دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


تغییرات قیمت سهام‘ سود و ریسک شرکت پیرامون تاریخ عرضه سهام جدید


تغییرات قیمت سهام‘ سود و ریسک شرکت پیرامون تاریخ عرضه سهام جدید
چکیده این مقاله پژوهشی درصدد است به شناسایی تجربی تأثیر اعلان عرضه سهام جدید بر قیمت سهام شرکتهای عرضه کننده سهام و پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد. در این مقاله ابتدا مبانی نظری ماهیت اطلاعاتی ناشی از اعلان عرضه سهام جدید در قالب سه مدل شامل مدل بازپرداخت بدهیهای موجود (مدل تغییر ساختار سرمایه)‘ مدل تأمین مالی سرمایه گذاریهای جدید و مدل جبران کمبود جریانهای نقدی عملیاتی مطرح می شود. سپس تغییرات قیمت سهام و اعلان عرضه سهام جدید در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. تغییر قیمت بازار سهام در زمان اعلان عرضه سهام جدید را می توان به تغییر مورد انتظار در سود سالهای بعد از اعلان رویداد و یا به تغییر مورد انتظار در ریسک شرکت نسبت داد که آزمونهای تجربی انجام شده در این مقاله‘ این دو شیوه را از هم متمایز و مجزا مورد آزمایش قرار می دهد. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از تجزیه و تحلیل میانگین و میانه اطلاعات مربوط به قیمت سهام‘ ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک و سودهای (قبل از اقلام غیر مترقبه‘ عملیات متوقف شده و مالیات) گزارش شده شرکتهای منتخب در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که : ‹‹در بازار سرمایه ایران‘ اعلان افزایش سرمایه از طریق عرضه سهام جدید‘ حاوی اطلاعات تازه و مساعدی از دورنمای آتی شرکت به سرمایه گذاران می باشد؛ به همین دلیل همزمان با آن قیمت سهام شرکتهای عرضه کننده سهام‘ در بازار اوراق بهادار افزایش می یابد. اطلاعات مذکور به جای اینکه در باره ریسک آتی سهام باشد‘ درباره سطوح سودهای آتی شرکتهای مذکور است››.
نویسنده :
دکتر محمدعلی آقایی
جواد رضازاده
منبع : مجله بررسی‌های حسابداری


همچنین مشاهده کنید