جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


تجارت الکترونیک , جدیدترین راه توسعه فعالیت های تجاری


تجارت الکترونیک , جدیدترین راه توسعه فعالیت های تجاری
تا کنون برای تبلیغات ، بازاریابی محصولات ، خدمات و توسعه فعالیت ها چه گام هایی را برداشته اید ؟ در صورتیکه به توسعه فعالیت های خود علاقمندید حتما این مقاله را بخوانید ! در این مقاله بر آنیم تا راه های جدیدتری را در راه توسعه فعالیت های تجاری بررسی کنیم . از اینترنت و وب سایت اختصاصی موسسه خود چه تصوری دارید و تا چه اندازه به آن بها می دهید ؟همیشه به دوستان و مشتریان خود تاکید داشته ام که " وب سایت شما می تواند بزرگترین ابزار تبلیغاتی ، عرضه خدمات و محصولات و معرفی شما به مشتریان تان باشد " . ایجاد وب سایت اختصاصی متناسب با فعالیتهای شما می تواند مزایای زیر را برای شما در پی داشته باشد :
▪ کاتالوگ ، مشخصات کالا و خدمات شما به سهولت قابل جستجو ، دسترسی و مشاهده خواهد بود و امکان ارزیابی ، مقایسه و آگاهی از نظرات سایر مشتریان را در اختیار کاربر سایت خود قرار داده اید . پیشنهاد می کنم در فروشگاه و سایت خود از نظرات مشتریان حتی در چند خط هم که شده آگاه شوید و آنرا در اختیار سایر مشتریان و کاربران قرار دهید . مطمئنا"نظرات سایر مشتریان برای آنان حایز اهمیت خواهد بود.
▪ هزینه راه اندازی وب سایت شما به مراتب پایین تر از ایجاد یک فروشگاه فیزیکی بوده ، در حالیکه بر خلاف فروشگاه واقعی به صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته قابل دسترس خواهد بود . بازدید کنندگان و مشتریان منحصر به یک منطقه و یا یک کشور نیستند . یک سایت اینترنتی فراتر از زمان و مکان خواهد بود.
بسیاری از افراد بر این عقیده اند که محصولات و خدمات ما مشتریان خاص خود را دارد و یا نیازی به معرفی آن به تمام جهان نداریم ! بسیار خب شما در انتخاب شیوه تجارت خود آزاد هستید اما کمی در مورد گسترش هر روزه اینترنت پرس و جو کنید ، به بررسی تجارتهای نمونه و رقبای خود در اینترنت بپردازید . مطمئنا" تغییر عقیده خواهید داد ! شرکتهایی در امر تجارت خود موفق هستند که در تلاش برای گسترش رقابت باشند. شما می توانید با تبادل اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات خود به تجارت خود ارزش و اعتبار بدهید .در گذشته تمام اهرمها در اختیار فروشنده بود حال آنکه امروزه اهرمهای کنترلی در دست مشتریان است ، برای توسعه تجارت خود ناگزیر به توسعه روشهای سنتی مبتنی بر روشهای روز هستید!
▪ هزینه تبلیغات در اینترنت و معرفی وب سایت شما نسبت به سایر رسانه ها به مراتب ارزانتر می باشد . فراموش نکنید که هرگز قادر به ارائه کالا و خدمات خود به مردم نخواهید بود مگر اینکه حضور را خود را اعلام و مدام آنرا یادآوری نمایید ، منافع اقتصادی یک شرکت یا موسسه صرفا با این تفکر که من یک سایت بسازم دیگر کار تمام است میسر نخواهد شد! به وسیله یک "خبرنامه الکترونیکی" قادر خواهید بود با مشتریان خود دائما"در حال ارتباط باشید . شما می توانید آنها را از آخرین اخبار موسسه ، تولیدات ، تغییرات سازمانی ، حراجها و ... آگاه نمایید . مطمئن باشید با این شیوه شما را فراموش نخواهند کرد . توجه داشته باشید که هرزنامه ها ) Spam ) را نوعی حرکت ضد تبلیغی هستند و از ارسال هرزنامه ها جدا خودداری نموده و جهت آغاز حضور و تداوم آن با کارشناسان خبره مشاوره نمایید . بدانید که وب سایت شما اعتبار تجارت شماست ، پس در انتخاب تیم فنی دقت نمایید .
▪ همانطور که پاسخ به سایر مکاتبات شرکت را امری ضروری و اجتناب ناپذیر می دانید به نامه های الکترونیکی خود با دقت و توجه ویژه ای پاسخ دهید . به مناسبتهای مختلف به مشتریان خود ایمیل بفرستید و به آنها اطمینان بدهید که فراموششان نکرده اید . برای بخشهای مختلف موسسه خود پســـت الکترونیکی مستقلی اختصاص دهید ( واحد فروش ، پشتیبانی ، مدیریت ، بازرگانی و ... ) و صندوقهای پستی خود را به گونه ای تنظیم کنید که اطلاعات تماس شما (شماره های تلفن ، آدرس پستی و وب سایت شما ) در پایین نامه ها درج شود.
▪ بیش از پیش خلاقیت های خود را در عرضه هر چه بیشتر خدمات و کالا بکار بگیرید ، ارائه سرویس های پشتیبانی Online خدمات و پاسخگویی به سوالات رایج مشتریان (FAQ ) را در بخشی از سایت خود بگنجانید و به نظر کاربران و مشتریان خود اهمیت دهید ، فراموش نکنید که آنها بزرگترین سرمایه شما هستند . با آنان قبل و پس از خرید در ارتباط باشید ، شما باید بدانید که این افراد چگونه به سایت شما دسترسی پیدا کرده اند ، شیوه خرید آنها چیست و مایل به دریافت چه نوع خدمات Online هستند.
▪ در صورتیکه تجارت شما به گونه ای است که مرتبا در حال تغییر ، توسعه است ، سعی کنید از یک سیستم داینامیک بـــــا مدیریت SCM (System contact Management) در سایت خود بهره مند شوید ، کاربران دوست دارند محتویات سایت شما در حال تغییر و توسعه باشد.
برای شروع کار به این نکته توجه کنید که شرکتهای رقیب نیز بیکار ننشسته اند و برخی در این راه از شما پیشی گرفته اند ، پس با مطالعه و مشاوره در صدد ایجاد استراتژی خاصی برای بازاریابی و جذب مشتریان خود باشید ، باید بتوانیم فعالیتهای خود را به گونه ای سامان دهیم که جلوتر از رقبای خود باشیم و بتوانیم سهم بیشتری از بازار را بدست آوریم.
امین سنایی
منبع : روزنامه تفاهم