یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا


کشتی‌سازی چین در رتبه سوم جهانی


به گزارش دولت چین در سال جاری، تولید کارخانه‌های کشتی‌سازی چین ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد. ”زانگ گوانکوین“، معاون وزیر صنعت و تکنولوژی چین در این مورد می‌گوید: در سال ۲۰۰۴ میلادی چین کشتی‌هائی با ظرفیت حمل ۸/۸ میلیون بار تولید کرد و در نظر دارد تا پایان سال جاری کشتی‌هائی با ظرفیت حمل در مجموع ۱۰ میلیون تن تولید کند.در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تکمیل تجهیزات صنعت کشتی‌سازی در چین انجام شد و به موجب آن، زیرساخت‌های موردنیاز برای رشد این صنعت فراهم آمد. حال صنعت کشتی‌سازی با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید و تجهیزات و امکانات مناسب، توانائی تولید کشتی‌های نفتکش بزرگ را دارد. حجم این سوپرتانکرها بیش از ۳۰۰ هزار تن است. علاوه بر آن، صنعت کشتی‌سازی چین، کشتی‌های باری با ظرفیت حمل ۸ هزار کانتینر دارد که این کشتی‌ها برای حمل گاز طبیعی مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.بررسی‌های انجام شده روی صنعیت کشتی‌سازی چین، نشان می‌دهد این صنعت توان رقابت با صنعت کشتی‌سازی کشورهای دیگر جهان را دارد. تنها نقطه ضعف صنعت کشتی‌سازی چین در ساخت کشتی‌های لوکس و مسافرتی است. در سال‌های گذشته، سهم اعظم سرمایه‌گذاری صنعت کشتی‌سازی چین در ساخت کشتی‌های باری بود و توانست به استانداردهای بین‌المللی که نهاد کیفیت یک محصول هستند برسد.در حال حاضر، چین می‌تواند موتورهای دیزلی بسازد که در کشتی‌های اقیانوس‌پیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ میلادی، تولید صنعت کشتی‌سازی چین سالانه ۲۶ درصد افزایش یافت. با رسیدن چین به این حجم تولید، این کشور توانست ۱۴ درصد از کل بازار کشتی‌سازی جهان را تصاحب کند و رتبه سوم در کشتی‌سازی را از آن خود کند. اگر پیش‌بینی‌ها در مورد سطح تولید تا پایان سال جاری تحقق یابد، چین موفق می‌شود ۱۸ درصد از کل بازار جهانی را تصاحب کند و نقش پررنگ‌تری را در این عرصه به خود اختصاص دهد. ۷۰ درصد از کل کشتی‌های ساخته شده در چین به ۱۱۰ کشور جهان صادر می‌شود. از جمله واردکنندگان کشتی‌های چینی می‌توان ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و کانادا را نام برد.یکی از تحلیلگران می‌گوید: در سال‌های اخیر، کارخانه‌های کشتی‌سازی چین با صنایع ژاپن و کره‌جنوبی رقابت کرد و توانست رتبه سوم را از آن خود کند و بعد از این دو قطب فعال در صنعت کشتی‌سازی قرار گیرد در حالی که قیمت کشتی‌های تولیدی این کشور کمتر است و تولیدات آن به تعداد بیشتری از کشورهای جهان صادر می‌شود و بازار بیشتر و بهتری دارد. انتظار می‌رود در صورت ادامه این روند تا پایان دهه حاضر ۲۵ درصد از بازار کشتی جهان به انحصار چین درآید و تحصولات آن کشور تأثیر چشمگیری بر بازار مصرف برجای بگذارد.”سانگ جی هاک“ تحلیلگر یک مرکز سرمایه‌گذاری در سئول می‌گوید: افزایش قیمت نفت و تقاضای آن در بازارهای جهانی، نیاز تولیدکنندگان به کشتی‌های نفتکش و حمل‌کننده گاز طبیعی مایع را افزایش داد و حجم سفارشات باز هم بیشتر شد. به همین دلیل، سفارش‌های ارسال شده به شرکت‌های کشتی‌سازی ژاپن و کره‌جنوبی ارتقاء پیدا کرد و اگر چین درصدد رشد زیرساخت‌های خود حرکت نکند، فاصله او از دو رقیب بزرگش بیشتر می‌شود.توسعه فعالیت‌های تجاری در جهان باعث شده تا حجم سفارش کشتی‌های حمل نفت، گاز طبیعی مایع، سنگ‌آهن، اسباب‌بازی، پارچه و پوشاک، مبلمان و دیگر محصولات تجاری افزایش یابد و باعث بیشتر شدن کار شرکت‌های کشتی‌سازی تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی شود. هاک افزود: در هر سال سفارش‌های کشتی تا دو سال آینده به شرکت‌های مربوطه داده می‌شود و تولیدکننده برای دو سال آتی خود برنامه‌ریزی می‌کند امسال نیز سفارش‌هائی که باید تا پایان سال ۲۰۰۷ میلادی تحویل داده شوند به شرکت‌های کشتی‌سازی داده می‌شود و با توجه به اینکه مرحله تجارت آزاد تازه در حال آغاز است حجم کار شرکت‌های تولیدکننده در این باره زمانی افزایش چشمگیری خواهد یافت.مسئولان صنعت کشتی‌سازی چین با اشاره به این مطلب که درآمد صادراتی کشتی این کشور در سال ۲۰۰۴ میلادی معادل ۱۶/۳ میلیارد دلار آمریکا بوده است، افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد از سفارش‌هائی که به صنعت کشتی‌سازی چین داده شده از کشورهای دیگر است و به‌عبارت دقیق‌تر ۸۵ درصد از سفارش‌ها صادراتی است و سهم اندکی از تولیدات این صنعت وارد بازارهای داخلی می‌شود.شرکت صنعتی کشتی‌سازی چین، بزرگترین تولیدکننده کشتی‌های اقیانوس‌پیما اعلام کرد تا پایان دهه آینده، سطح تولید خود را چهار برابر خواهد کرد و به موجب آن درآمد حاصل از این بخش را به بالاترین سطح ممکن می‌رساند. در حال حاضر، صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع درآمدزا در چین است و اگر این روند ادامه یابد، چین به یکی از بزرگترین مهره‌های بازار بدل می‌شود.

منبع: استار
منبع : مجله گسترش صنعت