پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
موسیقی و رقص ایلی
موسیقی طوایف تركمن ریشه در موسیقی اقوام ترك زبان دارد كه در فرهنگ تركی روزگار بعد از اسلام با نام «اوزان» عجین شده است. اوزانها پایهگذار و آفریننده همه آثار بنیادی موسیقی تركزبانان هستند. به عبارت دیگر اوزانها سوگ، شادی و رزم و بزم انسانها را با واژگاهی ساده و آهنگهایی موزون و دلنشین بیان میداشتند. نامدارترین اوزان در فرهنگ تركی روزگار پس از اسلام، شخصیتی به نام «غورقودآتا» یا «ددهقورقود» است. امروز نسل بعدی اوزانها را در آذربایجان «عاشیق» و در بین طوایف تركمن، «یاغشی» یا «بخشی» مینامند.
بخش تركمن در همه جا با دو تار و آواز خود، در عروسی او جشن و سرور ایل، از تاریخ حماسه بار قوم خود با غرور و استواری سخن میگوید خود را شریك و غمها و شادیهای ایل میداند.
تعداد نغمههای موسیقی تركمن حدود 500 آهنگ است كه براساس چهار مقام اصلی «مخمس»، «تشنید»، «غئویقلار» و «نوایی» یا تیرههای خاص قابل اجرایند. این چهار سبك را میتوان به صورت «گرگانیولی» كه نسبت به سایر شیوهها سادهتر است و از شیوه گرگان یولی بیشتر است، «ماری یولی» و «خیوه یولی» نام برد.
متن آوازهای تركمنی نیز به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول شامل داستانهای منثور و منظوم از قبیل «زهره و طاهر»، «غریب و شاهصنم» «زینالعرب»، «صیاد و همراه»، «یوسف و احمد»، «كوراوغلی» و ... است كه متن این داستانها به زبان تركی و با داستانهای اجرا شده توسط عاشیقهای آذربایجانی یكسان است. دسته دوم شعرها، برگرفته از شاعران كلاسیك تركمن چون «فحتومقلی فراغی»، «قربان دردی ذیلی»، «آناقلیچ ماتابی»، «ملانفس»، «مسكن قلیچ» و ... است.
هرچند هنر رقص به اندازه موسیقی تركمن در میان طوایف تركمن رواج ندارد، ولی رقصهای موجود نیز كه عمدتاً در مراسم جشن و سرور اجرا میشود بیان موزون تاریخ قوقی و روحیه جنگاور و مبارزه تركمنهاست كه وقتی با پوشش بومی مردان ایل اجرا میشود، صحنههای به یادماندنی را میآفریند.
بخش تركمن در همه جا با دو تار و آواز خود، در عروسی او جشن و سرور ایل، از تاریخ حماسه بار قوم خود با غرور و استواری سخن میگوید خود را شریك و غمها و شادیهای ایل میداند.
تعداد نغمههای موسیقی تركمن حدود 500 آهنگ است كه براساس چهار مقام اصلی «مخمس»، «تشنید»، «غئویقلار» و «نوایی» یا تیرههای خاص قابل اجرایند. این چهار سبك را میتوان به صورت «گرگانیولی» كه نسبت به سایر شیوهها سادهتر است و از شیوه گرگان یولی بیشتر است، «ماری یولی» و «خیوه یولی» نام برد.
متن آوازهای تركمنی نیز به دو دسته تقسیم میشود. دسته اول شامل داستانهای منثور و منظوم از قبیل «زهره و طاهر»، «غریب و شاهصنم» «زینالعرب»، «صیاد و همراه»، «یوسف و احمد»، «كوراوغلی» و ... است كه متن این داستانها به زبان تركی و با داستانهای اجرا شده توسط عاشیقهای آذربایجانی یكسان است. دسته دوم شعرها، برگرفته از شاعران كلاسیك تركمن چون «فحتومقلی فراغی»، «قربان دردی ذیلی»، «آناقلیچ ماتابی»، «ملانفس»، «مسكن قلیچ» و ... است.
هرچند هنر رقص به اندازه موسیقی تركمن در میان طوایف تركمن رواج ندارد، ولی رقصهای موجود نیز كه عمدتاً در مراسم جشن و سرور اجرا میشود بیان موزون تاریخ قوقی و روحیه جنگاور و مبارزه تركمنهاست كه وقتی با پوشش بومی مردان ایل اجرا میشود، صحنههای به یادماندنی را میآفریند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا دولت مجلس شورای اسلامی مجلس تعطیلی شنبه ها قوه قضائیه دولت سیزدهم شورای نگهبان رهبر انقلاب رئیس جمهور حسن روحانی
مشهد سیل سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی پلیس قتل شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی
خودرو مالیات مسکن قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی دلار سایپا بورس ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه سینمای ایران تلویزیون سریال
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه حماس روسیه چین ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر بازی جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور تبلیغات سرعت اینترنت ناسا موبایل تلفن همراه دوربین
خواب دیابت چاقی کاهش وزن زوال عقل کودک بارداری نمک