جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

با یک کیلک شکایت کنید


با یک کیلک شکایت کنید
گرچه اتصال به اینترنت از طریق دایل آپ به نوعی یك روش منسوخ شده به حساب می‌آید اما متاسفانه در كشور ما به دلیل عدم رشد اینترنت پرسرعت هنوز هم روش اتصال به اینترنت در اكثر نقاط كشور از همان طریق ابتدایی صورت می‌گیرد و در این میان هنوز هم كارت‌‌های اینترنتی حرف اول اتصال به اینترنت را می‌زنند همان كارت‌‌های رنگارنگی كه به سادگی می‌توان از ابتدایی‌ترین مراكز عرضه همچون كیوسك روزنامه‌فروشی گرفته تا بقالی محله خریداری كرد.
در اكثر تبلیغات این گونه‌ كارت‌ها به نوعی جمله پشتیبانی در ۲۴ ساعته و بدون قطعی را می‌توان مشاهده كرد اما كافیست بعضی از این كارت‌ها را در اولین فرصت امتحان كنید تا به درستی دریابید كه تبلیغات درست این گونه كارت‌ها در این جمله خلاصه شده است« قطعی ۲۴ ساعته بدون پشتیبانی» .
به هرحال اگر شما جزو آن دسته از كاربرانی محسوب می‌شوید كه به نوعی با چنین كارت‌های تقلبی روبه‌رو شده‌اید و در این چند ماه گذشته بارها نام شورای حل اختلاف اینترنتی را نیز شنیده‌اید با آسودگی خاطر مطمئن باشید شما هم می‌توانید یك شاكی باشید حتی اگر شكایت شما از كارت تقلبی ۵ هزارتومانی باشد.
● یك قضاوت عادلانه
در چند سال گذشته در اكثر مواقع اخبار منتشر شده در حوزه آی‌تی چندان برای كاربران خوشایند نبود و شاید در لابلای تمامی اخبار‌های كه به نوعی رویكرد محدودید را به همراه داشت درج یك خبر توانست وزنه آی‌تی را به سود كاربران تغییر دهد. خبر از این قرار بود‌« مجتمع شماره ۳۴ شورای حل اختلاف تهران ویژه دعاوی اینترنت با حضور كلیه مدیران شركت‌‌های ISP استان تهران، روسای شاخه‌های استانی انجمن شركت‌‌های اینترنتی و با حضور نمایندگانی از سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه تشكیل و راه‌اندازی شد و اعضای آن برای شروع كار در این مجتمع سوگندنامه یاد كردند» این خبر بدین معنا بود كه از این پس شاكیان اینترنتی به جای مراجعه به دادگستری باید به شورای حل اختلاف صنف شركت‌های اینترنتی واقع در محل دبیرخانه انجمن صنفی شركت‌های اینترنتی ایران مراجعه كنند.
درج این خبر به طور رسمی برای بسیاری از كارشناسان و حتی كاربران عادی این سئوال را به همراه داشت كه چگونه صنفی هم چون انجمن‌ شركت‌‌های اینترنتی كه خود یك طرف شكایت است می‌تواند داوری را نیز بر عهده بگیرد. علیرضا علمی نائب‌رئیس و دبیر انجمن شركت‌‌های اینترنتی در این خصوص می‌گوید،انجمن شركت‌‌های اینترنتی ایران اولین صنف و مرجع رسیدگی به مسائل فنی و شغلی شركت‌های كارفرمایی و شركت‌های اینترنتی در سطح كشور است كه در شرف تبدیل شدن به یك اتحادیه كشوری است.
ازابتدا پیدایش این صنف مسائل زیادی باعث شده بود كه فعالیت این صنف به نوعی زیر سوال برود. به این صورت كه عده‌ای سودجو كه هیچ ارتباطی هم با شركت‌‌های عضو نداشتند دست به اقدامات و تحركاتی می‌زدند كه باعث بروز مشكلاتی می‌شد كه از یك طرف حقوق مردم و مصرف كننده مورد تهدید قرار می‌گرفت و از طرف دیگر باعث می‌شد به نوعی آبرو و اعتبار این صنف دچار تزلزل بشود وما متاسفانه به عنوان مرجع صنفی نیز نمی‌توانستیم به علت نبود یك قانون مشخص مسائل را نظم دهیم و این گونه‌ شكایت‌ها در دعاوی معمولی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت كاری كه ما چندان از روند آن رضایت نداشتیم چون رسیدگی به این گونه شكایت‌ها نیاز به تخصص علمی و فنی و در كنار آن دانش صنفی دارد به این صورت كه فرد رسیدگی كننده به شكایات باید هم به نوعی با كار و مسائل تخصصی شركت‌‌ها آشنا باشد و هم بتواند اشراف كامل بر روی بازار و قیمت‌ها داشته باشد كه در نهایت بتواند داوری دقیق انجام دهد. بنابراین تمامی این مسائل سبب شد كه بالاخره پس از چند سال پیگیری حكم ایجاد شورای حل اختلاف دعاوی اینترنتی به انجمن شركت‌های اینترنتی ابلاغ شود.
شاید برای كسانی كه هنوز هم به بی‌طرف بودن این شورا اعتقادی نداشته باشند دانستن این نكته ضروری باشد كه افراد مسئول در این شورا به نوعی از هر مرجعی انتخاب شده است تا آنجا كه حسن مهدوی (مدیركل حقوقی شركت فناوری اطلاعات) به عنوان سرپرست حوزه – علیرضا علمی دبیر انجمن به عنوان نایب رئیس حوزه- سرهنگ باقر افخمی بازرس صنف و مسئولیت سه عضو عل‌البدل را نیز مجید‌علی‌پور (معاون حقوقی در شركت فناوری‌اطلاعات)،محمدعلی‌نیكسار(رئیس كمیته تلفن اینترنتی ایران) و محمد اسمی ( نائب رئیس كمیته تلفن اینترنتی) بر عهده دارند این ۶ عضو با حكم رئیس كل دادگستری استان تهران و پس از قرائت سوگند‌نامه دوره‌های را نیز در دانشگاه علوم قضایی پشت سرگذاشته‌اند هر چند گفته می‌شود چون سرپرست حوزه یك فرد با پیشینه قضاوت است بنابراین مشكلی بر سر انشا رای وجود ندارد.
● عدالت برای كاربران
رسیدگی به شكایت در شورای حل اختلاف ویژه دعاوی اینترنتی به چند دسته تقسیم می‌شود كه از آن جمله می‌توان به شكایت‌های كاربران از شركت‌‌های خدمات دهنده اینترنت اشاره كرد به این صورت كه در نوع اول اختلاف بین كاربر و شركت‌‌های اینترنتی بر سر ارایه خدمات است به عنوان نمونه كاربر از كارت خریداری شده خود راضی نیست كه این مسئله با یك داوری ساده در شورا قابل حل است و حتی به مرحله تنظیم شكایت نیزنمی‌رسد و در ازای جبران خسارت برای كاربر، شورا از سرویس دهنده كارت جدید درخواست می‌كند و به نظر هم نمی‌رسد سرویس دهنده‌ای برای یك كارت چند هزارتومانی حاضر بشود برای او پرونده‌ای تشكیل شود.
دسته بعدی شكایت‌ها مربوط می‌شود به تبلیغات دورغین شركت‌ها به این صورت كه شركتی اعلام می‌كند كه اینترنت ما دارای مزایای بسیاری است و به همین علت قیمتش دو برابر كارت‌های دیگر رایج بازار است كه به گفته علمی اگر این مسئله در دادگاه‌‌های معمولی مطرح شود شاید به نتیجه رسیدن آن سخت باشد اما ما به محض شكایت كاربر، سرویس دهنده را احضار می‌كنیم و در حضور خودش با اشرافی كه به موضوع دارم موارد را بررسی می‌كنیم و دیگر جای هیچ شبهه‌ای را باقی نمی‌گذاریم چون هم از قیمت‌ها اطلاع داریم و هم از نوع خدمات، بنابراین با مطرح شدن این نوع شكایت‌ها به نوعی دست یكسری افراد سودجو از ارایه خدمات دروغین قطع می‌شود و دیگر كسی نمی‌تواند به چنین تبلیغات دورغین ادامه دهد چون می‌داند ظرف ۲۴ ساعت ادعای او مورد بررسی قرار می گیرد از طرف دیگر تا قبل از تشكیل این شورا هر شخصی می‌توانست آگهی‌های دروغین را چه به صورت بیلبورد در سطح شهر و چه در تبلیغات روزنامه‌ها چاپ كند.
آگهی‌های كه در كنار آن سواستفاده‌های زیادی هم انجام می‌شد به این صورت كه شركتی بدون مجوز رسمی از یك شركت اینترنتی چندین پین خریداری می‌كرد و بعد این پین‌ها را روی كارت‌های خود چاپ می‌كرد و با قیمت پائین در بازار عرضه می‌كرد و كاربران نیز به خاطر پائین بودن قیمت به طرف این كارت‌ها جلب می‌شدند اما بعد از مدت كوتاهی شركت جعلی با كلی سرمایه متواری می‌شد و در این میان كاربران می‌ماندند با انبوهی از كارت‌های تقلبی كه ما برای جلوگیری از این نوع سواستفاده‌ها تمامی رسانه‌ها را ملزم به رعایت این مسئله كرده‌ایم كه قبل از چاپ تبلیغات روی محصولات اینترنتی باید حتما نامه‌ای با مهر و امضا شورا داشته باشند.
دسته عمده دیگر شكایات نیز به اختلافات بسیاری كه بین شركت‌‌های خدمات دهنده اینترنتی ISP ها با یكدیگر وجود دارد برمی‌گردد كه این شكایات با یك تلفن ساده و فراخوان شركت‌ها قابل به حل خواهد بود و در مواقعی نیز این شركت‌های ISP هستند كه از شركت‌های تامین كننده فضا ICP ها شكایت دارند كه این موارد نیز در این شورا مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
به گفته علمی یكی از كارهای مهم شورا این است كه به نحوه دقیقی به كار شركت‌های خدمات دهنده اینترنتی نظارت شود چرا كه این شركت‌ها با با اسرار مردم مثل شماره تلفن ، منزل و... در ارتباط هستند و ما وظیفه داریم در قبال سواستفاده‌ از چنین اسراری نیز قانون را اجرا كنیم كه جلو هر گونه سو استفاده اقتصادی و اخلاقی گرفته شود. به طور كلی این گونه رسیدگی‌ها باعث خواهد شد به نحو مطلوبی سالم سازی در این حرفه ایجاد شود.
اگر تا همین چند مدت قبل كاربری كه با یك كارت ۵ هزارتومانی سرش كلاه رفته بود باید با كسی كه ۵ میلیون تومان از او كلاه‌برداری شده در یك صف برای رسیدگی به شكایت قرار می‌گرفت تا به نتیجه برسد كه در اكثر مواقع این طولانی بودن زمان چندان برای شاكی مقرون به صرفه نبود تا آن‌جا كه در بیشتر اوقات فرد از شكایت خود صرفه نظر می‌كرد و همین كار باعث می‌شد راه برای افراد سودجو هموار شود و آنها بدون دغدغه به كلاهبرداری خود ادامه دهند اما خوشبختانه با درك ضرورت وجود دادگاه‌های خاص برای رسیدگی به این گونه جرایم نزد مسئولان به نوعی شاهد تحول اساسی در روند رسیدگی به این گونه پرونده‌‌ها خواهیم بود تا آنجا كه امروزه كاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای شكایت خود را مطرح و در كمترین زمان در انتظار حكم باشند. بنابراین شما كاربر عزیز اگر ازخدمات سرویس‌دهنده‌ای شاكی هستید كافیست شكایت خود را با ذكر مشخصات كامل خود، نام و تلفن شركت سرویس دهنده و نوع مشكل پیش آمده به آدرس پست الكترونیكی Shora@isp.ir ارسال كنید و به گفته مسئولین در شورای حل اختلاف در كمتر از ۲۴ ساعت منتظر حكم باشید البته گفتنی است این نوع روند رسیدگی به شكایت در حال حاضر خاص كاربران استان تهران است اما شاید به زودی دیگر استان‌‌های كشور نیز زیر پوشش این طرح قرار بگیرند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات