دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


مایل آخر در یک دقیقه


مایل آخر در یک دقیقه
در حوزه لجستیک (Logistics) امانات پستی، شرکت کبا (KEBA) راهکار موثری برای خودکار سازی آخرین مایل مسیر توزیع و تحویل مرسوله ارائه کرده است. نقطه کی پل(Kepol) در راهکارهای لجستیک، خودکار سازی آخرین مایل را در زنجیره لجستیک برعهده دارد و در راستای ارائه خدمات به مشتریان خصوصی یا تجاری، حائز تمام مزایای یک سیستم سلف سرویس مدرن است. دستگاه تحویل خودکار امانات پستی کی پل می تواند برای بسته ها و نامه ها مورد استفاده قرار گیرد و قابل تطبیق با نیازهای یک شرکت لجستیک است.
فواید آن برای خدمات پستی، مشتریان و اپراتورهای لجستیک آشکار و بدیهی است. امانات بطور شبانه روزی و بدون وقفه به سیستم تحویل خودکار کی پل تحویل می شوند. پس از آن، بوسیله SMS یا پست الکترونیک به مشتریان خبر داده می شود که بسته اشان رسیده است. دریافت مرسوله، راحت و بدون زحمت و مستقل از ساعات کار اداری است و حاصل آن صرفه جوئی در وقت و هزینه برای خدمات پستی، اپراتورهای لجستیک و مشتریان خواهد بود. این سیستم ها را می توان در اماکن پر رفت و آمد و سهل الوصول مانند ایستگاههای قطار، مراکز اداری و تجاری و پمپ های بنزین مستقر نمود. نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده در سیستم کی پل قابل تطبیق با نیازها و الزامات اپراتور است. تخصص و تبحر شرکت کبا بخوبی در سیستم های تحویل امانات کی پل انعکاس یافته است. در حوزه اتوماسیون خدمات بانکی، این شرکت تاکنون بیش از ۷۰۰۰۰۰ صندوق مخصوص سپرده را با سیستم های الکترونیکی کنترل و راهکارهای کامپیوتری مدیریت، تجهیز نموده است. تبحر در حوزه خدمات سلف سرویس مشتری، شرکت کبا را به یک شریک ارزشمند و شایسته تبدیل کرده است.گذشته از فناوری و مشاوره، کبا ارائه خدمات مربوط به پشتیبانی و لجستیک قطعات یدکی را نیز برعهده دارد.
مجموعه نرم افزاری (Software Suite) کی پل، ترکیبی از مدیریت موثر داده و سهولت استفاده را در جهت بهره برداری بهینه از دستگاه ارائه می نماید. هدف دیگر از آن، یکپارچه کردن منابع مختلف داده و برنامه های کاربردی (application) موجود و اضافه کردن کارکردهای (function) جدید است.
این رویکرد از سرمایه گذاری های قبلی انجام شده در زیر ساخت محافظت نموده و هزینه های سربار و غیر تولیدی برای راه اندازی و نگهداری سیستم تحویل امانات را که اجتناب ناپذیر است، به حداقل می رساند.
مجموعه نرم افزاری کی پل از سرویس های مجزائی تشکیل شده است. اجزاء آن شامل مدیریت امانات، مدیریت ایستگاه، اطلاع رسانی و هشدار (alarm)، مدیریت کاربر و داده های جامع گزارش گیری، از طریق یک رابط (interface) کاربر استاندارد در ابزار (tool) مدیریتی آن در دسترس است. این رابط می تواند برای گروههای مختلف کاربران باتوجه به حقوق و وظایف آنها، اختصاصی (customize)شده و شکل مناسب تر و کاربر پسندتری به خود گیرد. امتیاز این نرم افزار بواسطه انعطاف پذیری آن است که توسعه و تجدید ساختار(نوسازی) آن را در آینده و با هزینه کم امکان پذیر کرده است.
مجموعه نرم افزاری کی پل با ترکیب داده های همه سیستم ها، یک پایگاه اطلاعاتی یکدست و واحد ایجاد می کند و بدین ترتیب امکان نمایش و کنترل شبکه وکلیه فرآیندهای داخلی آن فراهم می شود. حاصل آن در نهایت بهینه سازی عملیات در ایستگاه های امانات است.
هماهنگ با استفاده بیشتر ار ایستگاههای سلف سرویس امانات، الزامات مربوط به نظارت و کنترل آنها نیز افزایش می یابد. در این جهت وجود ابزارهای قدرتمند نظارت و تشخیص ضروری است. مجموعه نرم افزاری کی پل اطلاعات کاملی در اختیار فرد مسئول قرار می دهد که وی می تواند فوراً آن را تفسیر نماید.
مجموعه نرم افزاری کی پل تمامی داده ها و کارکردها را در یک پورتال وب عرضه می کند. هر مرورگر (browser) می تواند بدون نیاز به نصب نرم افزار خاصی، از این پورتال استفاده نماید. کلیه اطلاعات از طریق یک رابط کاربر که می توان آن را به دلخواه براساس سلیقه و وظائف کاربران اختصاصی نمود، در اختیار ایشان قرار می گیرد. نرم افزار کی پل طوری طراحی شده است که می توان آن را به سهولت با هر سیستمی که مدیریت یک سیستم تحویل امانات را انجام می دهد، یکپارچه و ادغام نمود.در راستای همفکری و اشتراک مساعی با مشتریان، شرکت کبا یک سیستم کامل و راهنمای ایجاد آن را پیشنهاد می نماید. با اتکا بر تجربه کبا، ایجاد یک سیستم تحویل امانات کارآ و عملی که کاملاً جوابگوی نیازهای مشتری خواهد بود، تضمین می شود. خدمات مشاوره کبا برای سیستم های تحویل امانات از چند جزء اصلی تشکیل می شود که مهمترین آن، بهینه کردن ادغام و یکپارچه سازی با برنامه های کاربردی موجود است. از جمله سیستم های پرداخت یکپارچه می شود و فرآیندهای کاری پر بازده و کارآ ایجاد می گردد.
طراحی سیستم های اتوماتیک کی پل به گونه ای است که سازگاری انسان و ماشین (ergonomics)، امنیت عملیات و حفاظت در برابر تخریب عمدی دستگاه تامین می شود. این سیستم ها را می توان در اماکن سرپوشیده یا فضای باز مستقر نمود. کار با آن آسان و مشابه عملیات دستگاههای خودپرداز پول است. این سیستم ها به دو شکل دوار و بخش بندی شده (محفظه دار) موجود است.
● جمع بندی
▪ مزایای سیستم کی پل برای شرکت های لجستیک و پست :
ـ خودکارسازی کامل فرآیند تحویل امانات
ـ کاهش هزینه های لجستیک و توزیع امانات
ـ برطرف شدن مسئله برگشت خوردن امانات
ـ خودکارسازی جمع آوری نقدینه هزینه تحویل
ـ پرداخت غیرنقدی (مانند کارت اعتباری)
▪ مزایای سیستم کی پل برای مشتریان پست:
ـ سپردن و دریافت امانات بدون محدودیت زمانی
ـ انتخاب محل استقرار سیستم به دلخواه
ـ مراعات احتیاط و ایمنی در پردازش دستی امانات
منبع : پورتال مرکز فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید