پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


نظارت و رهبری آموزشی حمایتی (معلم معلمان شدن)


تاریخ نشر : ۸۵۰۳۱۶
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۰۶-۸۴۲۳-۶
شماره کنگره : ۸۵۳۱۶۰۵۷
رده دیویی : ۳۷۱.۲۰۳
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
مترجم : خدیوی - اسدالله
مترجم : حیدری‌تفرشی - غلامحسین
مترجم : یوسفی‌سعیدآبادی - رضا
نویسنده : کوپولا - آلبرت
نویسنده : اسکریسا - دین
نویسنده : کنورث - جرارد

نگارنده به منظور ارزش‌یابی معلمان، طی نموداری عناصر شش‌گانه‌ی نظارت حمایتی را خاطرنشان می‌سازد که عبارت‌اند از: تعیین هدف، طراحی درس، مشاهده، توسعه‌ی حرفه‌ای، تعهد حرفه‌ای وسیع، و ارزش‌یابی پایان سال. در ادامه عوامل برتری یعنی مدارس، بازگو شده که از آن جمله است: وجود نظم، هدفمند بودن، جو عمل‌گرایانه، وجود رابطه‌ی مثبت میان کارکنان، به حداقل رسیدن انزوای معلمان و بیگانگی دانش‌آموزان، وجود فرآیندهای طراحی و هدف‌گزاری در مدارس، کنترل پیشرفت دانش‌آموزان، تشویق والدین به عضویت در انجمن مدارس، پاداش به دانش‌آموزان و کارکنان برجسته، برنامه‌ی درسی تعریف شده و اثربخشی معلمان. در مبحث بعدی کتاب، موضوع 'استخدام معلمان خوب' بازگو شده که زمینه‌های آموزشی، دانش موضوعی، توانمندی‌های ویژه، تجربه‌ی آموزشی اولیه، مهارت‌های ارتباطی، و کیفیت‌های فردی داوطلبان از جمله مولفه‌های معلم خوب برشمارده شده است. هم‌چنین برنامه‌ی استخدام در ده مرحله تبیین گردیده است. سرانجام درمباحث بعدی، هریک از عناصر شش‌گانه‌ی نظارت حمایتی، تشریح گردیده است.