جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


توزیع نیروی برق


توزیع نیروی برق
بخش توزیع به عنوان مرز مشترک صنعت برق و مشترکین و متقاضیان برق از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است . تمامی تلاش کارکنان زحمتکش صنعت برق در این مقطع سازمانی در معرض قضاوت عام قرار می گیرد و بر این اساس در جلب رضایت مشترکین و پایداری اقتصادی صنعت برق نقش حیاتی را به عهده دارد . مدیریت در بخش توزیع تنها مدیریت بر یک سازمان با گرایش اصلی فنی مهندسی نیست بلکه در آن دیدگاه های گوناگون اقتصادی، فنی، مدیریتی، حقوقی و اجتماعی مطرح بوده و بدین سان چند بعدی است. تقویت این بخش از جمیع جهات کمک شایانی به دستیابی صنعت برق به اهداف تعیین شده برای این صنعت می نماید و برعکس عملکرد ضعیف آن موجب ارایه تصویر و ذهنیت نامناسب از صنعت برق به عموم خواهد شد . بر این اساس مدل (EFQM) که شرکت های تابعه وزارت نیرو به خصوص شرکت های توزیع را از دو دیدگاه زیر ساختارها ( توانمند سازها ) و نتایج ، مورد ارزیابی قرار می دهد، به عنوان مدلی مناسب در راستای تحقق اهداف وزارت نیرو انتخاب گردیده است همچنین انتظار بر این است که مدیران بخش توزیع با توجه به اهمیت بخش تحت مدیریت خود به نکات مشروحه زیر توجه خاص مبذول دارند .
در زمینه ساختار و نگاه مدیریتی ، سه محور اساسی
۱) ارتقا رضایت مشترکین ،
۲) ارتقا بهره وری اقتصادی
۳) ارتقا پایداری فنی
باید مد نظر قرار گیرد و در راه تحقق این آرمان خط مشی های زیر پیشنهاد می گردد :
▪ کوچک سازی شرکت های توزیع و ارتقا سطح هوشمندی آنها از طریق برون سپاری تدریجی ، با برنامه و مبتنی بر اصول صحیح اقتصادی و مدیریتی و ایجاد ساختار سازمانی پویا و متناسب با ماموریت و تعهدات این بخش
▪ گذر از سازمان های عملیاتی توزیع به سازمان های مدیریتی توزیع
▪ استفاده منطقی و اقتصادی از نوآوری ها و فناوری های جدید بخش توزیع
▪ راه اندازی مراکز متمرکز ارتباط با مشترکین جهت کنترل و نظارت بر نحوه ارایه خدمات
▪ توسعه نظام های مهم مدیریتی شامل مدیریت کیفیت ، مدیریت ایمنی ، مدیریت بهره وری و مدیریت منابع انسانی در سازمان ها ( جدا از بوروکراسی غیر ضروری برای کسب گواهینامه های مرتبط )
‌● در زمینه ارتقا کیفیت خدمات به مشترکین و متقاضیان برق
▪ شناخت و بکارگیری روش های نوین جهت کاهش بوروکراسی غیرضروری و افزایش سرعت پاسخگویی به خواست های منطقی و قانونی مشترکین و ارایه خدمات مناسب به آنها
▪ استقرار نظام کارآمد نظارتی در سیستم مشترکین
▪ توسعه و ارتقا نظام مکانیزه در زمینه پذیرش متقاضیان بصورتی که ویزگی های مناسب از جمله قابلیت ردیابی خدمات به متقاضی را دارا باشد .
▪ توسعه لوازم اندازه گیری چند تعرفه در بین مشترکین با مصارف سنگین و تکمیل لوازم اندازه گیری مشترکین
▪ ارتقا نظام ارتباط اطلاعاتی با مشترکین سنگین ( از طریق روش های مختلف از جمله سایت های اطلاعاتی ، مکاتبات مستقیم ، جراید و . . .)
▪ جایگزینی روش های سنتی قرائت ، توزیع و وصول صورت حساب های برق ( با توجه به دیدگاه های اقتصادی و فنی )
● در زمینه نظامهای برنامه ریزی فنی و مالی
▪ استقرار برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت در سطوح و فعالیت های مختلف بخش توزیع و بکارگیری شاخص های فنی و اقتصادی در این زمینه و ارتقا نظام برنامه ریزی عملیاتی در ادارات و واحد های مختلف عملیاتی جهت فعالیت های سرویس و نگهداری و تعمیرات شبکه
▪ استقرار نظام های کنترل پروژه جهت حصول اطمینان از دست یابی به اهداف تعیین شده در بخش توزیع و ارتقا روش های نظارتی در اجرای پروژه ها
▪ ارتقا و توسعه بکارگیری طرح جامع مناطق در شرکت های توزیع
▪ توسعه و ارتقا روش های بودجه گذاری متحدالشکل در شرکت های توزیع ( به تفکیک مناطق ، امور شهرستان )
● در زمینه فراگیری مهندسی توزیع
▪ توسعه و احداث شبکه های جدید و بهینه سازی شبکه های موجود با توجه به اصول مهندسی توزیع و ارتقا شاخص های کیفی شبکه ( از جمله تلفات شبکه . . . )
▪ حمایت و همکاری برای ارتقا ظرفیت مشاوران و پیمانکاران بخش خصوصی
▪ رعایت دقیق استانداردها و مشخصات فنی در بکارگیری تجهیزات توزیع متناسب با شرایط منطقه ای
▪ استفاده از ظرفیت کارشناسان در کمیته های تخصصی منطقه ای و ملی در حمایت از انتقال تجربیات مفید و ممانعت ازدوباره کاری ها
▪ ارتقا روش های نظارتی در اجرای پروژه ها
● در زمینه بهره برداری بهینه از شبکه های توزیع
▪ ایجاد نظام های مکانیزه جهت ثبت و تحلیل حوادث و توسعه راهکارهای پیشگیرانه و ارتقا آن
▪ بکارگیری روش های نو جهت کاهش خاموشی ها ، بکارگیری روش های مناسب آشکارسازی عیوب و بکارگیری سکسیونر و سکشنالیزر و . . .
▪ آمـــوزش و بازآموزی نیروی انسانی به منظور ارتقا سطح کیفی خدمات و تسریع در اجرای فعالیت های بهره برداری سرویس دهی به مشترکین
▪ توسعه روش های نظارتی به منظور حصول اطمینان از بکارگیری روش های مناسب جهت رسیدگی سریع و رفع خاموشی ها و کاهش میزان انرژی تامین نشده
▪ یکسان سازی و ایجاد زبان مشترک در نظام گردآوری اطلاعات مرتبط با انرژی های تامین نشده
▪ بازنگری ، اصلاح و به روزآوری دستورالعمل های بهره برداری با تاکید بر سخت گیری در اعمال خاموشی ها
▪ توسعه عملیات خط گـــرم در فعالیت های بهره برداری با توجه به اصول اقتصادی ، جلب رضایت مشترکین و کاهش انرژی های تامین نشده
● در زمینه ایمنی و کنترل ضایعات
▪ آموزش و فرهنگ سازی در ایمنی کارکنان شرکت ، پیمانکاران ، مردم و مشترکین و نظارت بر رعایت نکات ایمنی
▪ اقدامات راهبردی در جهت استقرار سیستم مدیریت ایمنی و کاهش ضایعات و بهداشت کار
▪ تشکیل و فعال نمودن کمیته های تخصصی ایمنی
▪ آموزش ، بازآموزی و نظارت بر رعایت نکات ایمنی توسط کارکنان به منظور ارایه خدمات بدون حادثه
▪ ارسال به موقع و جامع گزارش وقوع یا عدم وقوع حادثه و تجزیه و تحلیل کاربردی حوادث، مستندسازی و اطلاع رسانی موثر به منظور جلوگیری از تکرار حوادث
▪ تعیین برنامه کوتاه مدت زمانبندی شده در جهت انجام اقدامات لازم به منظور به حداقل رساندن حوادث و ایمن سازی محیط کار
● در زمینه طرح های ساماندهی و کاهش تلفات
▪ استفاده بهینه از منابع اعتباری در جهت اجرای صحیح و به موقع طرح ها با هدف بهینه سازی شبکه های توزیع و کاهش تلفات انرژی الکتریکی
▪ تامین برق روستاها و پاسگاه های مرزی حوزه شرکت بر اساس امکانات و مصوبات قانونی و برنامه زمانبندی اجرایی شرکت
▪ ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و استفاده از وسایل کم مصرف بخصوص لامپ های کم مصرف در اماکن عمومی و منازل و سایر مکان ها به منظور کاهش پیک بارشبکه
این مجموعه انتظارتی است که از بخش توزیع وجود دارد و توقــع بر آن است که با اتخاذ تدابیر لازم و تدوین برنامه های اجرایی مناسب ، مجموعه بخش های توزیع تابعه صنعت برق به سمتی حرکت نماید که علاوه بر جلب رضایت مشترکین ، توسعه همه جانبه این بخش از صنعت برق نیز محقق گردد .
● شبکه های توزیع
توزیع انرژی الكتریكی عموما" در دو سطح فشار متوسط و فشار ضعیف صورت می گیرد كه در ادامه به وضعیت هر یك در سال مورد گزارش پرداخته خواهد شد .
● شبکه فشار متوسط
شبکه فشار متوسط متداول در ایران شبکه های ۲۰ کیلوولت می باشند ولیکن در برخی از نقاط کشور شبکه های ۳۳و۱۱ كیلوولت نیز مورد استفاده قرار می گیرد . خطوط فشار متوسط، انرژی الکتریکی را از پست های فوق توزیع به پست های توزیع منتقل می نماید ضمن آنکه مستقیما" برق مورد نیاز مشترکین پرمصرف مانند کارخانه ها، مراکزکشاورزی، خدماتی و . . . را نیز تامین می نمایند . تلاش مسئولان شبکه های توزیع کشور ، بهره گیری از روش های جدید طراحی در جهت به حداقل رساندن خاموشی ، تامین بـرق مطمئن و با کیفیت برای مصرف کنندگان و جلب رضایت آنها می باشد . در این راســـتا در سال ۱۳۸۳ نیز علاوه بر توسعه شبکه های فشار متوسط، اقدامات جدی در جهت بهینه سازی آنها به عمل آمده و در مجموع با رشدی معادل ۱/۴ درصد طول شبکه های فشار متوسط کشور به ۲۹۰ هزار کیلومتر رسیده است . توسعه شبکه های فشار متوسط در سال های اخیر عمدتا" به سمت احداث خطوط هوایی و توسعه شبکه هوایی گرایش دارد که دلیل اصلی این امر محدودیت منابع است هر چند شبکه مطلوب به خصوص در شهر های بزرگ شبکه زمینی است .
● خطوط فشار ضعیف
تامین برق مصرف كنندگان عادی با خطوط فشار ضعیف انجام می گیرد این خطوط آخرین قسمت از زنجیره عظیم گسترده و بهم پیوسته برق رسانی کشور ، پیش از تحویل برق به مصرف كننده نهایی می باشد . خطوط فشار ضعیف در سراسر كشور با سطح ولتاژ ۳۸۰ ولت سه فاز ( ۲۲۰ ولت تکفاز) با فرکانس ۵۰ هرتزمی باشد . این شبکه به صورت خطوط هوایی و زمینی در کشور رایج بوده و عموما" نیز شامل خطوط هوایی می باشد . تنها در بعضی مناطق از شهر های بزرگ به لحاظ مشکلاتی نظیر حریم خطوط ، تراکم بافت شهری و سایر محدودیت ها از شبکه زمینی استفاده شده است . در سال ۱۳۸۳ طول خطوط فشار ضعیف نیز همگام با افزایش ظرفیت مجموعه صنعت برق از رشدی معادل ۷/۳ درصد برخوردار بوده است به طوری كه در پایان سال مورد گزارش طول خطوط فشار ضعیف جمعا" به ۲۴۰ هزار کیلومتر رسیده است .
