنان درمحیط کار، دانشگاه وعرصه هنروورزش وبسیاری زمینه های دیگر است . با این همه ، زن ، همچنان دریک خانوادة ایرانی هنوز هم خانه داری را یکی از وظایف اصلی خود می داند وبه آن توجهی خاص دارد . اما همین امر نیزنیازمند تغییراتی است تا با روش های جدید وتربیتی تازه بتوان از وقت وشرایط نهایت استفاده را برد .
این امرخلاقیت زن را می طلبد خلافیت بانوان به صورت کلی شامل موارد بسیاری است که از دایره این بحث مختصر خارج است . اما این خلاقیت دریکی از مهم ترین موارد به تربیت وپرورش فرزندان مربوط می شود که به هیچ وجه نمی توان آن را نادیده گرفت . بخصوص که خلاقیت زن در این زمینه به حتم می باید با علم واطلاعات روانشناختی بالا همراه باشد . مادرانی که این مسئولیت را برعهده دارند، خصوصیاتی دارند که به صورت پنهان ونهفته ، خلاقیت را شامل می شوند . درحقیقت هنگامی که زنی کودکی را به دنیا می آورد ، گویی یک بار دیگر خودمتولد شده است .
اوباردیگر رشد می کند ، می آموزد وتجربه می کند . اوفرزند خود رادردامان خویش می پروراند وبه همراه شیره وجودی خویش ، اندیشه ها ودریک کلام زندگی را نیز به کودک خود می آموزد . یک مادرهمة شرایط را به گونه ای رقم می زند که همه چیز درجهت مثبت حرکت کند وبا وجود آسایش کافی ، فرزندش با شیوه های زندگی وسختی های روزگار نیز آشنا گردد . اما آیا استعدادها ، روحیات وآموخته های یک فرزند وهمچنین توانایی ها وعلایق اوبه همین راحتی به ظهور خواهند رسید ؟! برای رسیدن به چنین امری ، شما به عنوان یک مادر ، می توانید از دوروش استفاده کنید . روش اول آن که از تفکرات وتجربیات دیگران بهره ببرید ( البته مشخص نخواهد بود روش هایی که درخانواده های دیگر وجود دارند ، درمورد فرزندان شما باتوجه به تفاوت بین شما ودیگران ، وفرزندانتان بافرزندان دیگر ، نتیجه ای کاملا مشابه بدهند ).
روش دوم که شیوه ای نوبه شمار می رود وصد البته نیاز به پشتکار ، تفکر واراده کافی دارد ، روشی متفاوت است . شما دراین روش ابتدا کودک خود را از تمامی زوایای وجود اومی شناسید وسپس روش هایی را ابداع می کنید که درآغازپایان آن را باتوجه به شناختی که ازفرزندان خویش دارید حدس می زنید . پرواضح است که اگر هردوروش را ترکیب کنید وبه درستی کودک خود را بشناسید وتفکر وتآمل کافی نیز داشته باشید به نتیجه ای عالی خواهیدرسید . تنها نکته ای که باید به صورت جدی بررسی کنید ، این است که برای هرروشی راه های فرعی را نیز درنظربگیرید ودرصورت لزوم ودرموارد بسیارمهم ، راه برگشت را نیز باز بگذارید . توجه داشته باشید که همسرشما وفرزندان بزرگتر نیز باید دراین زمینه آگاهی لازم داشته باشند تا به صورت همگرا به نتیجه ای هدفمند برسید .
از طرف دیگر خلاقیت قرزندان شما با این روش ، بهتر بروزخواهد کرد وبه بارخواهد نشست . زیرا درمحیطی پرورش می یابد که به صورت تکراری نیست ومی تواند زمینه ساز پرورش استعدادها وتوانایی ها وحتی علایق او باشد. به هیچ وجه این نکته را ازیاد نبرید که باید هر روزوهردقیقه شناخت جدیدی از فرزند خود وصد البته ازمحیط خانوده =خود را به گونه ای می بینند که سهمی درخلاقیت خانواده دارند . به خصوص می توانید فرزندان نوجوان خود را نیز درتصمیم گیری دخالت دهید وحتی اگر می توانید ، درمواردی خاص به تصمیمات اشتباه اوعمل کنید تا به وضوح همه چیز را تجربه کند .
فراموش نکنید که محیط خانه نباید تکرار محیط مدرسه باشد . تکالیف فرزندان شما تنها باید بخشی از زمانی را که با آنها هستید به خوداختصاص دهد وهمانگونه که مدرسه تنها بخشی از زندگی را به فرزندان شما می آموزد ، شما نیز می بایست به بخش های متفاوت دیگر زندگی فردی واجتماعی فرزندتان توجه داشته باشید .دقت کنید که سیستم آموزش وپرورش ماهنوز هم همان راه سنتی رامی پیماید وبسیار بعید می نماید که استعدادهای ذاتی فرزند شما به صورت کامل وشاخص بروزنماید وبه ظهور برسد، پس بهتر است درقالب سرگرمی وکارهای گروهی توسط افراد خانواده دنبال یافتن استعدادهای فرزندخودباشید .
بهتر است از همین امروزاین روش را آغاز کنید ودرابتدا ازخود بپرسید که : ‹‹ فرزند من درچه زمینه ای استعداد دارد وبه کدام هنرعلاقه مند است ومی تواند درآن موفق باشد؟! ›› توجه داشته باشید که نه زمان را برای پیداکردن پاسخ از دست بدهید ونه بیهوده تعجیل کنید . درضمن بدون مشورت با دیگران وبخصوص فرزند دلبندتان ، یکطرفه به قاضی نروید !
پولادپارسا
منبع : بنياد انديشه اسلامي