چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

آواز گنجشک ها در نقد کارگزاران مجیدی: باید محاکمه فرهنگی شوند


آواز گنجشک ها در نقد کارگزاران مجیدی: باید محاکمه فرهنگی شوند
«مجید مجیدی» با رمزگشایی از مفاهیم فیلم درحال اکران «آواز گنجشک ها» نسبت به مدیریت تهران در دوران حاکمیت «کارگزاران» درشهرداری به شدت انتقاد کرد وگفت: من هرگز «کرباسچی» را نخواهم بخشید. او بلایی بر سر تهران آورده که هویت آن را نابود کرده است.
مجیدی، این روزها درصدر اخبار فرهنگی وهنری است. فیلم اخیر او به عنوان نماینده ایران در جشنواره اسکار معرفی شده و به تازگی نیز در سینماهای کشور به نمایش درآمده. اما مصاحبه هفته گذشته وی با خبرگزاری فارس هیاهوی بسیاری آفرید و نشان داد که مجیدی نسبت به مسائل پیرامونش تا چه حد حساس است. همچنان که پیش از این با حضور در تجمع اعتراض آمیز نسبت به وقایع تلخ سامرا و انتقاد شدید نسبت به اظهارات موهن عبدالکریم سروش، خود را به عنوان فردی فراتر از یک فیلمساز و هنرمند، معرفی کرده بود. کارگردانی که برخلاف بسیاری دیگر از هنرمندان مدعی روشنفکری، ارتباط خویش با مردم و هویت دینی اش را حفظ نموده است.
این فیلمساز برجسته این بار صراحتاً به مدیریت تکنوکراتیک و سرمایه سالارانه کارگزارانی در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی که موجب تضعیف هویت فرهنگی درتهران شد اعتراض کرد. وی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به عملکرد کارگزاران در مدیریت شهری تهران گفت: هویت این شهر را گرفتند و تبدیل به یک قفس کردند. به نظرم یک روزی باید محاکمه فرهنگی شوند.
مجیدی از فضای شهرنشینی غیر اصولی درتهران انتقاد کرد و درباره مفاهیم اشاره شده به این موضوع در فیلم «آواز گنجشک ها» اظهار داشت:«امروزه در آپارتمان ها و قفس هایی که برایمان درست کرده اند زندگی می کنیم و شاید نمی دانیم که در همسایگی ما چه کسانی زندگی می کنند و اسمشان چیست... من هرگز کرباسچی را نخواهم بخشید. او بلایی به سر تهران آورده است که هویت آن را نابود کرده. من به ترافیک و درخت کاری و تابلوهای زیباکاری ندارم. به نظرم هویت ما بالاتر از همه این هاست... اما ما پایتخت را آنقدر گسترش دادیم در حالی که می توانستیم تسهیلات را برای همه آدم ها مساوی برقرارکنیم و آن عدالت که مدنظرمان هست را به وجود آوریم.»
مجیدی همچنین در بخش دیگری از حرف هایش به وضعیت سینمای ایران در سال های اخیر انتقاد کرد. از جمله به مدیریت خانه سینما که در دوره ای به مرکز باندبازی و مانور برخی احزاب بدل گردید اشاره کرد و گفت: خانه سینما نیز در این زمینه بسیار منفعل عمل کرد.
کارگردان فیلم های «بچه های آسمان» و «رنگ خدا» همچنین به بیان مختصات فیلم های جهانی پرداخت و گفت:از نظر من فیلمی که مختصات بومی و هویت ملی کشور خودش را داشته باشد فیلمی جهانی است. شهید مرتضی آوینی این بحث را به عنوان استراتژی مطرح کرد که سینمای جهانی ریشه در هویت ملی دارد. در سینماهای مختلف دنیا موج نو، نئورئالیسم یا حتی کارگردان های بزرگ دنیا به خاطر داشتن هویت مستقل در دنیا شناخته شده اند.
حرف ها و انتقادات مجیدی خطاب به مدیران سینمایی، مورد قبول آن ها قرارگرفت. به خصوص آن بخش که درباره مدیریت خانه سینما بود. به طوری که محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما در این باره گفت: اظهارات مجید مجیدی بحث امروز و دیروز نیست و حرف ایشان تذکر مجدد و جذابی است که خانه سینما سعی می کند به آن عمل کند.
مجیدی در بخشی از حرف هایش اشاره کرده بود که سینمای ایران باید پوسته عوض کند. محمد آفریده، مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در واکنش به این حرف مجیدی گفت: به نظر من سینمای ایران پوست اندازی را شروع کرده و فضایی که مدتی است در سینما داریم، نشان از تغییر و تحول به صورت تدریجی می دهد.
این مدیر برخلاف مجیدی که سینمای ایران را رو به افول می پندارد، نگاهی سرشار از امید به سینمای کشورمان دارد و معتقد است:نسل جوان به لطف و عنایت خداوند و برکت انقلاب اسلامی به نظرم در سی امین سال انقلاب اسلامی، پابه رکاب این خانه تکانی است.
محمدتقی فهیم، نویسنده و منتقد سینما نیز اظهارات اخیر مجیدی درباره سینمای ملی و جهانی را یک جمع بندی و مانیفست عملی برای سینمای ایران خواند و گفت: در اظهارات مجیدی، در واقع انتقادی به گذشته، توضیح وضعیت حال سینمای ایران و آینده و افق آن را در این مانیفست شاهد بودیم.

رضا چاوش
منبع : روزنامه کیهان