یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
اتاق گاز - THE CHMBER
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ران هوارد، برایان گریزر و جان دیویس
کارگردان : جیمز فولی
فیلمنامهنویس : ویلیام گلدمن و کریس ریس، برمبنای نوشتهٔ جان گریشام
فیلمبردار : ایان بیکر
آهنگساز(موسیقی متن) : کارتر برول
هنرپیشگان : جین هاکمن، فی داناوی، کریس اودانل، رابرت پراسکی، ریموند باری، هاروه پرسنل و لیلا راچن
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه
̎آدام هال̎ (اودانل)، وکیل دعاوی موفق ساکن شیکاگو، برای رسیدگی به پروندهٔ ̎سام کیهال̎ (هاکمن) به میسیسیپی سفر میکند. در سالهای آغازین دههٔ ۱۹۶۰، ̎کیهال̎ که عضو گروه نژادپرست کوکلوس کلان بوده، بهطور مشخص مسئولیت قتل یک وکیل حقوق مدنی یهودیان و فرزندانش را بهعهده داشته است. بهدلیل رد شدن فرجامخواهی بهنظر میرسد او محکوم به مرگ شده و ̎آدام̎ میخواهد ببیند چهکار برایش میتواند بکند. ̎آدام̎ معمولاً علاقهای به رسیدگی به این نوع پروندهها را ندارد. اما راز ماجرا در اینجاست که او نوهٔ ̎کیهال̎ است و با وجود نژادپرست بودن او، میخواهد سعی کند شاید بتواند زندگیاش را نجات دهد. ̎کیهال̎ به ̎آدام̎ و مهارت او در امر وکالت چندان اعتمادی ندارد و به آن اهمیتی نمیدهد. از آنجائی که ̎آدام̎ اوقات بسیاری را با ̎عمه لی̎ (داناوی) که سالها پیش شاهد قتل یک مرد سیاهپوست (بهدست ̎کیهال̎) بوده میگذراند، بنابراین میتواند تصویر وحشتانگیز و کاملتری از نفرت نژادی ̎کیهال̎ و خسارت هولناکی که به خانواده و شهر کوچکشان زده را در ذهنش مجسم کند...
● اتاق گاز پیشاپیش تأثیر نویسندهٔ موفق و محبوبش، گریشام را باز میتاباند؛ قصهٔ دادگاهی دشوار و پروندهٔ حساس و باز تب و تاب کینهتوزیهای مربوط به نژادپرستی. گرهٔ اصلی در اینجا بحران شخصی وکیل جوانی است که میخواهد پدربزرگ بیاعتنایش را از اتهام قدیمی و ظاهراً مسلم بمبگذاری منجر به قتل تبرئه کند. پژواکهائی از بهسوی اعدام (تیم رابینز، ۱۹۹۵، که ظاهراً تأثیرگذارتر از آنچه در نظر اول پنداشته میشد، بوده است) حاضرند، ولی فولی داستان تلاش برای نبش قبر واقعیتهای مدفون شده و ناخوشایند را با لحنی متین روایت میکند و به هیجانهای کاذب متوسل نمیشود و تراژدی خانوادهٔ از هم پاشیده در طول مسیر رابطهٔ تدریجی عشق و نفرت میان پدربزرگ و نوه، ابعاد مختلفی مییابد. مشکل اصلی، الگوی پیشبینیپذیر این نوع فیلمهای تجدیدنظر طلبانه است. فولی به حال و هوای تلخ و افسردهٔ روابط وفادار میماند و به لطف بازیها ـ بهویژه هاکمن در نقش نژادپرست قدیمی و عبوس ـ شخصیتهای باورپذیری خلق میکند. سرآخر مایهٔ دلخوشی تماشاگر این است که پیرمرد قبل از رفتن به اتاق گاز، وفاداریهای متحجرانه به حزب و گروه را زیر سئوال میبرد و وکیل جوان و عمهاش، بهعنوان قربانیان مشترک این وفاداریها، ارزش پیوندشان را کشف میکنند. تلخکامی هالیوودی در همه حال روزنهای برای امید و بازسازی اخلاقی بهجا میگذارد.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ران هوارد، برایان گریزر و جان دیویس
کارگردان : جیمز فولی
فیلمنامهنویس : ویلیام گلدمن و کریس ریس، برمبنای نوشتهٔ جان گریشام
فیلمبردار : ایان بیکر
آهنگساز(موسیقی متن) : کارتر برول
هنرپیشگان : جین هاکمن، فی داناوی، کریس اودانل، رابرت پراسکی، ریموند باری، هاروه پرسنل و لیلا راچن
