سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
باج سبیل
هرگاه با زور و قلدری از كسی پول و جنس بگیرند ، در اصطلاح عمومی ، آن را باج سبیل تعبیر می كنند و می گویند : فلانی باج سبیل گرفت .
آورده اند كه ...
شاه عباس صفوی ریش بلند را خوش نداشت و به این ترتیب می توان گفت ریش در زمان شاه عباس بازارش كساد شد . به اعتبار سبیل اضافه شد . پس از اینكه در آغاز سلطنت خود ، دشمنانش و رقبای سركش داخلی را سركوب كرد ، با صدور یك زمان به همه مردان ایرانی دستور داد كه ریش های بلند خود را از ته بتراشند ، حتی روحانیون نیز از این دستور معاف نبودند اما گذاشتن سبیل آزاد بود و خود شاه عباس هم در تصویرهایش با سبیل بلند و افراشته دیده می شود .
شاه عباس سبیل را آرایش صورت می شمرد و بر حسب بلندی و كوتاهی بیشتر و كمتر حقوق می پرداخت . حكام و ایالات و فرماندهان نظامی هم به مصداق ( الناس علی دین ملوكهم ) ناچار از تبعیت بودند و به دارندگان سبیل شاه عباسی و افراشته ای كه مورد توجه شخص اول مملكت بودند به فرا خور كیفیت و تناسب سبیل حقوق و مزایای بیشتری می دادند .
این نوع اضافه حقوق و مزایا كه صرفاً به خاطر سبیل پرداخت می شد در عرف و اصطلاح عامه به باج سبیل تعبیر گردید ،زیرا سبیل دارها تنها به میزان مبلغی كه از شاه یا حكام یا فرماندهان وقت بر طبق حكم و فرمان اخذ می كردند قانع نبودند و غالباً از كد خدایان و روستاییان و طبقات ضعیف پول و جنس و اسب و آذوقه به عنوان باج سبیل می فرستادند .
آورده اند كه ...
شاه عباس صفوی ریش بلند را خوش نداشت و به این ترتیب می توان گفت ریش در زمان شاه عباس بازارش كساد شد . به اعتبار سبیل اضافه شد . پس از اینكه در آغاز سلطنت خود ، دشمنانش و رقبای سركش داخلی را سركوب كرد ، با صدور یك زمان به همه مردان ایرانی دستور داد كه ریش های بلند خود را از ته بتراشند ، حتی روحانیون نیز از این دستور معاف نبودند اما گذاشتن سبیل آزاد بود و خود شاه عباس هم در تصویرهایش با سبیل بلند و افراشته دیده می شود .
شاه عباس سبیل را آرایش صورت می شمرد و بر حسب بلندی و كوتاهی بیشتر و كمتر حقوق می پرداخت . حكام و ایالات و فرماندهان نظامی هم به مصداق ( الناس علی دین ملوكهم ) ناچار از تبعیت بودند و به دارندگان سبیل شاه عباسی و افراشته ای كه مورد توجه شخص اول مملكت بودند به فرا خور كیفیت و تناسب سبیل حقوق و مزایای بیشتری می دادند .
این نوع اضافه حقوق و مزایا كه صرفاً به خاطر سبیل پرداخت می شد در عرف و اصطلاح عامه به باج سبیل تعبیر گردید ،زیرا سبیل دارها تنها به میزان مبلغی كه از شاه یا حكام یا فرماندهان وقت بر طبق حكم و فرمان اخذ می كردند قانع نبودند و غالباً از كد خدایان و روستاییان و طبقات ضعیف پول و جنس و اسب و آذوقه به عنوان باج سبیل می فرستادند .
منبع : شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی نیچروان بارزانی رهبر انقلاب حج عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
شهرداری تهران تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
خودرو ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
نمایشگاه کتاب سریال افعی تهران مسعود اسکویی زنان تئاتر محمدعلی علومی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سریال کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره ناسا
رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی چای دندانپزشکی فشار خون بیماران خاص سبزیجات