● پست های توزیع
وظیفه عمده پست های توزیع تبدیل ولتاژ فشار متوسط به فشار ضعیف و مناسب سازی آن برای مصرف کنندگان بخش های خانگی و مشترکان کم مصرف می باشد . پست های توزیع در شبکه به دو صورت زمینی (نصب در محوطه سرپوشیده) و هوایی ( نصب در هوای آزاد و بر بالای پایه ها ) می باشد . پست های زمینی به محدوده داخل شهر ها و در جاهایی که مشترکین با مصارف سنگین وجود دارند، اختصاص دارد و ویژگی آنها ظرفیت نامی بالاتر از پست های هوایی و قابلیت مانور روی شبکه از طریق تجهیزات نصب شده در کنار آنها می باشد . یکی از محدودیت های پست های زمینی در شهر های بزرگ و نقاطی که زمین قیمت بالایی دارد، پیدا کردن محل مناسب بــــرای احداث پست های زمینی است که با طراحی پست های کمپکت سعی در کاهش فضای مورد نیاز و رفع این محدودیت گردیده است.
به همراه افزایش تعداد مشترکین و فزونی یافتن متوسط مصرف مشترکین ، تعداد پست های توزیع اعم از پست های زمینی و هوایی نیز افزایش یافته است به نحوی که در سال ۱۳۸۳ تعداد پست های زمینی به ۲۲ هزار دستگاه و با مجموع ظرفیت ۱۶ هزار مگاوات آمپر رسید . بر این اســـاس متوسط ظرفیت هر یک از پست های زمینی به ۷۲۷ كیلوولت آمپر می رسد در همین سال کل ظرفیت پست های هوایی نصب شده به ۴۲ هزار مگاولت آمپر بالغ گردید که از طریق ۲۹۰ هزار دستگاه ترانسفورماتور هوایی تامین می گردد و متوسط ظرفیت هر پست هوایی حدود ۱۴۵ کیلوولت آمپر می باشد . رشد سالانه تعداد و ظرفیت کل پست های توزیع به ترتیب ۷ و ۸/۵ درصد می باشد . نکته ای که در طراحی شبکه های توزیع به عنوان یک شاخص توسعه ای باید به آن توجه گردد، ظرفیت نصب شده پست ها به ازای هر مشترک است .● لوازم اندازه گیری و کنترل
به منظور سنجش توان و انرژی الکتریکی ( اکتیو و راکتیو) از کنتورهایی استفاده می شود که طبق قرارداد ، در محل تحویل برق به مشترک نصب می گردد ( محل اتصال تاسیسات شرکت توزیع برق به تجهیزات مشترک ) و در اختیار شرکت توزیع برق قراردارد و محل آن توسط این شرکت تعیین می گردد . از آنجاییکه اساسی ترین اهرم برای انجام مدیریت بار و اصلاح الگوی مصرف در مقیاس کلان ، استفاده از تعرفه های مناسب بوده و هزینه تامین برق در طول ساعت های متفاوت روز تغییر می نماید ، تعرفه زمان مصرف و تعرفه های سطح مصرف می تواند کمک شایانی به کنترل بار نماید . با توجه به این موضوع در سال های اخیر با بکارگیری لوازم اندازه گیری چند تعرفه دیجیتالی و جایگزینی آن با کنتورهای مکانیکی ، فعالیت هایی در جهت نظارت بهتر بر مشترکین آغاز گردیده است. از مزایای مهم استفاده از کنتورهای دیجیتالی ثبت و ذخیره اطلاعات مختلف در دستگاه (همانند ولتاژ و جریان ) و قابلیت انتقال آن به شرکت ، عدم امکان دسترسی غیر مجاز به داخل کنتور و امکان قرائت کنتور از راه دور بدون حضور مامور اندازه گیری می باشد . از سوی دیگر برای محدود کردن مصرف مشترکان به حدود قراردادی و ساعات بهره برداری از شبکه از فیوز و ساعت فرمان به عنوان لوازم جانبی کنتور اندازه گیری استفاده می شود .
