یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


ضبط [Rec]


ضبط  [Rec]
▪ کارگردان: خائومه بالاگوئرو، پاکو پلازا.
▪ فیلمنامه: خائومه بالاگوئرو، لوئیس بردخو، پاکو پلازا.
▪ موسیقی: کارلوس آن.
▪ مدیر فیلمبرداری: پابلو روسو.
▪ تدوین: دیوید گالارت.
▪ طراح صحنه: جما فائوریا.
▪ بازیگران: خاویر بوتت[نینیا مدیروس]، مانوئلا برونچود[آبوئلو]، مارتا کاربونل[ خانم ایزکوئیردو]، کلودیا فونت[جنیفر]، وینسنته گیل[پلیس]، ماریا ترزا اورتگا[آبوئلا]، پابلو روسو[مارکوس]، خورخه سرانو[سرجیو]، فران تراز[مانو]، مانوئلا ولاسکو[آنخلا]، کارلوس وینسنته[گیوم]، دیوید ورت[الکس].
▪ ٨٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ اسپانیا.
▪ نامزد جایزه بهترین تدوین و بهترنی بازیگر تازه کار/مانوئلا ولاسکو از مراسم انجمن نویسندگان سینمایی اسپانیا، برنده جایزه تماشاگران و جایزه بهترین فیلم فانتزی از جشنواره Fantasporto، برنده جایزه بهترین تدوین-بهترین بازیگر زن/ولاسکو و نامزد جایزه بهترین جلوه های ویژه از مراسم گویا، برنده جایزه تماشاگران-جایزه ویژه داوران و جایزه داوران جوان جشنواره Gérardmer، برنده جایزه تماشاگران-بهترین بازیگر زن-بهترین کارگردانی-جایزه بزرگ نقره ای بهترین فیلم فانتزی اروپایی به همراه تقدیر ویژه و جایزه منتقدان جشنواره فیلم Sitges کاتالونیا، نازمد بهترین بازیگر زن تازه کار/ولاسکو از اتحادیه بازیگران اسپانیا.
▪ ژانر: ترسناک.
نیمه شب، ایستگاه آتش نشانی شهری کوچک. آنخلا گزارشگر تازه کار تلویزیون به همراه فیلمبردارش برای تهیه گزارشی از نحوه کار آتش نشان ها به آنجا آمده است. پس از آشنایی با اهالی ایستگاه، ناگهان خبر تقاضای کمک از سوی زنی مسن که در آپارتمان خود به دام افتاده، دریافت می شود.
اکیپی کوچک برای کمک راهی می شود و آنخلا که موقعیت را مناسب یافته، با آنها همراه می شود. وقتی به آپارتمان می رسند با اهالی ساختمان روبرو می شوند که در هال ورودی ساختمان تجمع کرده اند. چون سر و صداهایی هراس انگیزی از آپارتمان مورد نظر به گوش می رسد.
اتش نشان ها به همراه مامور پلیسی که در محل حضور یافته، در آپارتمان را شکسته و وارد آنجا می شوند. به نظر می رسد زنی که داخل آپارتمان به دام افتاده، دچار حمله عصبی نیز شده است. تلاش مامور پلیس برای کمک به او منتهی به حمله پیرزن شده و با کمک دندان هایش مقداری از گوشت صورت و گردن او را می کند.
همه هراسان می شوند و زمانی که با حمله دوم پیرزن مواجه می شوند، پلیس دوم برای متوقف کردن او دست به سلاح می برد. بازگشت آنها به همراه پلیس زخمی به ورودی آپارتمان، با رسیدن مامورین پلیس و نیروی ویژه به محل حادثه همزمان می شوند.
مامورین بلافاصله در ورودی ساختمان و تمام راه های خروج را مسدود کرده و با بلندگو از ساکنین آپارتمان می خواهند تا تلاشی برای خروج صورت ندهند. آنها باید تا رسیدن بازرس بهداشت از دستورات تنها پلیس باقیمانده داخل ساختمان اطاعت کنند. چون ساختمان و ساکنین آن مشکوک به آلودگی توسط ویروسی خطرناک هستند. بازرس از راه می رسد، اما او نیز توسط یکی از افراد آلوده ساختمان گاز گرفته می شود. همگی یکی یکی آلوده و کشته می شوند.
آنخلا و فیلمبردارش نیز که از همه این وقایع فیلمبرداری می کنند، باید جان خود را از گزند افراد آلوده حفظ کنند. کاری که تا لحظه کشف حقیقت و منشاء آلودگی در انجام آن موفق می شوند، اما...
● چرا باید دید؟
چگونه می شود از ایده ای دستمالی شده که خیلی زود شیره جان آن توسط مقلدان با ذوق و بی ذوق کشیده شد، فیلمی دیدنی خلق کرد؟ پاسخ در آخرین فیلمی است که دو نفر از کارگردان های خوشنام سینمای اسپانیا آن را کارگردانی کرده اند: ضبط.
خائومه بالاگوئروی ٤٠ ساله و پاکو پلازای ٣٥ ساله تا امروز توانسته اند شهرتی معقول در سینمای کشور خود کسب کنند. اما برای تماشاگر ایرانی نام هایی آشنا نیستند. بالاگوئرو در ١٩٩٩ با فیلم Los Sin nombre/بی نام به شهرت رسید و به دنبال آن فیلم تاریکی را در سال ٢٠٠٢ ساخت که هنرپیشگانی بین المللی چون لنا اولین، آنا پاکوین و جیانکارلو جیانینی در آن بازی کرده بودند و توانست خود را به تماشاگران غیر هموطنش معرفی کند. پاکو پلازا نیز در سال ٢٠٠٢ با فیلم El Segundo nombre/نام دوم شهرت و موقعیتی به چنگ آورد.
هر دو شیفته ژانر ترسناک هستند و بزرگ ترین دلیل همکاری شان همین است. ضبط یک فیلم ترسناک –واقعاً ترسناک- است که از وقایع کاملاً امروزی تغذیه می کند و قالبی تازه نیز دارد. تلفیق سبک نمایش های واقعی تلویزیون reality TV با خطر شیوع یک ویروس-آن هم در زمانه ای که سارس، آنفلونزای مرغی و ... را به تازگی تجربه کرده- و اندکی رمز و راز لازمه این ژانر که در پایان پای تجربیات هولناک کشیشی ساکن آخرین طبقه آپارتمان را نیز به میان می کشد.
بیهوده نخواهد بود اگر فیلم را ترکیب هوشمندانه و مدرن شب مردگان زنده با پروژه جادوگر بلر نام دهم. دو فیلمی که چندان دل خوشی از آنها ندارم، اما نقیضه این دو فیلمساز اسپانیایی را بسیار دیدنی یافتم. از آثار این دو فیلمساز فقط تاریکی را دیده و به مهارتش در خلق هیجان[با وجود بی اعتقادی ام به ماوراء لطبیعه] لذت برده بودم، اما ضبط در یک کلام اوج توانایی و خلاقیت های دیداری/شنیداری این دو نفر است. نباید بدون اشاره به طنز تلخ فیلم این معرفی را پایان برد که بسیار به جا به کار گرفته شده است. مانند نام برنامه ای که آنخلا و فیلمبردارش تهیه می کنند "وقتی شما خواب بودید" و اشاره صریحی است به آن چه من و شما از وقوع آن نیز شاید باخبر نشویم. اگر طالب آدرنالین خالص هستید، ضبط را ببینید!


سایت رسمی فیلم
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید