دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

حفاظت از پوست و مو در تابستان


حفاظت از پوست و مو در تابستان
آخرین دستاوردهای علمی
همه ساله با شروع فصل تابستان پوست و مو حمایت و توجه بیشتری می‌طلبد. اما چه باید کرد؟
استفاده از ماسک خیار برای داشتن پوستی هلوئی، استفاده از کرم‌های حاوی مواد مغذی یا مصرف قرص‌های ویتامین؟ کدامیک بهترین راه‌حل است؟
نوشته‌ها و شنیدها حاکی از آن است که کلوئوپاترا، ملکهٔ مصر در وان پر از شیر و عسل می‌خوابید. آنچه از این امر استنباط می‌شود این است که مواد غذائی به‌عنوان منبع مواد مغذی بسیار باارزش هستند و ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آنها پایه و اساس زیبائی پوست و مو به‌شمار می‌آیند. در واقع زیبائی هر شخصی به خود او بازمی‌گردد و آنچه را که ما هر روز برای پوست، مو و بدنمان آرزو می‌کنیم، فقط و فقط با مصرف سنجیده و موزون مواد غذائی قابل برآورده شدن است.
تغذیهٔ مناسب
همان‌طور که تغذیهٔ مناسب برای تناسب‌اندام و افزایش کارآئی بدن مفید است، برای زیبائی نیز بسیار بااهمیت است. مصرف یک غذای خوشمزه و سالم، همان‌طور که برای زیبائی و طراوت پوست مفید است، یکی از رازهای جادوئی آن نیز به‌شمار می‌آید و تنوع و اعتدال کلید یک برنامهٔ غذائی عالی است.پایه‌های یک برنامه‌ٔ غذائی سالم را غلات سبوس‌دار مثل نان، ماکارونی و رشته‌فرنگی، نان جو، برنج و همچنین سیب‌زمینی می‌سازد. همچنین مصرف روزانه دو سهم آب‌میوه و سه سهم سبزی، دو بار در هفته ماهی و مصرف اندک گوشت قرمز و کالباس توصیه می‌شود.
مصرف آب فراموش نشود
بخش اعظم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و نوشیدن آب بسیار مهم است. اگر آب موجود در پوست کاهش یابد، منجر به چین و چروک خوردن پوست خواهد شد. به همین خاطر مصرف ۵/۱ تا ۲ لیتر مایعات در روز برای بزرگسالان توصیه می‌شود. ورزشکاران و افراد فعال نیز باید بیشتر از این مقدار مایعات بنوشند. آب‌های معدنی و چای‌های میوه‌ای و گیاهی جزء نوشیدنی‌هائی هستند که نمی‌توانند حجم آب بدن را به‌طور چشمگیری بالا ببرند. چون خود بدن به مقداری آب احتیاج دارد تا بتواند تأثیر مواد کافئین‌دار برای ایجاد آب بدن را متعادل سازد.
ویتامین‌های مهم
برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برای داشتن پوستی سالم و بی‌نقص برخوردارند.
ویتامین‌های زیر برای سلامتی پوست و مو ضروری هستند:
سلول‌های بدن ما برای بازسازی مجدد و همیشگی خود به ویتامین A احتیاج دارند. علاوه بر این ویتامین A دیواره‌ٔ سلول‌ها را محکم کرده و پوست را شفاف و باطراوت می‌سازد. زردهٔ تخم‌مرغ و روغن ماهی منبع بسیار خوبی برای ویتامین A به‌شمار می‌آیند. میوه‌ها و سبزی‌های بسیار رنگین مثل هویج و زردک، زردآلو، کلم بروکلی، کلم سبز و فلفل دلمه‌ای حاوی مقادیر فراوانی بتاکاروتن هستند.
ویتامین E باعث تقویت بافت پیوندی و جبران کمبود رطوبت پوست می‌شود. همچنین طراوت و شادابی را به پوست بازمی‌گرداند. ویتامین E بدون چربی در هسته‌ها، انواع خشکبار مثل گردو و فندق و همچنین در غلات سبوس‌دار و روغن دانه‌های خوراکی مثل کنجد و... موجود است. ویتامین B۵ نیز پوست و مو را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد و به آنها جلا می‌بخشد. این ویتامین تقریباً در تمام مواد غذائی وجود دارد و به راحتی قابل تأمین است.
مواد معدنی
از بین مواد معدنی، منیزیم، آهن و روی جزء مهمترین مواد معدنی برای پوست به‌شمار می‌آیند. کمبود هر یک از این مواد می‌تواند منجر به خستگی و بی‌حالی پوست، شکنندگی مو، ایجاد اختلال در ترمیم زخم‌ها و ایجاد شرایط برای ابتلا به اگزما شود.
منیزیم در غلات سبوس‌دار و گیاهان خوراکی وجود دارد و بهترین منابع برای آهن و روی نیز گوشت است. همچنین غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز حاوی آهن و روی هستند.
با توجه به این مطالب، اگر در سوپرمارکت نزدیک منزلتان مارچوبه یا توت‌فرنگی دیدید، نه فقط ذائقه‌تان تحریک می‌شود، بلکه پوستتان نیز خوشحال خواهد شد.

منبع: www.gesundheit.de
منبع : مجله بهکام


همچنین مشاهده کنید