یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

کوپلینگ آسنکرون


در این سیستم موتور میتواند به بار کوپل شود بدون اینکه از نظرمکانیکی کوپل شود . مکانیزم کار به این صورت است که شافت موتور به صورت قفس سنجابی است و شافت بار نیز مانند استاتور روی شافت موتور قرار میگیرد و بایستی آن را توسط ولتاژ dc تغذیه کرد . کوپلی که بین این دو وارد میشود باعث گردش استاتور با روتور میگردد . البته گردش به صورت دفعی نیست و به نرمی به سرعت گردش میدان روتور میرسد . پدیده ای که در موتورهای آسنکرون جهت گردش روتور صورت میگیرد ، ولی در اینجا جای استاتور و رتور عوض شده . از آنجایی که میدان استاتور میخواهد با میدان روتور در حال گردش هم جهت شود به دنبال میدان ایجاد شده توسط روتور میرود . اگر تغذیه استاتور را کم و زیاد کنیم به همان نسبت قدرت کوپل تغییر کرده و سرعت تغییر میکند .
نوعی دیگر از کوپل میتواند به این صورت باشد که یک توربین روغن را پمپ کند و آنرا با فشار بر بروی توربین دیگر وارد کند تا به این صورت بدون کوپل مکانیکی باعث گردش شافت دوم شود . حسن این سیستم این است که میتوان از موتورهای که دارای گشتاور راه اندازی کم میباشند نیز در این سیستم به علت پایین بودن بار در موقع راه اندازی استفاده کرد . حجم روغن پمپ شده کم کم اضافه میشود .
منبع : سایت برق و الکترونیک