پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
علمیبودن ورزش به چه معنا است؟
بسیاری افراد از علمیبودن ورزش سخن به میان میآورند اما پرسش آن است که این مفهوم دقیقاً چه معنایی را پررنگ میکند. این مقال در پی آن است که به این پرسش نزدیک شود.
به گزارش خبرنگار مهر، بسیار میشنویم که از ورزش به عنوان یک علم یاد میکنند. از سویی علمی به نام تربیتبدنی هم وجود دارد که سعی دارد ورزش را به مثابه یک علم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. یکی از موضوعاتی که فیلسوفان ورزش در یکی دو دهه اخیر بجد در مورد آن سخن گفتهاند علم بودن یا نبودن ورزش است.
در این میان ما شاهد دیدگاههای متفاوتی بودهایم. پاره ای از این پژوهشگران سعی کردهاند نشان دهند ورزش دقیقاً یک علم است و باید همانگونه که جامعه و اقتصاد و طبیعت و ستارگان را موضوعی برای علومی چون: جامعه شناسی، اقتصاد ، فیزیک و نجوم در نظر میگیریم ورزش را نیز موضوع علم تربیت بدنی قلمداد کنیم.
از سوی دیگر، عدهای بر جنبههای خلاقانه و هنرمندانه ورزش دست میگذارند و معتقد هستند ورزش بیش و پیش از آنکه یک علم باشد یک هنر است. همه این مناقشهها بر می گردند به تعاریفی که از علم صورت میگیرند. پارهای افراد علم را مجموعهای از آموزههایی در نظر میگیرند که مبتنی بر تجربه حقایق مسلم و نهایی را بر ما آشکار میکنند. این تصویر البته تصویری اشتباه در مورد علم است.
علم مجموعهای از نظریهها و فرضیهها است که هرچند مبتنی بر آزمون تجربی است اما نه تنها معرفت موجه است و نه همه دستاوردهای آن درست و صحیح هستند. اگر نگاهمان به علم اینگونه باشد آری ورزش می تواند موضوع علمی به نام تربیتبدنی باشد اما این به معنای آن نیست که ورزش همه علم است و همچنین بدان معنا نیست که آنچه به نام علم تربیت بدنی از آن یاد میشود همه آموزههای درست را فراروی ما قرار میدهد.
در ورزش کنونی علم جایگاهی فربه دارد. بسیاری از موفقیتهای ورزشی ناشی از همکاری علومی چون: پزشکی، مدیریت، سیاستگذاری و برنامه ریزی ، آینده پژوهی و ... هستند اما فروکاستن ورزش به علم اولاً جنبههای هنری و خلاقانه ورزش را کمرنگ میکند و ثانیاً تصویری اشتباه از ورزش و علم توأمان ارائه میکند.
علمی بودن ورزش را باید بدان معنا گرفت که ورزش مانند هر عرصه دیگر به برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در همه گستره ها نیازمند است و این برنامهریزی ضرورت توجه به علوم زیادی را توجیه میکند. اینها همه مواردی است که ورزش در دیار ما از فقدان آن رنج میبرد و تأکید بسیاری که بر علمی بودن ورزش در کشور ما میشود با توجه به مشکل ما در این زمینه قابل توجیه است. اما توجه زیاد به این گستره نباید ما را از جنبههای فراعلمی ورزش که همانطور که گفتیم خلاقیت و وجه هنری از جمله آنها هستند غافل کند.
فروکاستن ورزش به علم مانند این است که جامعه با همه هیاهوها و فراز و فرودها و آرزوها و اهداف و مبانی اش به علمی چون جامعهشناسی تقلیل یابد.
منبع : مهر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم معلمان رهبر انقلاب نیکا شاکرمی مجلس خلیج فارس بابک زنجانی
آتش سوزی تهران پلیس روز معلم زلزله قتل شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه سلامت دستگیری
قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم ارز
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی تلویزیون عفاف و حجاب جواد عزتی سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم موسیقی رسانه ملی
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین حماس غزه جنگ غزه نوار غزه انگلیس ترکیه ایالات متحده آمریکا اوکراین یمن افغانستان
پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل همراه اول پهپاد واکسن تبلیغات ناسا نخبگان
سرطان خواب فشار خون کبد چرب بیماری قلبی دیابت کاهش وزن مسمومیت داروخانه