چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
باستر کیتون؛ صورت سنگی بزرگ
واقعا كسی میتواند ادعا كند بازیگری كیتون بهتر از چاپلین بود؟ مقایسه نخستین روزهای كیتون با اوجگیری بازیگری چاپلین در «سیو وردو» یا «لایم لایت» دشوار است، اما حقیقت دارد كه كیتون نیز یكی از حیرتآورترین بازیگران سینمای صامت است.
برای چاپلین، محتوا مقدم بر شكل بود. شخصیت، موقعیت و مضمون برای او، عوامل بنیادین بودند و دوربین ابزاری غیرهنرمندانه و صرفا وسیلهیی برای ضبط صحنه بود. در حالی كه قضیه برای كیتون برعكس بود. شكل بر مضمون تقدم داشت و او شخصا شیفته فناوری دوربین بود. برای چاپلین كافی بود كه هر قالب فیلم با عملكردهای نمایشی پر شود و از این رو شكل فیلمهایش تئاتری و استودیویی به نظر میرسند. برعكس برای كیتون، مكان و چشمانداز در پرتو حركت، پویایی و جلوههای ویژه بصری از اهمیت بسیار برخوردارند. چاپلین همواره در بند واقعگرایی بود و كیتون كم و بیش به فرا واقعگرایی پهلو میزد.
كیتون درباره مفهوم شخصیت آثارش میگفت: «شخصیت بر اساس موقعیتی كه خلق میكنید بنا میشود.» برخلاف ولگرد چاپلین كه به قول كیتون: «همیشه و همه جا یكی بود»، كیتون شخصیت هایش را بسیار متنوع خلق میكرد و بیشترین تاثیر طنز را از موقعیتهای مختلف میگرفت.
مایه ها و موقعیتهای فیلمهای كیتون آشنا بودند؛ یا اختلافهای خانوادگی از نوع تقابل بین پدر و پسر یا مرد كوچك در برابر نیروهای طبیعت. اما شخصیت سینمایی كیتون براستی نوآورانه بود. گرچه پیش از آن هیچ كس چنین به دوربین خیره نشده بود (طوری كه اغلب پهنای چهره سرد و چشمان بازش را بیش از نیمرخش به یاد میآوریم)، اما هیچگاه بازی همذات پندارانهیی ارایه نداد. این ویژگی او اغلب با احساسات گرایی چاپلین مقایسه شده است و گفته میشود او به همین دلیل در زمان خود، كمتر از چاپلین یا حتی هرولد لوید محبوب عام بود.
باستر كیتون در مورد چهرهاش میگوید: «یكی از اولین چیزهایی كه توجه مرا جلب كرد، این بود كه هر زمان میخندیدم یا نشان میدادم چقدر خوشحالم، احساس میكردم مردم بطور طبیعی نمیخندند. بنابراین شروع كردم به خیره و مات نگریستن، نخندیدن و زل زدن مانند جادو شدهها».
به این ترتیب، منشا چهره بیروح و جدی اما بیانگر كیتون آشكار می شود. زندگی نگار كیتون میگوید: «چهره او مناسب سكوت بود. بیحركتی چهره او و بیصدایی سینمای صامت یكدیگر را كامل میكردند. سكوت او توجه را بر میانگیخت و بیانش همدردی را.» وقتی از او پرسیده شد چرا در فیلمها نمیخندد، گفت: «راههای دیگری هم برای ابراز خوشحالی هست.»كیتون همواره در پاسخ به اینكه چرا روش صامت خود را حفظ نمیكند، مدعی بود كه با سینمای ناطق مشكلی ندارد. اما هنوز تصور اینكه تمامی جلوهها بصری او با صدا نیز همین تاثیر را داشته باشند، دشوار است. افزون بر این، نكتهیی دیگر در كیتون بود كه او را بیش از پیش به دوران صامت مربوط میساخت. «سكوت با روش و ذاتش درآمیخته بود.» او صامتترین كمدین سینمای صامت بود، چون حتی تبسمی ناچیز بر چهرهاش همچون فریادی جلوهگر میشد.
از دید بسیاری از منتقدان، روشهای نمایشی چاپلین به رغم بهرهبردن از موضوعهایی معاصر، در ملودرامهای زمان ویكتوریا ریشه دارد، در حالی كه فیلمهای كیتون به رغم موضوعهای ساده، بیادعا و غیرسیاسیشان، جلوه های پویاتری از رسانهیی نوین را بویژه برای نسلهای فردا به نمایش میگذارند.كارنامه كیتون با بازیهای كوتاه و درخشان او در سانست بولوار (۱۹۵۰) بیلی وایلدر و لایم لایت (۱۹۵۲) چاپلین، كامل میشود. او پیش از مرگ شاهد توجه دوباره به آثارش بود، اگرچه به قول خودش «سیسال دیر»؛ و واپسین بار كه در انظار عمومی دیده شد، در جشنواره ونیز (۱۹۶۵) در میان استقبال بینظیر حضار بود كه گفت: «نخستین بار است كه میهمان جشنوارهیی هستم، اما امیدوارم آخرین بار نباشد» كه بود.
كیتون میگوید: «بسیاری به دلیل نوع نگریستن من در نمایش و سینما فكر میكنند در زندگی خصوصی نیز ناامید و بدون عشق بودم، اما واقعیت ندارد. تا جایی كه به یاد میآورم، خودم را خوشبخت احساس كردهام.» اما شاید خوشبختهای واقعی ما هستیم كه همواره نظارهگر لطف و نشاط او بودهایم.
منبع : روزنامه اعتماد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
شهرداری تهران تهران سلامت بارش باران قتل پلیس حجاب آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضاپیما ماهواره
سازمان غذا و دارو بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون