شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


کجایی هیچکاک که یادت بخیر!


کجایی هیچکاک که یادت بخیر!
● نگاهی به فیلم «التهاب» ساخته دی. جی .كاروسو
▪ التهاب Disturbia
▪ كارگردان: دی جی كاروس
▪ فیلمنامه: كریس لاندون، كارل الس ورث
▪ بازیگران: شیا لابوف، كری آن موس، دیوید مورس
▪ مدیر فیلمبرداری: راجر استافرز
▪ محصول ۲۰۰۷/۱۰۴ دقیقه
▪ خلاصه فیلم
«كیل» نوجوانی آرام است كه با مرگ پدرش دچار آشفتگی های روحی و عصبی می شود. همین آشفتگیها سبب می شود كه مادرش حتی او را به روانپزشك و پلیس هم نشان دهد تا «كیل» دردسر به وجود نیاورد! پس از وقوع اتفاقهایی كه به انزوای پسر می انجامد، او با تنها همدمش (یك دوربین شكاری) شبها (در نبود مادر كه پرستار بیمارستان در شیفت شب می باشد) به خانه همسایه ها سرك می كشد و درمی یابد كه یكی از همسایگان رفتارهای مشكوكی انجام می دهد. «كیل» به كارهای مرد همسایه ظنین شده و وی را زیر نظر می گیرد و كم كم به این نتیجه می رسد كه او یك قاتل است، آن هم از نوع زنجیره ای! اما آیا «كیل» باز دچار یكی از همان آشوبهای فكری و عصبی شده یا مرد همسایه واقعاً جنایتكار است؟ چه كسی حرف پسر را باور می كند؟ در این شرایط «كیل» می باید چه كند؟
باز هم تعدادی جوان خوش برورو، یك داستان تكراری كه این دفعه از نوع وحشتهای خونین و مرگ آور نیست، بلكه یك نوع ترس در قالب تریلرهای دهه پنجاهی است. البته متأسفانه این بار عوامل سازنده رفته اند به سراغ آلفرد هیچكاك و احتمالاً تنش را تا می توانستند در گور لرزانده اند؟ گر چه در نیمه دوم فیلم باز هم همان تم مورد علاقه هالیوود (یعنی «سریال كیلری» بی رحم و تعقیب بچه های بی گناه و جوانهای احمقی كه خودشان باعث كشته شدن خودشان می شوند!) رونمایی می شود و معجونی از «جیغ» و «جمعه سیزدهم» و... را می توانید در كمال خونسردی مشاهده كنید!
آنها كه «پنجره عقبی» هیچكاك را دیده اند حتماً با دیدن این اثر فقط سر تكان می دهند كه «التهاب» نه آن تعلیق هیچكاكی را دارد، نه آن استادی در چیدن نماها و پیش بردن داستان را، نه آن بازیگران بی نظیر و نه خیلی چیزهای دیگر را. این بار حتی سن بازیگران نیز به نیم كاهش یافته تا لااقل نوجوانان و جوانترها را به سالنهای سینما بكشاند.
اما اینها كه گفتیم به معنای بدی «التهاب» نیست. اگر فیلم آقای كاروسو را با «پنجره عقبی» مقایسه نكنیم، انصافاً تا قبل از این كه قاتل زنجیره ای چاقو به دست دنبال قهرمان ما راه بیفتد، با اثر تقریباً جذابی روبرو هستیم. رابطه بین مادر و پسر و دیوانه بازیهای «كیل» جالب از كار درآمده و به نظر، نویسندگان فیلمنامه خوب توانسته اند شرایط روحی و عصبی جوانان ینگه دنیایی را به تصویر بكشند. نوع و روند حركتی فیلم نیز كه از مرگ پدر «كیل» ]در سكانسی تأثیرگذار [شروع می شود، به رفتارهای عجیب او می رسد و در نهایت به تریلری هر چند كم رنگ بدل می گردد و خیلی ها را پای «التهاب» می نشاند.
به قول خیلی از منتقدان آمریكایی «التهاب» از بسیاری از فیلمهای سرگرمی ساز و نوجوانانه اخیر سینمای هالیوود، یك سرو گردن بالاتر است و یك اثر خوب در ژانر فیلمهای «پاپ كورنی» (آثاری كه صرفاً جهت سرگرمی و وقت گذراندن ساخته می شوند) به حساب می آید.
استقبال جالب تماشاگران در آمریكای شمالی نیز نشان می دهد «التهاب»، توانسته طیف اصلی مخاطبانش یعنی نوجوانان و خانواده هایشان را خوب به سینما بكشاند. بنابراین این فیلم جزو همان دسته از كارهایی است كه با بودجه های پایین و چند بازیگر جوان ناشناخته به سودهای آن چنانی می رسند. (شناخته شدن بازیگر «التهاب» (كری آن موس) در نقش مادر «كیل» است كه بازی او در «ماتریكس» را به یاد داریم)
نكته جالب توجه دیگر فیلم كه حتماً در فروش بالا و خوش ساخت درآمدن «التهاب» جایگاه ویژه ای داشته تهیه كنندگی استیون اسپلبرگ است كه ردپای آن به طرز كاملاً مشهودی در فیلم دیده می شود.
وحید ضرابی نسب
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید