سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا


تویوتاموتور، تنها برندهٔ میدان


فوجیو چو یکی از مسئولان شرکت تویوتا می‌گوید: در سال ۲۰۰۵ میلادی فروش مجموع شرکت‌های دیهاتسوموتور (Daihatsu) و هینوموتور (Hino) به مرز ۰۳/۸ میلیون دستگاه خواهد رسید اما تویوتا موتور به تنهائی ۱۸/۷ میلیون دستگاه به بازار عرضه خواهد کرد که در این‌صورت حاکم بودن شرایط کنونی بر بازار، همگی به فروش می‌رسد.
در حال حاضر، شرکت تویوتا موتور برای رساندن نصف فروش خود در سال ۲۰۰۵ میلادی به مرز ۵/۸ میلیون دستگاه، تولید خود را در بازارهای آمریکا، اروپای شرقی و تایلند افزایش داده است.
چو در این مورد می‌گوید: تویوتاموتور در نظر دارد مدل آیگوکامپکت (Aigo Compact) را تولید و وارد بازار مصرف اروپا کند و در مدل‌های اتومبیل‌های ورزشی جی.ایکس (GX) و آر.ایکس (RX) تغییراتی ایجاد کند تا در ایالات‌متحدهٔ آمریکا بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. در صورت اجراء این طرح‌ها، سهم تویوتا موتور از جنرال موتورز و فوردموتور بیشتر خواهد شد.
وی افزود: ما در نظر داریم سطح تولید انواع مختلف اتومبیل‌های سواری و بزرگ خود را در سال آینده، ۸ درصد ارتقاء دهیم و به مرز ۱۲/۸ میلیون دستگاه برسانیم و تصور می‌کنیم فروش بالا و تقاضای زیاد کشورهای چین، روسیه، اروپای شرقی و ایالات‌متحدهٔ آمریکا باعث به تحقق رسیدن این پیش‌بینی یا طرح اولیه شود. از طرف دیگر، با ادامهٔ سطح تولید تویوتا در سال ۲۰۰۵ میلادی به ۵/۸ میلیون دستگاه خواهد رسید و از جنرال موتورز پیشی می‌گیرد.
تویوتا موتور بزرگترین شرکت خودروسازی ژاپن تا پایان سال آینده، اتومبیل مدل لکسوز (Lexus) را به بازارهای مصرف داخلی عرضه خواهد کرد و مدل لکسوز جی. اس (Lexus GS) را نیز وارد بازار مصرف جهان می‌کند که با حضور این مدل‌های جدید در بازار، سهم این شرکت خودروسازی افزایش خواهد یافت.
با وجود اینکه تحولات منفی اقتصاد و صنعت جهان در سال جاری باعث تنزل سهم دیگر شرکت‌های خودروسازی از بازار رشد و فروش و درآمد آنها را کاهش داد اما تویوتا با ارائهٔ مدل‌های جدید و سیاست‌گذاری‌های تازه، حضوری پررنگ در این عرصه داشت و قصد عقب‌نشینی از این میدان پرسود را نیز ندارد.
تویوتا پیش‌بینی می‌کند در سال تولیدی آینده، سهم فروش خودروهای تویوتا در بازارهای داخلی ۲ درصد و در بازارهای خارجی ۱۰ درصد ارتقاء یابد. آنها فروش در بازارهای خارجی را ۵۹/۵ میلیون دستگاه برآورد می‌کنند و ۴۴/۲ میلیون دستگاه نیز در بازار داخلی به فروش خواهند رساند. سطح فروش شرکت تویوتا در بازارهای خارجی با ۱۴ درصد افزایش به ۵۴/۳ میلیون دستگاه و در بازارهای داخلی با ۳ درصد افزایش به ۵۸/۴ میلیون دستگاه خواهد رسید.
هیروشی اوکادا مدیرعامل یکی از شرکاء چینی تویوتاموتور می‌گوید: شرکت تویوتاموتور در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی یک کارخانهٔ خودروسازی تازه در تگزاس راه‌اندازی کند و به تولید اتومبیل‌های هیبرید الکتریکی - بنزینی برای بازار مصرف آمریکای شمالی بپردازد. علاوه بر آن، این شرکت ژاپنی از سال ۲۰۰۵ تولید اتومبیل‌های مدل آیگوکامپکت (Aigo Compact) و پی.اس.آ پژو سیتروئن (PSA Peugeot Citroen) را در جمهوری چک و تولید سدان را در چین آغاز می‌کند.
در یازده ماه نخست سال جاری، فروش شرکت جنرال موتور در بازار ایالات‌متحدهٔ آمریکا با ۸/۰ درصد کاهش به ۱۹/۴ میلیون دستگاه رسید. در همین زمان فروش شرکت فورد ۵ درصد تنزل یافت و ۸۳/۲ میلیون دستگاه خودرو در بازارهای مصرف به فروش رسید. این در حالی است که تویوتاموتور رشدی ۳/۹ درصدی را در فروش تولیدات خود در بازارهای آمریکا تجربه کرد و ۸۷/۱ میلیون دستگاه از آنها را در این بازار به فروش رساند.
پیش‌بینی می‌شود کل بازار خودروی ایالات‌متحدهٔ آمریکا در چند سال آینده ۹/۱۶ میلیون دستگاه، کل بازار اروپا ۱۷ میلیون دستگاه و بازار ژاپن ۱/۴ میلیون دستگاه باشد.
یوشیو ایشیزاکا مدیر فروش شرکت تویوتاموتور می‌گوید: در سال جاری ۲ میلیون دستگاه خودرو در ایالات‌متحدهٔ آمریکا به فروش رسید و انتظار می‌رود و در سال آینده فروش تولیدات تویوتاموتور با ۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۵/۲ میلیون دستگاه برسد. کل فروش تولیدات تویوتاموتور در اتحادیهٔ اروپا ۹۰۰ هزار دستگاه بود که تا سال آینده به ۹۸۰ هزار دستگاه می‌رسد.
پژوهشگران، یکی از اصلی‌ترین دلیل افزایش سطح تولید تویوتا را در بازارهای جهانی، مقابله با آسیب‌های ناشی از افزایش ارزش ین در برابر دلار ذکر کردند و افزودند: در سال جاری شرکت‌های خودروسازی تویوتا، نیسان و هوندا برای اینکه آسیب‌پذیری آسیب‌پذیری صنعت خود را در برابر نوسانات مداوم دلار و ین کاهش دهند، به افزایش سطح تولید خود اقدام کرده‌اند. طبق برآوردهای شرکت تویوتاموتور تولید داخلی این شرکت در سال ۲۰۰۴ میلادی با ۵ درصد افزایش نسبت به سال پیش به ۴۴/۴ میلیون دستگاه رسید و سطح فروش خودروها در بازارهای ژاپن با ۴ درصد رشد نسبت به سال پیش ۳۹/۲ میلیون دستگاه می‌رسد. فروش خودروهای تولیدی تویوتا در بازارهای خارج ژاپن در سال ۲۰۰۴ میلادی با ۱۴ درصد افزایش به ۰۸/۵ میلیون دستگاه می‌رسد. در حال حاضر تویوتاموتور ۴۵ درصد از سهم بازار خودروی ژاپن را دارا است و انتظار می‌رود تا آینده‌ای نه چندان دور سهم آن ارتقاء یابد.
منبع: بلومبرگ
منبع : خانواده سبز