دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
برنامه ریزی جهت زمانهای وقفه کاری !
یکی از مشکلات کارکنان در محیط های کاری ، زمانبندی صحیح و منظم کارهای روزانه می باشد . مواردی از قبیل رفت و آمد مکرر مراجعه کنندگان ، تلفن های پی در پی ، احضار کارمند توسط کارفرما یا مراجعات سایر کارکنان و .... ،شاید هیچگاه در برنامه روزانه افراد منظور نگردد اما مطمئناً موجب بروز وقفه در این زمانبندی خواهد شد. با توجه به ماهیت این گونه امور که غیر قابل پیش بینی می باشند از این رو به ً زمانهای وقفه کاری ً اشتهار دارند . تحقیقات نشان داده است که عوامل پیدایش زمانهای وقفه ، در بیشتر مواقع نه تنها از لحاظ موضوعی ارتباط چندانی با وظائف یک کارمند نداشته بلکه در زمان بروز ، موجب می گردند تا کارمند به طور کلی از فعالیت در حال اجرای خود دست کشیده ، تمرکز خود را بر روی موضوع قبلی از دست داده و با جدیت تمام به موضوع جدید رسیدگی نماید .جالب است بدانید ، طبق محاسبات انجام گرفته ، حدوداً ۲۰ دقیقه طول می کشد تا کارمند در صورت بازگشت به کار قبلی خود ، تمرکز خود را بر روی آن موضوع بازیابد .
حال بایستی به میزان ساعات تلف شده در هر روز کاری فکر کنیم و متوجه شویم که چگونه مراجعات مکرر نامربوط و یا در برخی اوقات مرتبط اما بد موقع همکاران و یا مراجعه کنندگان ، تا چه حد وقت ارزشمند ما را از بین می برد !
راه حل چیست ؟ آیا بایستی این زمانهای وقفه را در هر روز کاری داشته باشیم و یا در زمان برخورد با امور پیش بینی نشده و غیر منتظره ، از انجام آن سر باز زنیم ؟ به نظر شما کدام یک صحیح تر است ؟طبق بررسیهای صورت گرفته هیچ کدام از این دو روش راه حل مناسبی نمی باشند . یکی از راه حلهای ساده جهت جلوگیری از ایجاد وقفه کاری ، این است که در طول روز وقت مشخصی را جهت مشاوره با رئیس یا کارفرمای خود و یا جهت بررسی مشکلات کاری همکاران و یا مراجعه کنندگان به آنان اعلام و در جدول روزانه فعالیتهای خود درج نمائیم ، به نحوی که عملاًَ در آن زمانها کار دیگری انجام ندهیم .با این کار رسماً به همکاران و مراجعه کنندگان خود اعلام می کنیم که وقتی را جهت بررسی مسائل و مشکلات احتمالی و یا حتی مشاوره ، به آنها تخصیص داده ایم و آماده همکاری با آنها هستیم . خواهید دید که پس از مدتی آنها نیز به این شیوه عادت نموده و برنامه منظم تر و منسجم تری به فعالیتهای روزانه خود می دهند .اما سوالی که بیش از همه مطرح است این است که : چه مقدارزمان وقفه در برنامه زمانبندی روزانه می تواند مناسب باشد ؟ البته پاسخ این سئوال از شخصی به شخص دیگر متغیر می باشد . اما آنچه که مسلم است ، این زمان بایستی مناسب و به اندازه ای باشد که کارمند در طول مدت آن احساس راحتی نماید . به طور مثال اگر شما یک نیروی تازه کار در سازمان هستید یقیناً در طول روز چند دقیقه ای بیش ، به زمان وقفه نیاز ندارید ، این در حالی است که مدیر سازمان ممکن است در هر روز بیش از چند ساعت از وقت خود را به این کار اختصاص دهد . در یک قاعده کلی ، پیشنهاد می گردد که زمان وقفه کمی قبل و یا بعد از زمان صرف نهار یعنی در ساعات میانی روز کاری باشد ، تا حداقل کارمند مطمئن باشد که بخشی از فعالیتهای روزانه خود را به نحو احسن انجام داده است و با خیالی آسوده می تواند پاسخگوی مراجعان خود باشد .
نویسنده : Eric Plantenberg
مترجم : راضیه بیگم سبحانی – کارشناس انفورماتیک مجتمع فارس
منبع : WWW . sideroad . com
حال بایستی به میزان ساعات تلف شده در هر روز کاری فکر کنیم و متوجه شویم که چگونه مراجعات مکرر نامربوط و یا در برخی اوقات مرتبط اما بد موقع همکاران و یا مراجعه کنندگان ، تا چه حد وقت ارزشمند ما را از بین می برد !
راه حل چیست ؟ آیا بایستی این زمانهای وقفه را در هر روز کاری داشته باشیم و یا در زمان برخورد با امور پیش بینی نشده و غیر منتظره ، از انجام آن سر باز زنیم ؟ به نظر شما کدام یک صحیح تر است ؟طبق بررسیهای صورت گرفته هیچ کدام از این دو روش راه حل مناسبی نمی باشند . یکی از راه حلهای ساده جهت جلوگیری از ایجاد وقفه کاری ، این است که در طول روز وقت مشخصی را جهت مشاوره با رئیس یا کارفرمای خود و یا جهت بررسی مشکلات کاری همکاران و یا مراجعه کنندگان به آنان اعلام و در جدول روزانه فعالیتهای خود درج نمائیم ، به نحوی که عملاًَ در آن زمانها کار دیگری انجام ندهیم .با این کار رسماً به همکاران و مراجعه کنندگان خود اعلام می کنیم که وقتی را جهت بررسی مسائل و مشکلات احتمالی و یا حتی مشاوره ، به آنها تخصیص داده ایم و آماده همکاری با آنها هستیم . خواهید دید که پس از مدتی آنها نیز به این شیوه عادت نموده و برنامه منظم تر و منسجم تری به فعالیتهای روزانه خود می دهند .اما سوالی که بیش از همه مطرح است این است که : چه مقدارزمان وقفه در برنامه زمانبندی روزانه می تواند مناسب باشد ؟ البته پاسخ این سئوال از شخصی به شخص دیگر متغیر می باشد . اما آنچه که مسلم است ، این زمان بایستی مناسب و به اندازه ای باشد که کارمند در طول مدت آن احساس راحتی نماید . به طور مثال اگر شما یک نیروی تازه کار در سازمان هستید یقیناً در طول روز چند دقیقه ای بیش ، به زمان وقفه نیاز ندارید ، این در حالی است که مدیر سازمان ممکن است در هر روز بیش از چند ساعت از وقت خود را به این کار اختصاص دهد . در یک قاعده کلی ، پیشنهاد می گردد که زمان وقفه کمی قبل و یا بعد از زمان صرف نهار یعنی در ساعات میانی روز کاری باشد ، تا حداقل کارمند مطمئن باشد که بخشی از فعالیتهای روزانه خود را به نحو احسن انجام داده است و با خیالی آسوده می تواند پاسخگوی مراجعان خود باشد .
نویسنده : Eric Plantenberg
مترجم : راضیه بیگم سبحانی – کارشناس انفورماتیک مجتمع فارس
منبع : WWW . sideroad . com
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی دولت مجلس شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران انتخابات افغانستان رئیس جمهور گشت ارشاد
تهران شورای شهر هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل کنکور وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
دلار خودرو تورم قیمت دلار مالیات قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا
تلویزیون تئاتر سریال زنان فیلم ازدواج سینمای ایران سینما بازیگر موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم
خورشید
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه نوار غزه عراق
فوتبال تیم ملی فوتسال ایران پرسپولیس ایران استقلال فوتسال بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور
هوش مصنوعی اپل آیفون ماه تبلیغات فناوری ناسا گوگل نخبگان مریخ
روانشناسی خواب موز افسردگی کاهش وزن بارداری دندانپزشکی آلزایمر روغن حیوانی