پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند


چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
با پیشرفت رسانه‏های ارتباط جمعی، به‏تدریج، گمنامی و فاصله فرهنگ‏ها و ادیان از همدیگر رخت بر بست و جهانی تازه پدید آمد. دستیابی به اطلاعات مربوط به فرهنگ و عقاید و آراء در همه زمینه‏ها سهولت یافت و سرعت در انتقال باورها فزونی گرفت.
در چنین موقعیتی، انتظار می‏رود كه تفاوت‏ها و داوری‏ها آسان و روان گشته و به حقّ و حقیقت نزدیك‏تر آید و طرفداران هر دین یا فرقه‏ای با تكیه بر منطق و انصاف به نقد آراء و اندیشه‏های دیگران بپردازند و با توجه به انبوه مطالب موجود در اینترنت تنها عقایدی را به یك گروه فكری منتسب كنند كه
ـ اولاً: اسناد آن را در منابع معتبر آنها یافته باشند و
ـ ثانیاً: مراد آنها را بر اساس اظهارات مراجع رسمی درك كرده باشند؛ اما متأسفانه در گذری كه به پایگاه‏های برادران اهل سنّت داشتیم، بسیاری از مطالب مطرح‏شده را خلاف انصاف و داوری علمی دیدیم كه از جمله می‏توان به نكات ذیل اشاره كرد:
۱) روایت یا روایاتی از متون روایی را به عنوان عقیده شیعه معرفی كرده‏اند.
۲) احادیثی را از متون روایی شیعه تقطیع و به نفع خود معنا نموده‏اند.
۳) عقاید حقه‏ای از عقاید شیعه را به تفسیری نادرست و غلط ترسیم كرده‏اند.
۴) عقیده فرد یا افرادی محدود را به مكتب اهل‏بیت(ع) سرایت داده‏اند.
۵) عقایدی دروغین و غیر واقعی را به شیعه نسبت داده‏اند.
۶) استدلال‏های خود را با مغالطه و عدم فهم صحیح از متون دینی همراه ساخته‏اند.
۷) داستان‏ها و گفته‏های جعلی و ساختگی را كه گویای افكار تشیع نیست، نقل كرده‏اند.
۸. عقایدی برخلاف كتب معتبر تفسیری و حدیثی اهل سنّت مطرح نموده‏اند.
۹) اختلافات علمی علماء شیعه را به عنوان ضعف تشیع بیان داشته‏اند.
۱۰) با بعضی از عقاید حقه شیعه كه بر اساس مبانی خود محكم و مستدل است، بدون نقد علمی به استهزاء و هتاكی رفتار كرده‏اند.
در این نوشتار به بررسی این‏دست از پایگاه‏های اهل سنّت و محتوای آنها می‏پردازیم. اما قبل از آن باید توجه داشت كه پایگاه‏های اینترنتی برادران اهل سنت بسیار فراوان هستند و در این فرصت تنها به معرفی پایگاه‏هایی از اهل سنت مبادرت می‏ورزیم كه به نقد افكار و عقاید و معارف شیعی پرداخته‏اند و نیك می‏دانیم كه پایگاه‏های معتبر و وزین اهل سنّت نیز بسیارند كه خود را به مطالب غیر منطقی و نادرست آلوده نكرده‏اند.
● http://www.shiaa.org/
این پایگاه به زبان عربی طراحی شده و در صفحه اصلی و اوّل آن این جمله نقش بسته است: «الحقایق الخفیهٔ فی مذهب الرافضهٔ الاثنی عشریهٔ» تمام عناوین و مقالات موجود در این پایگاه مطالبی هستند كه در ردّ مكتب اهل‏بیت(ع) به نگارش آمده‏اند. در این پایگاه كه به‏شدت تعصب‏آلود بوده و مجالی برای خوش‏بینی و حمل بر صحت باقی نمی‏گذارد، تهمت‏هایی بسیاری مانند: شرك، طعن در قرآن و صحابه، و غلو در باره ائمه اهل‏بیت(ع) را نثار شیعه می‏كند و مبدأ و منشأ تشیع را عبدالله بن سبا معرفی كرده و می‏گوید: عقیده شیعه آن است كه امام عصر(عج) در سرداب رفته است و هنوز بیرون نیامده است و این است معنای غیبت كبری!!!.
همچنین تصاویری از سجده عوام در نزد قبر امامان و اجتماع مردم در بقیع و دعا كردن را به عنوان تصاویری از شرك ورزیدن شیعیان به نمایش درآورده است.
از جمله عقاید شیعه كه در این سایت معرفی و نقد شده‏اند، می‏توان به موارد جالب ذیل اشاره كرد: فاطمهٔ اله ظهرت بصورهٔ امرءهٔ، الله یتجلی بمظاهر النبی و الأئمهٔ، طاعهٔ علی(ع) أهم من طاعهٔ الله، الله مسح اهل‏البیت بیمینه فافضی نوره فیهم، وحدهٔ الوجود، المحب و المحبوب شی‏ء واحد. افزون بر این، در این پایگاه مقالاتی نیز در ردّ شیعه و عقاید آنها آمده است كه از آن جمله می‏توان به مقالاتی چون: «مَن هُم الرافضهٔ»، «طقوس (مراسم) عاشوراء»، «جرائمهم» و «عجائب و غرائب» اشاره كرد.
در مقاله «طقوس عاشوراء» در مورد فلسفه عزدارای شیعیان آمده است كه شیعیان چون احساس خیانت به سید الشهداء می‏كنند، بر سر و سینه خود می‏كوبند و هرچه این احساس خیانت در آنان بیشتر شود، بیشتر بر سر و صورت خویش لطمه وارد می‏كنند. در این پایگاه مقاله‏ای تحت عنوان «رسالهٔ الی كل شیعی» (پیامی به همه شیعیان) به قلم شیخ ابوبكر جزایری آمده است كه خنده و گریه را توأمان بر می‏انگیزاند.
● http://www.dhr۱۲.com/
این پایگاه عربی است و در صفحه اوّل خود تصاویری از مراسم قمه‏زنی را نشان داده و با مقاله‏ای را عنوان: «دلیل حقایق الرافضهٔ» در صفحه نخست ارائه نموده است.
قسمت سمعی بصری این پایگاه به طور گسترده‏ای فعّال است: این پایگاه تقریباً بیشتر مطالب خود را بر مخالفت با مكتب اهل‏بیت(ع) متمركز كرده است.
تحریف قرآن، وابستگی به یهود، مخالفت با سنّت پیامبر اكرم(ص) از توصیفات ساده و بی‏دغدغه تشیع می‏باشد. محمد بن عبدالله الخضیری عضو هیئت تدریس دانشگاه امام محمد بن سعود، فتوایی در تحریم امامت جماعت تشیع صادر كرده است و نماز در پشت سرِ یهود و نصارا و شیعیان را یكسان قلمداد كرده است. متأسفانه فضای حاكم بر این پایگاه فضایی دور از عقلانیت و استدلال است. لحن سخنرانان به قدری خشن و هراس‏آلود است كه گویی احساس وحشت و خطر می‏كنند. بعضی از مقالات این پایگاه عبارت‏اند از: حتی العصفور المسكین لم یسلم من الرافضهٔ، عقیدهٔ الرافضهٔ، تحریف القرآن، شذوذ الرافضهٔ و عقیدهٔ اهل السنهٔ.
● http://www.beit.jeeran.com/
این پایگاه نیز عربی است و با تصویر جمله «فضل اهل البیت و علو مكانتهم» در صفحه اوّل سرفصل مطالب مورد نظر خود را جمع‏آوری كرده است. در این پایگاه متن كتاب «حقوق آل‏البیت بین السنهٔ و البدعهٔ» نوشته ابن تیمیه رقم خورده است. این پایگاه تلاش می‏كند با حفظ صوری نام اهل‏بیت پیامبر اكرم(ع) عقاید و آراء و فرهنگ و فقه مكتب اهل‏البیت(ع) را نادرست جلوه دهد و با آوردن احادیثی از بزرگان بنی هاشم (اعم از علوی و عباسی و ائمه اهل‏بیت) كه متضاد با افكار و عقاید مكتب اهل‏بیت(ع) می‏باشد، می‏خواهد همان عقاید سلفیون و وهابیت را تثبیت و مستدل گرداند. همچنین در مقاله‏ای مبسوط تمام اخبار و احادیثی را كه در فضایل حضرت امیر(س) از آثار اهل سنّت رسیده است، تضعیف كرده و از جعلیات می‏شمارد؛ همان رفتاری كه دیگر پایگاه‏های افراطی نیز انجام داده‏اند. بعضی از مقالات این پایگاه عبارت‏اند از:
الامام الحسینی فی قلوبنا، بحث حول ولادهٔ علی فی جوف الكعبهٔ، عقیده محمد بن عبدالوهاب فی اهل‏البیت و بیع فقه علماء آل‏البیت، احادیث لم تصح فی فضل علی (رض)، الخلیفهٔ علی(رض) قد سمی بعض اولاده بأبی بكر و عمر و عثمان.
در مقاله «ولادت علی(ع) در درون كعبه»، با اینكه حاكم نیشابوری نقل می‏كند حدیث ولادت علی(ع) در كعبه متواتر است، اما نویسنده سخت عصبانی شده و با شدت تمام حاكم نیشابوری را به تساهل در نقل و ضعیف بودن در تصحیح اخبار متهم كرده و این جریان (ولادت در كعبه) را به حكیم بن حزام نسبت می‏دهد(۱).
این پایگاه بخش‏های جنابی دیگری از قبیل: تبلیغات، خبر، پزشكی و معرفی مجلاّت را نیز در بردارد.
● http://www.al_islam.com/
پایگاه مذكور به زبان‏هایی چون: عربی، انگلیسی، تركی، فرانسوی، مالیایی و اندونزیایی منتشر می‏شود و دارای بخش‏های متعدد از جمله گزینه‏ها و مقالات متنوّع و بخش جستجو و مطالب روز می‏باشد. بعضی از مقالات این پایگاه عبارتاند از: السیرهٔ النبویهٔ، اركان الاسلام، القرآن، الحدیث، الفقه و بن تیمیه.«تعرّف علی الاسلام» و «ركن الأطفال» از بخش‏های دیگر آن است كه در بخش «تعرّف علی الاسلام» بیشتر مباحث اعتقادی طرح و بحث شده است. در بحث «نواقض الاسلام» كه نوشتاری از عبدالعزیز بن باز است، عقاید شیعیان مورد حمله قرار گرفته است.
● http://www.ansar.org/
پایگاه دارای بخش‏های: عربی، انگلیسی و فارسی می‏باشد، كه بخش فارسی آن به پایگاه: www.ahlesonnat.com پیوند داده می‏شود. در صفحه اوّل پایگاه به عنوان معرفی پایگاه، می‏خوانیم: «سایت اهل‏بیت به هیچ گروه، دسته، حزب، انجمن، سازمان، شبكه یا تشكیلاتی تعلق ندارد و هدف آن فقط اطلاع‏رسانی به مسلمانان فارسی زبان است تا از دین خود بر اساس منهج و روش قرآنی آن‏چنان كه باید و شاید مطلع شوند. هرگز سعی یا قصد ما اهانت یا توهین به هیچ مذهب یا دیانتی نیست».
ولی شگفت آن است كه در همین پایگاه سخت‏ترین و بی‏رحمانه‏ترین تهمت‏ها را نثار نظام مقدّس جمهوری اسلامی كرده و فضایی غیر واقعی از وضعیت برادران اهل سنّت در ایران به تصویر كشانده و با ارائه نامه‏های جعلی از جوانان شیعی و گرایش آنان به اهل سنت و القاء اموری چون: تحمیلی بودن تشیّع بر كشور ایران؛ تحت فشار و توطئه قرار گرفتن اهل سنّت، عقب افتادگی فرهنگی با ورود تشیّع و كاهش اندیشمندان بزرگ در كشور سعی در تضعیف مكتب تشیع و اهل‏بیت نموده است. بعضی از مقالات این پایگاه عبارت‏اند از: علامت‏های قیامت، معنای لا اله الاّ الله و نماز جماعت. همچنین در این پایگاه مجموعه‏ای از كتاب‏های فارسی نیز آمده است كه كتاب‏هایی مانند: «دلایل توحید» و «دروازه بهشت» از این قبیل‏اند.
● http://www.aqeedeh.com/
این پایگاه به زبان فارسی است و بیشتر به مسائل كلامی پرداخته و با ارائه برنامه‏هایی برای خردسالان و بزرگ‏سالان و بیان احكام شرعی و بعضی از مسائل اخلاقی به فعالیت دینی پرداخته است.
از جمله مقالات آن نواقض الاسلام، قبر، عذاب و حواشی آن، دلایل توحید، مختصری از مناسك حج و خداشناسی برای خردسالان است. چنان كه پیش‏تر بیان شد، نوشتار «نواقض الاسلام» به قلم عبدالعزیز بن باز در ردّ عقاید شیعه می‏باشد.
● http://www.alserdaab.com/
پایگاه مزبور به زبان عربی است و فضای حاكم بر آن، خشن و متعصب بوده، با بهره‏برداری از تصاویر، فیلم‏ها و سخنرانیهای گوناگون به شدت مطالب تبلیغی زیادی را برضدّ مكتب اهل‏بیت(ع) بیان كرده است. این پایگاه با استفاده از احساسات مذهبی و عواطف اهل سنّت، چهره‏ای دهشتناك از تشیع به تصویر كشانده و از استدلال و تعقل و مباحث علمی بهره‏ای ندارد و رفتار عوام شیعه را به عنوان آموزه‏های اصیل مكتب تشیع معرفی كرده است. آنان می‏گویند كه به عقیده شیعه امام زمان وارد سرداب در شهر سُرَّمَنْ رأی (سامِراء) شده و هنوز بیرون نیامده است.
نامی كه برای پایگاه انتخاب شده است، (سرداب) تعریض به این عقیده موهوم است. پایگاه‏های اهل سنّت یا پایگاه‏های ضد شیعی كه در مقابل تشیع و معارف غنی و انسان‏ساز اهل‏بیت(ع) مواضع بسیار تند و نابرابری به خود گرفته‏اند، بسیارند. آنچه در این مختصر بدان پرداخته شد، نه به منظور معرفی پایگاه‏های اهل سنت؛ بلكه برای بیان شمه‏ای از مطالب و چگونگی جبهه‏گیری پایگاه‏هایی است كه در این زمینه به شدت فعالیت می‏كنند و نیز هشدار دادن به حوزه‏های علمیه و علماء گران‏قدر است كه به تناسب این هجوم گسترده، راهكارهایی را برای دفاع از حقانیت شیعه ارائه نمایند.
● سخن آخر
متأسفانه بیشتر پایگاه‏های اینترنتی برادران اهل سنت از عقیده سلفیه (وهابیت) متأثر شده و بدون توجه به منابع معتبر خویش اعم از كتب روایی و تفاسیر و به دور از تحقیق و مراجعه به آراء مكتب اهل‏بیت(ع) تهمت‏هایی ناروا و تحریف‏های نا به جا از عقاید و احكام آنان و قضاوت‏هایی ناصحیح به را ارائه نموده است. و گویی كه نه جهان اسلام دشمنی غدّار دارد و نه یهود در خانه مسلمانان بار اقامت افكنده و نه موج حملات فرهنگی، سیاسی و رسانه‏ای جهان غرب متوجه مسلمانان است!
اینك فهرستی هر چند كوتاه از تهمت‏های بی پایه و اساس و مطالب شگفت‏انگیز این گونه از پایگاه‏ها را عرضه می‏داریم و قضاوت را به خوانندگان محترم می‏نهیم.
۱) رافضه معتقدند كه سوره ولایت از قرآن حذف شده است.
۲) از منظر تشیّع، قرآن تحریف شده و ناقص است.
۳) مكتب تشیع ناشی از عقاید عبدالله بن سبأ یهودی است.
۴) اخبار و احادیثی كه در فضیلت امام علی(ع) و اهل‏بیت(ع) وارد شده است، جعلی و ضعیف می‏باشد.
۵) از آنجا كه شیعه معتقد است امامان اهل‏بیت(ع) با كتب آسمانی آشنا هستند این اعتقاد بر می‏گردد به اینكه شیعه از قرآن كریم بی نیاز است و هر كس این عقیده را دارد، كافر است!!!
۶) عزاداری و گریه و شیون شیعه برای ائمه به خاطر احساس خیانت به این شهداء(ع) است. و هرچه این احساس بیشتر باشد، عزاداری بیشتری می‏كنند.
۷) شیعیان درباره امامان خود می‏گویند: علی در ابرها پرواز می‏كند، رعد و برق از تدبیر علی(ع) است، امام زمان عریان ظهور می‏كند، فاطمه الهه‏ای در صورت زن است، خداوند در مظاهر پیامبر و ائمه تجلی می‏كند، وحدت وجود یعنی محبّ و محبوب یك چیز هستند (حلول)، طاعت علی از طاعت خداوند مهم‏تر است، خداوند اهل‏بیت را با دست راست خود مسح كرده و از این جهت نور در میان آنان فیضان یافته است. علم ائمه(ع) غیب مطلق است؛ ولی علم خداوند آلوده به ابداء است!!!
۸) شیعه حدیث ابوبكر در مورد نفی وراثت از پیامبران را پذیرفته است، چون این روایت را نقل كرده است كه «العلماء ورثهٔ الانبیاء... ان الانبیاء لم یورثوا دیناراً و لا درهماً و لكن ورثوا العلم...».
شیعه می‏گوید: زن از عقار و زمین ارث نمی‏برد؛ پس چگونه می‏گوید كه فاطمه(س) فدك را به ارث برده است.
۹) جشن میلاد پیامبر و اولیاء الهی و توسل به آنان، شرك و بدعت است.
۱۰) مدفن فعلی حضرت علی(ع) در واقع متعلق به مغیرهٔ ابن شعبه است و قبر علی(ع) در دار الامارهٔ كوفه است.
موارد یادشده علاوه بر مقالاتی است كه تاریخ شیعه را تحریف كرده و روایات فراوانی را به ائمه نسبت داده و قیام سید الشهداء را كه بخش مهمی از تاریخ تشیع و سیره امامان است، از مسیر اصلی خود به انحراف كشانده است.
آنان در برخی از پایگاه‏های خود در توجیه و واقعی نشان دادن مسائل مورد نظر خود سخت كوشیده‏اند. برخی از این مسائل چنین است: ردّ وحدت بین شیعه و اهل سنت؛ اعلام خطر اینكه رافضه از یهود و نصارا برای جهان اسلام خطرناك‏تر هستند؛ تكفیر مطلق تشیع و مشرك شمردن آنان؛ تحریف در معارف بلند شیعی مانند: بدا، توحید، غیبت و انتظار، مراسم عزاداری، متعه و همچنین معرفی چهره‏های دروغین و غیر واقعی از شیعیانی كه سنی شده‏اند.
مهم‏ترین و بارزترین جهتی كه ریشه و جریان این همه افترا و دروغ را توجیه می‏كند، روحیه غرض‏ورزی است كه با استناد به برخی از منابع غیر معتبر یا افراد غیر مرجع گفته‏ها و ادعاهای خود را توجیه كرده‏اند.
چنان كه پیش‏تر بیان شد، آنان این تهمت‏ها و افترائات ناروا و غرض‏آلود را به بعضی از كتب روایی ما مستند می‏كنند كه در نزد شیعه اعتباری ندارد.
اگر این منطق را بپذیریم، باید بگوییم كه همه اهل سنت به امامان دوازده‏گانه تشیع اعتقاد دارند؛ زیرا در فرائد السمطین حموی و ینابیع المودهٔ قندوزی روایاتی نقل شده است كه رسول اكرم(ص) امامان دوازده‏گانه شیعه را با اسم و نشان برشمرده است. ولی ما می‏دانیم كه اهل سنت این كتب را از منابع اصلی خود تلقی نمی‏كنند.
به خواست و توفیق الهی، در فرصتی دیگر به معرفی إجمالی پایگاه‏های اهل تشیع و نحوه تعامل آنان با افكار و عقاید اهل سنّت، خواهیم پرداخت.
نویسنده : حسین زینی ‏وند
منبع : مرکز اسلامی آموزش از راه دور