سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


تحول در صنعت خودرو به سبک هندی ها


تحول در صنعت خودرو به سبک هندی ها
بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان طی سال های اخیر نگاه عمیقی را به سمت بازار خودرو کشور هند معطوف داشته اند به طوری که احداث واحدهای خودروسازی توسط کمپانی های معتبر جهان در این سال ها شتاب بیش تری گرفته و رقابت شدیدی بین آنها شکل گرفته است. اما به نظر می رسد سرمایه داران هندی کاملا متوجه این موضوع شده اند و فعالیت های خود را در راستای توسعه صنایع داخلی خودروسازی هندوستان سرعت داده اند به طوری که طی سال های آینده، این کشور شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهد بود. این انقلاب با تولید خودرویی به قیمت بسیار ارزان رخ می دهد که صنعت خودروسازی جهان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
شرکت خودروسازی تاتا در هند، خودرویی تولید می کند که اغلب تولیدکنندگان همواره خواستار آن بوده اند. این انقلاب هندی با تولید خودرویی به قیمت ۲۵۰۰ دلار رخ می دهد؛ خودرویی که به نیاز بسیاری از اقشار متوسط این کشور پاسخ خواهد داد. این خودرو در بازاری تولید می شود که بزرگ ترین خودروسازان جهان (شرکت های مهم ژاپن، فرانسه، آلمان و آمریکا) در حال تولید خودرو در آن هستند. بازار هند، بازاری رو به رشد است که علت آن، وجود جمعیت بالای میانسال در این کشور است. طبقه متوسط در این کشور رو به افزایش بوده و براساس آمار منتشر شده، از سال آینده میلادی، چین را به عنوان بزرگ ترین بازار خودرو پشت سر می گذارد. این رویداد براساس آمار منتشره از سوی نهادهای بین المللی خدمات پیش بینی صنعت خودرو رخ خواهد داد. برای بهره برداری از این فرصت، تولیدکنندگان بزرگ خارجی و داخلی رنگارنگی که در بازار هند حضور دارند، در تلاشند با تولید خودروهای کوچک و ارزان، به نیاز بازار پاسخ دهند. این تلاش به رقابت میان تولیدکنندگان جهانی خودرو منجر شده تا به روش های تولید جدید روی آورده و هزینه تولید را کاهش دهند. جادیش خاطر مدیرعامل شرکت موراتی/ سوزوکی در این باره می گوید: «اگر از یک میلیارد هندی بپرسید، ۹۹ درصد می گویند خودرو می خواهند، ولی سوال اساسی این است که چه تعدادی از آنها توان خرید دارند؟» تا سال ها تولیدکنندگان خودرو به این مساله توجهی نداشته و تنها برخی به این امر توجه می کردند که بازار خودرو ارزان قیمت هند در اختیار هیوندای هند، تاتا و موراتی/ سوزوکی است. موراتی/ سوزوکی که از اتحاد شرکت موراتی هند و سوزوکی ژاپن تشکیل شده، امروز افزون بر ۵۰ درصد از بازار خودرو این کشور را در اختیار دارد.
این شرکت، خودرویی تولید می کند که در حال حاضر، ارزان ترین خودرو بازار هند است و حدود پنج هزار دلار ارزش دارد. مساله ای که باید به آن توجه کرد این است که بازار هند با بازارهای بسیار بزرگ یا با رشد آرام در دیگر کشورها از جمله آمریکا، اروپا یا بازار در حال رشد سریع چین متفاوت است. در این بازار، همه به دنبال خودرویی کوچک و ارزان هستند ولی با چهار در نه دو در. دلیل این امر آن است که تعداد خانواده در هند رو به رشد است.
در عین حال، در این بازار افراد طبقات بالا نیز متقاضی خودروهای بزرگ و لوکس هستند و انواعی از خودرو مانند مرسدس بنز را وارد و خریداری می کنند. پیش بینی می شود بازار آینده این گونه خودروها نیز پررونق باشد. موسسه CSM که کارش پیش بینی آینده بازار خودرو براساس شرایط بازار در جهان است، چندی پیش اعلام کرد تا سال ۲۰۱۳ در حالی که بازار خودرو هند هر سال ۵/۱۴ درصد رشد خواهد داشت، چین رشد هشت درصدی را تجربه می کند.
به رغم رشد بالاتر تقاضا در بازار خودرو هند در این سال، براساس پیش بینی این موسسه در چین ۸/۱۰ میلیون خودرو خریداری می شود، ولی در هند ۸/۳ میلیون خودرو. با این وجود، این موسسه پژوهشی پیش بینی می کند با توجه به وجود تولیدکنندگان فراوان داخلی و خارجی در چین، آینده بازار هند برای تولیدکنندگان خودرو پرجاذبه تر است. اگر تولیدکنندگان خودرو بتوانند در هند خودرو ارزان تولید کنند، می توانند تولید خود را به دیگر بازارهای در حال رشد مانند آسیای جنوب شرقی، آفریقا و خاورمیانه نیز صادر کنند. البته نخست باید بازار هند را تسخیر کنند و سپس به بازارهای دیگر بیندیشند.
آ.تی.کارنی مدیر یک موسسه مشاور مدیریت بین المللی می گوید: «عرضه یک خودرو با قیمت سه هزار دلار در بازار هند تا سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰۰ میلیون خریدار خواهد داشت.» البته در مورد چین هم پیش بینی های مشابهی وجود داشت و به همین دلیل ممکن است تحولات اقتصادی و سیاسی در این پیش بینی تغییراتی به وجود آورد. به اعتقاد «شوچیت باگا» یک صاحب خودرو در هند، قیمت مهم ترین عامل در بازار است. وی که کارمند منابع انسانی است و سالانه ۹۵۰۰ دلار درآمد دارد، می افزاید: «برای خرید خودرو شش هزار دلار پرداخته ام و پول بیشتری نمی توانم برای خرید خودرو اختصاص دهم تا خودرو بزرگ تری خریداری کنم.» مشابه او، دیگر متقاضیان خرید خودرو در بازار هند، هدف تولیدکنندگان هستند.
براساس آمار موجود حدود ۶۵ میلیون مرد هندی در حال حاضر صاحب موتورسیکلت هستند. این صاحبان موتور، اغلب در خیابان های این کشور به همراه همسر یا کودکان خود به این طرف و آن طرف می روند. در چنین شرایطی، «راوی کانت» مدیرعامل تاتا موتور که قرار است خودرو ارزان قیمت ۲۵۰۰ دلاری را به بازار هند عرضه کند، می گوید: «عرضه خودرو ارزان قیمت، تحولی بزرگ و تعبیری رویایی است که برای مردم هند دست یافتنی به نظر نمی رسد.»عرضه خودرو ارزان با توجه به متقاضیان فراوانی که برای آن پیش بینی می شود، نگرانی هایی را در مورد آلودگی هوا و افزایش راهبندان در خیابان های شهرهای بزرگ هند به وجود آورده است. به گفته «آمونیتا رویچودری» مدیر مرکز علم و محیط زیست دهلی، در حال حاضر ۶۰ درصد از شهرهای بزرگ هند با مشکل آلودگی هوا مواجه بوده و در شرایط بحرانی قرار دارند. علاوه بر این، خودروهای تولید داخلی از شرایط ایمنی کامل برخوردار نیستند. وی می افزاید: «به گفته مدیران شرکت های تولیدکننده، خودروهایی که آنان تولید می کنند با استانداردهای کشورهایی که محصولات آنان عرضه می شود، ساخته خواهند شد.» با وجود این ادعا، وی عقیده دارد تولیدات این خودروسازان در هند از معیارهای ایمنی لازم از جمله آزمایش ایمنی بدنه در مقابل حوادث رانندگی، کیسه هوا و تجهیزات ضدقفل ترمز برخوردار نیست به همین دلیل، منتقدان این سیاست در صنعت خودرو هند با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان حوادث رانندگی و تلفات در این کشور بالاست، تاکید دارند که با عرضه خودروهای ارزان به تعداد حوادث رانندگی و تلفات نیز افزوده می شود و بی شک کسانی که خودروهای ارزان سوار هستند، بیش از همه در معرض این حوادث خواهند بود. برخی بر این باورند که روند تقاضا در هند، متفاوت با آمریکای شمالی و اروپاست.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید