دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

بررسی اخلاق رایانه‌ای از گذشته تا امروز


بررسی اخلاق رایانه‌ای از گذشته تا امروز
وی با فراست تبعات تحولی اجتماعی و اخلاقی را پیش بینی كرده بود. برای مثال، در سال،۱۹۴۸ او در كتاب خود تحت عنوان « سایبرنتیك: یا كنترل و ارتباط در ماشین و حیوان» چنین گفت: برای مدتها این امر برای من روشن بوده است كه ماشین محاسبه بسیار سریع در اصل نظام عصبی مركزی ایده آلی برای ماشینی جهت كنترل خودكار به حساب می آمد و نیازی نبود كه ورودی و خروجی آن در در قالب ارقام و اشكال باشد.
این ماشین به ترتیب دریافتهای اعضای حسی مصنوعی همچون سلولهای فتوالكتریك یا دماسنج هستند و عملكرد موتورها یا سولنئید به حساب خواهد آمد. ما اكنون در مقام ساخت ماشین های مصنوعی در تمام سطح ظرافت و دقت عملكرد هستیم.
مدت زمان بسیاری پیش از ناكازاكی و آگاهی عمومی درباره بمب اتمی، به ذهن من رسید كه ما در حضور یك استعداد اجتماعی با اهمیت بسیار درباره خیر و شر هستیم.در سال ۱۹۵۰ «وینر» كتاب شگفت انگیز خود را تحت عنوان « استفاده انسان از انسان» منتشر كرد. اگرچه «وینر» در این كتاب از واژه «اخلاق رایانه» (كه استفاده از آن دو دهه پیش رواج پیدا كرد) استفاده نكرد، اما وی یك بنیاد جامع و فراگیر تعریف كرد كه امروزه به عنوان پایه و اساس قدرتمند تحقیق و تحلیل اخلاق رایانه مورد استناد قرار می گیرد.موضوعات كتاب «وینر»عبارتند از: (۱) توصیفی از هدف زندگی انسان، (۲) چهار اصل عدالت، (۳) یك شیوه قدرتمند برای اخلاق كاربردی، (۴) بحث های بنیادی پرسش های اخلاق رایانه و (۵) مثالهایی از نمونه های اخلاق رایانه.بنیاد اخلاق رایانه «وینر» بسیار جلوتر از زمان خود بود و واقعا در چندین دهه نادیده گرفته شد. درنظر او ادغام فناوری رایانه در جامعه درنهایت منجر به دوباره بنا كردن جامعه می شود.
این امر نیازمند فرآیند چند بعدی است كه دهه ها تلاش را طلب می كند و همه چیز را از ریشه تغییر می دهد. پروژه ای به این وسیعی الزاما دربرگیرنده وظایف وچالش های گسترده و گوناگون است.
كسانی كه با این امور كار می كنند باید به تغییرات افراطی در محل كار خود سازگار باشند، دولت باید قانونها و آیین نامه های تازه ای وضع كند، صنعت ها و تجارت ها باید سیاست ها و خط مشی های تازه ای ابداع كنند، سازمان های حرفه ای باید اصول تازه ای برای اعضا خود به وجود آورند، جامعه شناسان و روانشناسان باید پدیده های اجتماعی و روانشناسی را مطالعه و درك كنند و فیلسوفان باید درمورد مفاهیم اخلاقی و اجتماعی قدیمی دوباره فكر كنند و این مفاهیم را دوباره تعریف كنند.
● دهه ۱۹۶۰
در اواسط دهه ۱۹۶۰ «دون پاركر» از SRI اینترنشنال (موسسه تحقیق استنفورد) در منلو پارك، كالیفرنیا آغاز به بررسی استفاده غیر اخلاقی و غیر قانونی از رایانه توسط متخصاص رایانه كرد.پاركر می گوید به نظر می رسد كه زمانی كه مردم به مركز رایانه وارد می شوند اخلاق را پشت سر خود جای می گذارند و به نوعی آن را نادیده می گیرند.[رجوع شود به فودور و بینام، ۱۹۹۲] او نمونه های جرم های رایانه ای و دیگر فعالیتهای رایانه ای غیر اخلاقی را جمع كرده بود.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی