جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


آنها اینجا هستند


آنها اینجا هستند
ـ دامین هیرست (۱۹۶۵)
او در سال ۱۹۶۵ در بریستول انگلستان متولد شد، و از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ در كالج گلد اسمیت دانشگاه لندن تحصیل كرد. در سال ۱۹۸۸ نمایشگاهی به نام Freeze را در قسمتی از انبار یك بار‌انداز متروك برگزار كرد. البته آثار هنرمندان دیگری هم در كنار آثار او بود ولی هیرست در میا‌ن آنان از معروفیت بیشتری برخوردار بود. این نمایشگاه باعث شد كه او بسرعت به یكی از هنرمندان موفق و جوان انگلیس تبدیل شود. هیرست در سال ۱۹۹۱ نمایشگاهی برپا كرد به نام «در عشق و فارغ از عشق» كه در آن گالری را با صدها پروانهٔ زنده از مناطق استوائی پر كرد. در همان سال او نمایشگاه دیگری با عنوان «ناممكن بودن مرگ جسمانی در ذهن كسی كه هنوز زنده است» برگزار كرد و كوسه‌ای را در یك آكواریم حاوی formaldehyde قرار داد.رسانه‌ها او را بشدت مورد سرزنش و استهزا قرار دادند اما او دربارهٔ این كار خود گفت كه به بررسی روند زندگی و مرگ پرداخته است. آثار او را تقریباً میتوان به سه بخش نقاشیها، پیكره‌های گنجه‌ای، و قطعات آكواریومی تقسیم كرد. آثار نقاشی او را نیز میتوان به دو بخش تقسیم كرد: یكی نقاشیهای لكه‌ای كه از ریختن بیهدف لكه‌های رنگ بر بوم به وجود آمده است و دیگری نقاشیهای سرگیجه‌آور كه در آنها رنگها از یك مركز گریز به بیرون ریخته شده‌ اند. دربارهٔ آثار گنجه‌ای هیرست نیز میتوان از نمایشگاهی كه در آن از ابزار اتاق عمل و صدها بطری قرص چیده شده در قفسه‌ها نام برد و برای قطعات آكواریومی وی میتوان از گاوها، گوسفند، یا كوسه‌ای یاد كرد كه گاهی اوقات كالبد‌شكافی شده‌اند و در محلول فرمالدئید نگه‌داری میشوند. در یكی از آثارش او حشراتی را در یك محفظهٔ شیشه‌ای قرار داده و در قسمتی از آن یك حشره‌كش نصب كرده است. او دربارهٔ این اثرش فقط گفت: من زندگی و مرگ این حشرات را به شما نشان میدهم و نشان داده‌ام كه آنها میخورند و میمیرند. او هنرش را در عین سادگی بسیار پیچیده میدادند. در یكی از آثارش او در یك آكواریومِ قفسه‌ای مانند گروهی از ماهیهای منحصر به فرد را گرد آورده و در محلول فرمالدئید قرار داده كه مانند نقاشیهای لكه‌ای او به نظر میرسد. او در توضیح این اثر نوشته «تمامی آنها به یكسو شنا میكنند به منظور فهمیدن» وی در یكی دیگر از آثارش آكواریومی را به دو بخش تقسیم كرده، در یك بخش خوكی سالم و در بخشی دیگر خوكی از وسط شقه شده را قرار داده است و نام اثرش را نیز گذاشته «این خوك به فروشگاه رفته و دیگری در خانه باقی مانده است» هنر او هنری است مرموز، مینیمالیزم، و تفكر‌برانگیز. در آثار او زندگی و مرگ نقش مهمی دارند؛ همان‌طور كه خود او میگوید: «من میخواهم تمام زندگی‌ام را در همه‌جا، با همه كس تك به تك، همیشه، تا ابد، و اكنون بگذرانم».

ـ باربارا هپورث (۱۹۷۵ – ۱۹۰۳)
او با هنری مور همدوره بوده است و غالباً این دو پیكره‌ساز انگلیسی از تجربیات یكدیگر استفاده كرده‌اند، ولی آثار او به اندازهٔ آثار هنری‌مور مورد تأیید و تشویق قرار نگرفت. آثار او غالباً آثاری غیرتندیسی و یادآور آثار جان آرپ است. هپورث به بافتهای اثرش اهمیت بسیار میدهد. او در سال ۱۹۳۱ با بن نیكسون یك نقاش انتزاع‌گرای انگلیسی ازدواج كرد و در سال ۱۹۳۷ مجله‌ای به نام «دایره» را منتشر كرد كه در آن به پیكره‌سازی، معماری، طراحی‌ مدرن و ... میپرداخت، كار روی چوب و الهام گرفتن از تجربیات هموطنش، یعنی هنری مور، او را نیز به سوی استفادهٔ خلاقانه از فضاهای خالی در احجام و پیكره‌های خود كشاند.وی به رنگ‌آمیزی آثار خود اهمیت بسیار میداد. از مهمترین مشخصه‌های كارهای وی میتوان به استفاده از مرمرسفید برای پیكره‌سازی به همراه نور‌پردازی اشاره كرد. از آثار درخور توجه او نیز پیكره‌های فراخوانی، چورینگا و موج را میتوان نام برد.

ـ هنری مور (۱۹۸۶ – ۱۸۹۸)
او در مدرسهٔ هنر سلطنتی انگلستان تحصیل كرد و علاقه‌ای خاص به هنر كلاسیك و پیش از كلاسیك و همچنین هنر بومیان آمریكا پیدا كرد. نمود این علاقه در آثار او كاملاً مشهود است. مور اوائل كار پیكره‌سازی خود، (وی نقاش نیز بوده است) پیكره‌هائی خشن، زاویه‌دار و استخوانی میساخت، ولی در دههٔ سی و پس از آشنائی با پیكره‌سازی سورئالیستی، به سبك شخصی خود روی آورد و پیكره‌های خود را به صورت احجامی با فضاهای خالی خلق كرد. برنز یكی از اصلیترین مصالح او در ساخت آثارش است، البته او آثاری را هم با استفاده از چوب و سنگ خلق كرده. وی در همهٔ آثارش دقتی وسواس‌گونه برای حفظ رنگ و شخصیت مصالح مورد علاقهٔ خود دارد. دولت او را در زمان جنگ جهانی دوم كه مصالح برای پیكره‌سازی كمیاب و گاه نایاب شد، به كشیدن طرحهائی از پناهگاههای زیرزمینی لندن گمارد. او در آثارش از اشكال انتزاعی بهره میگیرد و از مهمترین آثار وی میتوان پیكره‌های لمیده و مادر و كودك را نام برد. مور اواخر عمر هنری خود علاقه‌ای خاص به خلق پیكره‌های عظیم داشت. او سفارشهای بسیاری برای ساخت پیكره‌ها به منظور تزئین ساختمانها و مراكز دولتی دریافت كرد زیرا معماران معتقد بودند كه پیكره‌های او تكمیل‌كنندهٔ هنر آنهاست.

میشا اسلامیه
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر