یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی و مستند روز جهان


نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی و مستند روز جهان
پایگاه اینترنتی مادرجونز، در سال‌های اخیر، نقد و بررسی فیلم‌های مختلف سینمایی، مستند و یا پویانمایی ساخته شده را در دستور کار خویش قرار داده است. در ادامه، نقد و بررسی ۶ فیلم مختلف با عناوین شیکاگو ۱۰، موقعیت، سرزمین‌های تولید شده، شاه ذرت، به سوی دنیای وحشی و مسیح چه چیزهایی را خریداری خواهد کرد؟ ارائه می‌گردد.
▪ نام فیلم: شیکاگو ۱۰
ـ عنوان اصلی: Chicago ۱۰
ـ مدت: ۶۷ دقیقه
ـ کارگردان: برت مورگان
ـ نویسنده: گری ماسکوینز
اولین نکته عجیب در مورد این فیلم، عنوان آن است. این نام گذاری، یادآور محاکمه ۷ فعال اجتماعی مخالف جنگ ویتنام در شیکاگو می‌باشد. محاکمه ناعادلانه آبی هوفمن، جری روبین و تام‌هایدن، از سوی دادگاه ایالتی، موجی از مخالفت و اعتراض را در آن سال‌ها در سراسر خاک آمریکا به وجود آورده بود. در این فیلم، برت مورگان اثری را کارگردانی نموده که در آن، جنبش‌های ضدجنگ، تبعیض نژادی و چهره واقعی سیستم قضایی ایالات متحده، به خوبی به تصویر کشیده شده است.
در شیکاگو ۱۰، ما با داستان تصویب کنوانسیون ملی دموکراتیک شیکاگو در سال ۱۹۶۸ میلادی آشنا می‌شویم. رویدادی که با سرکوب خونین مخالفان این گردهمایی توسط پلیس و محاکمه سران معترضین به دلیل اقدام جهت براندازی، موجی از خشم و هیاهو را در سراسر خاک آمریکا به وجود آورد. در فیلم مستند آقای مورگان، ما به جای شنیدن صدای یک راوی در کل زمان نمایش، تصاویر پویانمایی و عکس‌های آرشیو شده‌ای را مشاهده می‌کنیم که همگی آنها براساس مستندات و گزارش‌های انتشار یافته در دادگاه، طراحی و ساخته شده و از صدای‌هانک آزاریا، جفری رایت و لیف شرایبر جهت صحبت به جای شخصیت‌های اصلی فیلم بهره برده شده است. جری روبین شجاعانه در دادگاه از این محاکمه به عنوان یک نمایش کارتون‌وار یاد می‌کند و به دلیل ساخت چشم گیر و گیرای صحنه‌های نفس‌گیر محاکمه که به اخراج یکی از متهمان منجر می‌شود، مخاطبان حوادث این فیلم را به دقت دنبال می‌کنند. اما هنوز هم به دلیل فضای خفقان‌وار حاکم بر رسانه‌های آمریکایی در سال‌های جنگ پرفراز و نشیب ویتنام، در مورد درستی رویدادهای به تصویر کشیده، تردیدهای زیادی وجود دارد. به نظر من، استفاده از آهنگ «عصیان در برابر ماشین» به عنوان موسیقی متن بخش‌هایی از فیلم، کمی ساده‌انگارانه بوده است.
به هرحال، علی‌رغم اینکه کارگردان تلاش نموده که مخاطبان اصلی خود را به نسل رشد انفجاری جمعیت در دهه پنجاه میلادی، محدود نکند، اما باز هم اکثر ما از دیدن این فیلم، لذت می‌بریم. داستان این فیلم، همچنان تا امروز نیز ادامه دارد و نبرد با آزادی بیان، به یک بخش زندگی روزمره ما تبدیل شده است.
مورگان در فیلم «کودکی که می‌ایستد» نیز که جوایز زیادی را کسب نمود، موضوع آزادی را با دو شیوه مستند و زندگی‌نامه، روایت کرده که به دستاوردهای بسیار قابل توجهی منتهی گردید. اما‌ای کاش برای ساخت وقایع پرفراز و نشیب سال ۱۹۶۸ میلادی نیز از همان تجارب گذشته استفاده می‌کرد تا ما شاهد فیلمی تأثیرگذارتر و ماندگارتر بودیم.
مترجم:محسن داوری
منبع: www.Motherjones.com
ماهنامه سیاحت غرب/ شماره شصت و یکم/ مرداد ماه ۱۳۸۷


همچنین مشاهده کنید