سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


صعود قیمت خودرو ادامه دارد


تولید كنندگان كشورمان نیز در این زمینه گام هایی برداشته اند، اما این موضوع در برخی بخش ها نظیر صنعت خودرو فقط با كاهش بهای چند خودروی خاص تبلور یافته است.متأسفانه علی رغم وعده های متعددی كه از سوی مسئولان مبنی بر افزایش كیفیت تولید خودرو و كاهش نرخ آن داده شد، قیمت بسیاری از خودروها نه تنها در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری كاهش نیافته است بلكه با افزایش قیمت نیز روبه رو بوده است.آنچه در پی می خوانیدنگاهی به روند افزایشی بهای خودروهای عرضه شده به متقاضیان و وعده هایی است كه هنوز شاهد عملی شدن آنها نیستیم.
وزیر صنایع و معادن در خبری اعلام كرد كه قیمت خودرو در كشور به تقاضای بازار بستگی دارد كه با توجه به این تقاضا بعید به نظر می رسد شاهد افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشیم.اسحاق جهانگیری گفت كه خودروسازان اگر می خواستند قیمت ها را بالا ببرند با توجه به افزایش بهای فولاد می توانستند از هم اكنون این اقدام را عملی كنند.سخنان جناب وزیر در شرایطی عنوان شد كه شاهد افزایش تورم و كاهش توان خرید مردم هستیم. اما با این وجود وقتی قیمت اعلام شده خودروها را با قیمت آنها در ابتدای سال جاری مقایسه می كنیم می بینیم در اغلب موارد افزایش قیمت رخ داده است نه كاهش قیمت.چنانچه قیمت پژو سواری ۴۰۵ مدل ۱۸۰۰ GLX با رنگ مشكی متالیك هم اكنون ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است كه این خودرو در ابتدای سال جاری قیمتی حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشت. یعنی به عبارتی از ابتدای سال تاكنون قیمت این خودرو ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
قیمت پژو سواری ۱۸۰۰ GLX رنگ نوك مدادی با ۶۰۰ هزار تومان افزایش از ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.وانت پیكان هم با بهترین رنگ با ۱۳۰ هزار تومان افزایش بها رو به رو بوده و از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسیده است.بهترین رنگ رونیز نیز با ۹۰۰ هزار تومان افزایش قیمت از ۲۹ میلیون و ۵۰۰هزار تومان ، ۳۰میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد می شود.در این میان پراید صبا GTX با رنگ سفید هم شاهد ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت بوده است، به نحوی كه بهای این خودرو از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است.بهترین رنگ وانت نیسان نیز با ۱۵۰ هزار تومان افزایش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ابتدای سال جاری، ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان داد و ستد می شود. در این میان خودروی لوكس ماكسیما از نوع دنده ای با بهترین رنگ یك میلیون تومان افزایش بها داشته و از ۳۴ میلیون به ۳۵ میلیون تومان رسیده است.ماكسیمای دنده اتوماتیك هم با بهترین رنگ شاهد ۵۰۰ هزار تومان افزایش بها بوده است به نحوی كه از ۳۹ میلیون تومان ابتدای امسال هم اكنون ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی كارخانه عرضه می شود.
كاهش بهای برخی خودروهادر مقایسه با ارقام ارائه شده باید گفت كاهش بهای خودروهای عرضه شده در بازار داخل قابل ملاحظه نیست. چنانچه بیشتر كاهش بها مربوط به خودروی پژو ۲۰۶ رنگ نقره ای و مشكی بوده است كه با یك میلیون تومان كاهش بها از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ابتدای سال جاری به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.خودروی پروتون ۴ درب نیز با بهترین رنگ ۸۵۰ هزار تومان كاهش قیمت را تجربه كرده و از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان از سوی كارخانه تقلیل یافته است.سواری RD ۱۶۰۰ سفیدرنگ هم كه در ابتدای سال ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شد هم اكنون به ۷ میلیون تومان رسیده است یعنی كاهش ۲۵۰ هزار تومانی را تجربه كرده است.پیكان انژكتوری سفیدرنگ سقف پژویی هم با ۸۰ هزار تومان كاهش بها از ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است.در این میان فقط خودروی زانتیا سوپر دولوكس ۱۸۰۰ با بهترین رنگ بدون تغییر ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می شود.خودروی سمند مشكی رنگ نیز بدون تغییر نسبت به ابتدای سال ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می گردد.
قیمت خودرو در خود بازار ارزان تر استالبته باید این نكته را یادآور شویم كه قیمت خودروهای اعلام شده در سطح بازار از قیمتی كه از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان اتومبیل تهران اعلام می شود ارزان تر است.چنانچه قیمت پژو ۴۰۵ مدل ۱۸۰۰ GLX با رنگ مشكی متالیك سال ۸۳ در سطح بازار ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ نقره ای و مشكی رنگ تیپ ۲ به مبلغ ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پیكان انژكتوری سفید رنگ سقف پژویی ده میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و رونیز ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسند.با توجه به این نكته به نظر می رسد اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان اتومبیل تهران همانند خودروسازان تمایلی به كاهش قیمت خودرو در سطح بازار ندارد.
خودروی ۴ میلیون تومانی چرا به بازار نیامد.با توجه به ارقام اعلام شده مشاهده می كنیم كه بازار خرید و فروش خودرو نه تنها راكد نبوده است بلكه به علت افزایش تقاضای خرید خودرو كه به دنبال اعطای وام های مختلف از سوی بانك ها و مؤسسات اعتباری برای خرید وسیله نقلیه رخ داده است، روند صعودی در مورد اغلب خودروها را نیز تجربه كرده است. شاید به همین دلیل بود كه وعده وزیر صنایع و معادن مبنی بر تولید خودروی ۴ میلیون تومانی برای اقشار كم درآمد تحقق نیافته و ظاهراً هنوز پیگیری خودروسازان داخلی در این راستا عملی نشده است.نكته جالب آن است كه در اغلب كشورهای جهان با افزایش میزان تولیدات، قیمت محصول نهایی كاهش می یابد، اما ظاهراً در ایران فقط پژو ۲۰۶ در میان خودروهایی كه بیشتر تولید می شوند با كاهش بها مواجه بوده است.این جاست كه خودروسازان باید گفته جناب وزیر مبنی بر این كه «باید طوری عمل كرد تا نظر مشتری جلب شود» را بیشتر مدنظر قرار دهند.
علت افزایش بهای خودرو
در این میان نكته قابل تامل آن است كه خودروسازان داخلی با در دست داشتن بازار انحصاری تولید و عرضه خودرو به راحتی می توانند نقش تعیین كننده ای در كاهش و افزایش بهای خودروهای عرضه شده به بازار داشته باشند. هرگاه خودروسازان حجم تولید را افزایش دهند و با دپوی خودروهای ساخته شده در انبارها اقدام به عرضه دیرتر از موعد خودروهای مورد درخواست متقاضیان نمایند قیمت خودرو افزایش می یابد.برعكس هرگاه خودروهای تولیدی به جای خاك خوردن در انبارها در اسرع وقت تحویل متقاضیان شوند، قیمت آن ها كاهش می یابد.در واقع با افزایش تقاضا برای خرید و كاهش عرضه، زمینه افزایش قیمت خودرو به وجود می آید.از سوی دیگر علی رغم اعلام های مكرر مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به كشور می بینیم كه هنوز وزارت صنایع و معادن و خودروسازان با این اقدام به شدت مخالفت می كنند و به همین دلیل تاكنون شاهد واردات خودرو به كشور در حد انبوه نبوده ایم.این در حالی است كه حقوق گمركی واردات خودروهای سواری مانند «بی- ام- و» بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصد تعیین شده است كه در نتیجه آن قیمت خودروی وارداتی به نحوی خواهد شد كه همگان توان خریداری آن را ندارند.
با توجه به این كه هم اكنون تنها امكان واردات خودروهای لوكس «بنز» و «بی - ام-و» به كشور آن هم در حد معین مهیا شده است، لذا باز هم خودروسازان داخلی بازار انحصاری را در اختیار دارند. بازاری به دور از رقابت بنیادی.در حقیقت خودروسازان با واردات خودروهای غیرلوكس به كشور شدیداً مخالفند زیرا در صورت امكان این واردات با توجه به كیفیت و قیمت مناسب خودروهای وارداتی متقاضیان دیگر تمایلی به خرید خودروی ملی و خودروهای مونتاژ داخلی نخواهند داشت.در این میان بحث اعطای تخفیف ۵/۱ میلیون تومانی به ازای واردات قطعات خودرو «C-K-D» به خودروسازان بزرگ برای جایگزینی خودروهای فرسوده با پلاك سفید و ۳ میلیون تومان با پلاك قرمز را هم باید مدنظر قرار داد كه به نوعی می تواند در كاهش قیمت تمام شده خودرو برای سازنده نقش ایفا كند.در حقیقت می توان اذعان كرد كه قیمت تمام شده اغلب خودروهایی كه در داخل عرضه می شوند به مراتب پایین تر از قیمتی است كه به متقاضیان ارایه می گردند.به عنوان مثال قیمت تمام شده خودرویی نظیر پیكان انژكتوری برای شركت سازنده حداكثر ۳ میلیون تومان است، این در حالی است كه این خودرو از سوی كارخانه به قیمت ۶ میلیون تومان به فروش می رسد.
برخی از خودروها نیز كه به صورت لیست انتظار به متقاضیان عرضه می شوند در بازار آزاد دارای قیمت بالاتری هستند كه همین تفاوت نرخ، زمینه ای برای رانت در جامعه را به وجود آورده است.
از سال ۸۵ به بعد قیمت خودرو كاهش می یابد
از آنجا كه ظرفیت تولید سالانه انواع خودرو در سال ۱۳۸۵ ، ۲ میلیون دستگاه برآورد می شود، لذا با در نظر گرفتن میزان تقاضای سالانه (یك میلیون دستگاه) پیش بینی می شود كه از سال ۱۳۸۵ به بعد سالانه یك میلیون دستگاه مازاد ظرفیت تولید داشته باشیم.
این امر از یك سو باعث اشباع بازار و بروز مشكل برای خودروسازان به منظور فروش خودروهای تولیدی خواهد شد و از سویی دیگر به علت كاهش تقاضا در برابر عرضه شاهد پایین آمدن قیمت خودرو خواهیم بود. در نهایت می توان نتیجه گیری كرد كه انحصاری بودن بازار خودرو، عدم امكان سهل واردات خودرو به كشور و تفاوت فاحش قیمت واقعی خودروهای تولیدی در برابر خودروهای عرضه شده هیچ یك كارساز نبوده و نمی تواند بازار خودروی كشور را در شرایط به نفع خودروساز و به ضرر متقاضی حفظ كند. می توانیم بگوییم مردم نگران نباشند؛ سال ۸۵ خودرو را به قیمت واقعی خریداری خواهند كرد.
منبع : مجله پرواز


همچنین مشاهده کنید