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۳ دقیقه
̎آدام هال̎ (اودانل)، وکیل دعاوی موفق ساکن شیکاگو، برای رسیدگی به پروندهٔ ̎سام کیهال̎ (هاکمن) به میسیسیپی سفر میکند. در سالهای آغازین دههٔ ۱۹۶۰، ̎کیهال̎ که عضو گروه نژادپرست کوکلوس کلان بوده، بهطور مشخص مسئولیت قتل یک وکیل حقوق مدنی یهودیان و فرزندانش را بهعهده داشته است. بهدلیل رد شدن فرجامخواهی بهنظر میرسد او محکوم به مرگ شده و ̎آدام̎ میخواهد ببیند چهکار برایش میتواند بکند. ̎آدام̎ معمولاً علاقهای به رسیدگی به این نوع پروندهها را ندارد. اما راز ماجرا در اینجاست که او نوهٔ ̎کیهال̎ است و با وجود نژادپرست بودن او، میخواهد سعی کند شاید بتواند زندگیاش را نجات دهد. ̎کیهال̎ به ̎آدام̎ و مهارت او در امر وکالت چندان اعتمادی ندارد و به آن اهمیتی نمیدهد. از آنجائی که ̎آدام̎ اوقات بسیاری را با ̎عمه لی̎ (داناوی) که سالها پیش شاهد قتل یک مرد سیاهپوست (بهدست ̎کیهال̎) بوده میگذراند، بنابراین میتواند تصویر وحشتانگیز و کاملتری از نفرت نژادی ̎کیهال̎ و خسارت هولناکی که به خانواده و شهر کوچکشان زده را در ذهنش مجسم کند...
● اتاق گاز پیشاپیش تأثیر نویسندهٔ موفق و محبوبش، گریشام را باز میتاباند؛ قصهٔ دادگاهی دشوار و پروندهٔ حساس و باز تب و تاب کینهتوزیهای مربوط به نژادپرستی. گرهٔ اصلی در اینجا بحران شخصی وکیل جوانی است که میخواهد پدربزرگ بیاعتنایش را از اتهام قدیمی و ظاهراً مسلم بمبگذاری منجر به قتل تبرئه کند. پژواکهائی از بهسوی اعدام (تیم رابینز، ۱۹۹۵، که ظاهراً تأثیرگذارتر از آنچه در نظر اول پنداشته میشد، بوده است) حاضرند، ولی فولی داستان تلاش برای نبش قبر واقعیتهای مدفون شده و ناخوشایند را با لحنی متین روایت میکند و به هیجانهای کاذب متوسل نمیشود و تراژدی خانوادهٔ از هم پاشیده در طول مسیر رابطهٔ تدریجی عشق و نفرت میان پدربزرگ و نوه، ابعاد مختلفی مییابد. مشکل اصلی، الگوی پیشبینیپذیر این نوع فیلمهای تجدیدنظر طلبانه است. فولی به حال و هوای تلخ و افسردهٔ روابط وفادار میماند و به لطف بازیها ـ بهویژه هاکمن در نقش نژادپرست قدیمی و عبوس ـ شخصیتهای باورپذیری خلق میکند. سرآخر مایهٔ دلخوشی تماشاگر این است که پیرمرد قبل از رفتن به اتاق گاز، وفاداریهای متحجرانه به حزب و گروه را زیر سئوال میبرد و وکیل جوان و عمهاش، بهعنوان قربانیان مشترک این وفاداریها، ارزش پیوندشان را کشف میکنند. تلخکامی هالیوودی در همه حال روزنهای برای امید و بازسازی اخلاقی بهجا میگذارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت رهبر انقلاب دولت سیزدهم
هواشناسی تهران آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سیل فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل سلامت
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار گاز حقوق بازنشستگان قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت مالیات
نمایشگاه کتاب کیانوش عیاری رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما سریال مهران مدیری
فناوری قطب شمال
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس بازی لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا ایلان ماسک تبلیغات اپل روزنامه گوگل سامسونگ
آلزایمر استرس کاهش وزن دیابت سیگار فشار خون بارداری توت فرنگی افسردگی شیر