● خلاصه عملکرد و اهداف مدیریت توزیع
مدیریت توزیع در سال ۱۳۸۳ با برنامه های مشخص و هدفمند در جهت اصلاح ساختارها به صورتی هماهنگ اقدامات مشروحه زیر را به انجام رسانیده است.
▪ هدایت عملكرد بخش توزیع به سمت كنترل و كاهش انرژی تامین نشده و بسط وبهبود سامانه های مكانیزه برای ثبت و تحلیل حوادث و توسعه راهكار های پیشگیرانه با ایجاد زبان مشترك در سیستم جمع آوری آمار و اطلاعات مرتبط با خاموشی ها و بازنگری و تكمیل دستورالعمل های بهره برداری و نیز بكارگیری روش های نوین كاهش خاموشی ها و توســـعه روش های نظارتی برای حصـول اطمینان از بكارگیری شیوه های مناسب ونظارت عالیه بر عملیات مختلف بهره برداری و نهایتا" تسریع در پیاده سازی كامل دستورالعمل ثبت خاموشی ها و بر آورد انرژی تامین نشده در مقاطع زمانی ماهانه و سالانه.
▪ برآورد نیاز ها و شناسایی كاستی ها در بخش مهندسی توزیع ، تشکیل كمیته های تخصصی با استفاده از ظرفیت كارشناسی موجود در منطقه ، تعیین اولویت های كاری و یافتن راهكار های عملیاتی مناسب و كاربرد فن آوری های جدید در توزیع به منظور پاسخگویی به نیاز ها
▪ بهبود سیستم وصول درآمد ها با رعایت طرح تكریم مشتركین و ارتقاء سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری لوازم اندازه گیری ، قرائت صحیح ، وصول به موقع و ایجاد نمایندگی های خدمات مشتركین
▪ گسترش فرهنگ ایمنی با اعمال سیاست های پیشگیری و آموزش با استفاده از ابزار مدیریتی و بررسی كارشناسانه حوادث ، تدوین و یكسان سازی دستورالعمل های ایمنی و الزام به رعایت استاندارد های ایمنی و بكارگیری لوازم و ابزار استاندارد در كار وافزایش آگاهی كاركنان برای رعایت تمامی معیار های ایمنی و پذیرش اهمیت آن و نظارت مستمر بر اجرای دقیق دستورالعمل ها و رعایت استاندارد ها توسط كاربران
▪ بــرنامه ریزی بخش توزیع با لحاظ نمودن موازین فنی و اقتصادی و بودجه نویسی هدفمند برای بخش جاری و سرمایه گذاری در توزیع ، ایجاد ابزار لازم برای كنترل برنامه و بودجه از طریق تشكیل كمیته های تخصصی و تبادل تجربیات بین شركت ها از طریق برگزاری سمینار های عمومی
● انرژی تامین نشده
در سال ۱۳۸۳ كل خاموشی به وقوع پیوسته ( اعم از خاموشی ناخواسته و با برنامه ) در بخش توزیع معادل ۴۵ درصد (۱۴۰۸۰۷ مگاوات ساعت ) از كل انرژی تامین نشده شبكه سراسری ( معادل ۳۱۱۲۱۲ مگاوات ساعت ) می باشد كه در مجموع معادل ۶۹/۰ درصد نسبت به سال پیشین كاهش داشته است. آمار و ارقام اعلام شده گواهی بر بهبود نسبی عملكرد بخش توزیع در ارایه خدمات به مشتركین و كاهش اتلاف منابع مالی در صنعت برق می باشد . در مجموع نرخ خاموشی در شبكه های توزیع در سال مورد گزارش به ۰۶/۱ در هزار تقلیل یافته است .
● برخی از پروژه های در دست اجرای بخش توزیع
۱) تهیه نرم افزار مدیریت قطع و وصل بار در شبكه های توزیع
۲) طراحی و ساخت سیستم سنجش و قرائت خودكار برای مدیریت مصرف مجتمع ها
۳) تدوین مشخصات فنی نرم افزار و مراكز دیسپاچینگ توزیع
۴) طراحی و ساخت كراس آرم فایبرگلاس بدون مقره
۵) طراحی ترانسفورماتور های پر بازده توزیع (آمورف) به منظور كاهش تلفات بارداری و بی باری
۶) توسعه خطوط فشار متوسط و كاهش شبكه فشارضعیف به منظور كاهش تلفات و كاهش استفاده غیر مجاز از شبكه فشار ضعیف
۷) برق رسانی به نقاط دور افتاده با شبكه فشار متوسط تك سیمه به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری اولیه در انتقال انرژی الكتریكی
۸) نظارت عالیه بر اجرای قرارداد بهینه سازی شهر قزوین (شهرك صنعتی البرز ) با هدف انتقال دانش فنی از كشور آلمان به ایران همراه با آموزش نیروی انسانی و بكارگیری مشاوران ایرانی در مناطق نمونه
۹) بكارگیری كابل با طول كوتاه در ترانس های توزیع جهت حفاظت از ترانس های فشار متوسط در برابر افزایش ولتاژ
۱۰) اتصال تولید به توزیع با ادوات FACTS
۱۱) پروژه سنجش رضایت مشتركین مصارف برق دیماندی دركل كشور
۱۲) استفاده از كنتور های چند تعرفه
۱۳) اجرای سیستم های پرداخت غیر حضوری
۱۴) راه اندازی مركز رسیدگی به شكایات مشتركین
۱۵) تهیه نرم افزار بودجه جاری شركت های توزیع به منظور تقسیم بهینه اعتبارات جاری با تغییر روش و تهیه نرم افزار جهت انجام اقدامات موثر در تسریع تدوین بودجه
۱۶) تدوین شاخص های ارزیابی بر اساس مدل EFQM
۱۷) تهیه دستورالعمل روش ثبت خاموشی ها و بر آورد انرژی های تامین نشده
۱۸) همسان سازی و تهیه دستورالعمل های بهره برداری به منظور یكسان سازی و انجام كلیه فعالیت های بازدید و سرویس و نگهداری شبكه در شركت های توزیع.
● ساخت داخل تجهیزات شبكه توزیع
تكنولوژی تولید تجهیزات مورد نیاز بخش توزیع در قیاس با بخش های انتقال و تولید ساده تر و به همین مناسبت از منظر بخش خصوصی مطلوب تر و پر جاذبه تر است و شاید یكی از دلایل عمده دسترسی به سطح خودكفایی در این بخش نیز همین امر باشد .
شركت های فعال در تولید تجهیزات مورد نیاز بخش توزیع بسیار زیاد و عمدتا" فعالیت های مرتبط با این بخش كه به سطح خودكفایی رسیده است به شرح زیر می باشد :
ترانسفورماتورهای توزیع، كنتور برق تك فاز و سه فاز، بابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط، انواع كابل، خازن فشار ضعیف،ترانسفورماتورهای اندازه گیری ، انواع مقره های خطوط توزیع، لامپ های كم مصرف، دیژنگتور و سكسیونر، سیم آلومینیومی مغز فولادی و غیره را نام برد .
● برق رسانی به روستا ها :
در راستای اهداف انقلاب اسلامی در جهت رفع محرومیت از اقشار زحمتكش روستائی و برقراری عدالت اجتماعی و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستا نشینان به شهرها، در سال ۱۳۸۳ نیز همچون دیگر سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، كار برق رسانی به باقیمانده روستا های كشور كه اكثرا در نقاط دورافتاده و صعب العبور قرار دارند علیرغم حذف بودجه لازم از منابع عمومی از محل منابع مالی داخلی توانیر تامین و با جدیت دنبال شد تا انرژی الكتریكی مورد نیاز در دسترس شمار بیشتری از ساكنان روستاهای كشور قرار گیرد.در طرح برق رسانی به روستا ها ، در تمام مدت اجرا ، جمعیت ساكن در روستاها، یكی از الویت های بسیار مهم بوده است . در سال ۱۳۸۳ تعداد ۱۲۰۱ روستای جدید با جمعیتی معادل ۲۵۸۷۹ خانوار و صرف هزینه ای بالغ بر ۲۱۵ میلیارد ریال به جمع روستاهای برقدار كشور پیوستند و بدین ترتیب تعداد روستاهای برقدار كشور به ۴۹۳۹۹ روستا رسید كه از میان آنها ۳۷۷۶۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار و ۱۱۶۳۵ روستا دارای جمعیتی كمتر از ۲۰ خانوار بودند بر پایه نتایج سر شماری عمومی مركز آمار ایران كه در سال ۱۳۵۷ به انجام رسید . تمامی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار كشور از نعمت برق بهره مند شده اند ولی به لحاظ رشد جمعیت ، روستاهای كمتر از ۲۰ خانوار در طی سال، تعدادی از آنها از رده كمتر از ۲۰ خانوار كسر و به روستاهای بیش از ۲۰ خانوار اضافه گردیده اند. البته باید در نظر داشت كه تعداد نسبتا" زیاد روستاهای بی برق با كمتر از ۲۰ خانوار به علت دوری و پراكندگی از شبكه و هزینه برق رسانی بالای آنها است كه با سود جستن از فن آوری های جدید ، تامین نیازهای این گروه از روستا ها را به صورت یك ضرورت اجتناب ناپذیر می سازد . برای برق رسانی به ۴۹۳۹۹ روستا معادل ۲۲۶۰۴۶ كیلومتر شبكه فشار متوسط و ضعیف احداث و ۶۲۷۱۵ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۶۶۹۳ مگاولت آمپر نصب گردیده است. مقایسه روستاهای برقدار شده قبل و بعد از انقلاب اسلامی تا پایان سال ۱۳۸۳ به شرح زیر است :
تعداد روستاهای برق رسانی شده در پایان سال ۱۳۵۷ از ۴۳۶۷ روستا با جمعیتی معادل ۷۵۰۰۵۷ خانوار به ۴۹۳۹۹ روستا با جمعیتی معادل ۴۳۹۳۸۲۲ خانوار در پایان سال ۱۳۸۳ رسید‏ كه به ترتیب از رشد متوسط سالیانه ۱۰ درصد و ۷ درصد برخوردار گردیده به عبارت دیگر تعداد روستاهای برق رسانی شده نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۴۵۰۳۲ روستا با جمعیتی معادل ۳۶۴۳۷۶۵ خانوار افزایش یافته است. شبكه احداث شده قبل و بعد از انقلاب تا پایان سال ۱۳۸۳ بدین قرار است كه شبكه فشار متوسط از ۷۲۸۳ كیلومتر به ۱۳۴۲۱۹ كیلومتر با رشد متوسط سالیانه ۱۲ درصد، شبكه فشار ضعیف از ۱۲۳۰۹ كیلومتر به ۹۱۸۲۷ كیلومتر با رشد متوسط سالیانه ۸ درصد، تعداد ترانسفورماتور از ۵۲۳۰ دستگاه به ۶۲۷۱۵ دستگاه با رشد متوسط سالیانه ۱۰ درصد و ظرفیت ترانسفورماتورها از ۴۸۰ مگاولت آمپر به ۶۶۹۳ مگاولت آمپر با رشد متوسط سالیانه ۱۱ درصد رسیده است.
باعنایت به مراتب فوق می توان نتیجه گرفت كه در طی ۲۶ سال بعد از انقلاب اسلامی وزارت نیرو باتلاش همكاران صنعت برق به طور متوسط سالیانه ۱۷۳۲ روستا با جمعیتی معادل ۱۴۰۱۴۴ خانوار، طول شبكه فشار متوسط ۵۱۶۲ كیلومتر، طول شبكه فشار ضعیف ۳۵۳۲ كیلومتر، تعداد ۲۴۱۲ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲۵۷مگاولت آمپر برق رسانی نموده است.
منبع : شرکت توانیر