سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
آزادی مثبت، آزادی منفی
افكار و اندیشه های آیزایا برلین، این استاد روسی تبار دانشگاه آكسفورد تحت تأثیر فلسفه انگلیسی- آمریكایی و نیز آرای فلسفه و اخلاقی كانت شكل گرفته است. برلین بر این باور است كه پیوند عمیقی میان سیاست و فلسفه برقرار است و اساساً سیاست را شاخه ای از فلسفه اخلاق می داند؛ شاخه ای كه نشان می دهد چگونه می توان مفاهیم اخلاقی مورد نیاز در عالم سیاست را كشف كرد و به كار گرفت. آیزایا برلین البته چندان در این مورد خوشبین نیست كه تحقیق فلسفی بتواند راه حل هایی برای معضلات موجود در حوزه اخلاق و سیاست بیابد. به زعم وی بسیاری مشكلات بشر در این حوزه ها ماهیتی حل ناشدنی دارند و این برخاسته از درك تراژیك وی نسبت به زندگی انسان است. فلسفه عمدتاً به تبیین ناهمسازی ها می پردازد، اما نمی تواند آنها را از میان بردارد. فلسفه به انسان ها كمك می كند تا خودشان و شرایط حیات اجتماعی شان را بهتر درك كنند و بدین ترتیب، كوركورانه عمل نكنند.
برلین انتخاب را به عنوان شاخص ترین نشانه حیات انسان و قوام بخش هویت آدمی ملاحظه می كند. انتخاب شخصی شكل و شیوه زندگی، عنصری از عدم موجبیت را در حیات آدمی وارد می سازد. هویت شخص در گرو انتخاب و ابداع است. بیان این شاخص از جانب برلین البته به معنای جست وجوی نوعی طبیعت انسانی مشترك میان همه آدمیان نیست؛ طبیعت مشتركی كه لاك هابز و روسو در پی كشف آن بودند. ضرورت انتخاب میان دعاوی گوناگون و متعارض، ویژگی گریز ناپذیر وضع بشری است. برلین به این نكته توجه می دهد كه آزادی بنیادین، معنای محض و بی قید و شرط انتخاب است و لذا چندان به ارزشمندی یا اصالت و درستی انتخاب ها كاری ندارد.
آیزایا برلین همچون پیشینیان خود به دو گونه آزادی منفی و مثبت می پردازد. آزادی منفی به معنای عدم مداخله دیگران به هنگام عمل بر وفق تمناهای فردی است كه پیش فرض آن، وجود شقوق مختلف و توانایی انتخاب است. در عین حال اینكه معنا و محدوده این عدم مداخله تا كجاست، خود مورد مناقشه است. این معنا از آزادی منفی تا حدود زیادی با مفهوم «پی جویی بدون مانع خواسته ها» نزد بنتام یكسان است. در مقابل، آزادی مثبت به معنای سرور و ارباب خود بودن است یعنی اینكه فرد خودش اهداف زندگی و شیوه های رسیدن به این اهداف را تعیین و كنترل نماید. بنیادی ترین عدم آزادی در واقع همان محدود كردن انتخاب میان شقوق مختلف توسط دیگر عامل های انسانی است و لذا برلین كمتر به محدودیت های اقتصادی توجه می كند.
برلین مخالف مونیسم در اخلاق است و در نتیجه بر ارزش های متكثر و ناهمساز تأكید دارد و بنابراین، مدافع پلورالیسم ارزشی به شمار می آید. وی مفهوم مونیستی از خیر را كه صرفاً انتخاب های عقلانی را تأیید می كند، برآمده از دیدگاه مثبت و ایجابی درباره آزادی برمی شمارد و از همین روست كه در اندیشه او، آزادی منفی نقش مهمتری ایفا می نماید.
محمدتقی داستانی
منبع : روزنامه همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
عربستان خلیج فارس مجلس مجلس شورای اسلامی روز معلم بودجه شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم مجلس یازدهم جمهوری اسلامی ایران جهان
سلامت قتل سیل شهرداری تهران تهران فضای مجازی هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
خودرو دولت قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا مسکن سایپا تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران فیلم موسیقی سینما سریال پایتخت کتاب
سازمان سنجش
جنگ غزه غزه رژیم صهیونیستی فلسطین حماس روسیه نوار غزه اوکراین ترکیه عراق طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اپل اینستاگرام همراه اول تبلیغات گوگل ایرانسل فناوری روزنامه آیفون
مواد غذایی خواب سازمان غذا و دارو طول عمر دیابت سلامت روان بارداری پرستار دندانپزشکی