جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا


به تعداد دلارهای سود خود عرق بریزید


مدعای مروجان و طرفداران طرح های بازاریابی شبکه ای در جلسات پرزنت، قانونی بودن این فعالیت ها به همین شیوه در کشورهای پیشرفته، از قبیل ایالات متحده آمریکاست. مقاله زیر متن بیانیه کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده آمریکا(FTC) در مورد فعالیت های بازاریابی چند سطحی است که در اکتبر سال ۲۰۰۰ منتشر شد. همان طور که در این بیانیه آمده است، بازاریابی چند سطحی تحت شرایط سختگیرانه ای سالم و قانونی شناخته می شود. باتوجه به این شرایط هیچ کدام از شرکت های شناخته شده ای که در حال حاضر در کشور ما فعالیت می کنند مصداق آن نیستند. این کمیسیون تنها فعالیتی را سالم و قانونی می داند که توزیع کنندگان تنها برای فروش کالا یا خدمات مورد نیاز به مشتری و مصرف کننده نهایی و با قیمت واقعی و رقابتی بازار عادی، پورسانت دریافت کنند نه برای وارد کردن اعضای جدید، برای فروش کالایی به قیمتی بیش از مقدار واقعی که مشتری بدان نیازی ندارد.
کمیسیون فدرال تجارت ایالت متحده آمریکا(FTC) چیست؟
کمیسیون تجارت فدرال، یک آژانس دولتی مستقل است که کنگره آمریکا در سال ۱۹۱۴ آن را تاسیس کرد. هدف اصلی این نهاد پاسداری و نظارت بر وجود بازار رقابتی آزاد در جهت حمایت از مصرف کننده است. این هدف نیازمند وجود رقابت بین تولیدکنندگان و وجود اطلاعات شفاف در اختیار مصرف کنندگان است تا بهترین محصولات با پایین ترین قیمت و بیشترین میزان بهره وری و خلاقیت در جهت اقتصاد سالم تولید شوند. قسمتی از وظایف این نهاد اطمینان حاصل کردن از عدم وجود اطلاعات غلط و فریب دهنده در بازار و در دسترس مصرف کنندگان است. متن زیر بیانیه کمیسیون تجارت فدرال است که در اکتبر سال ۲۰۰۰ جهت بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم و مصرف کنندگان منتشر شد.
ماهیت طرح های بازاریابی چند سطحی
طرح های بازاریابی چند سطحی (multilevel) یا شبکه ای (Network) راهی برای فروش کالاها یا خدمات از طرق توزیع کنندگان است. برخی از طرح های بازاریابی چند سطحی، قانونی هستند، هرچند برخی دیگر طرح های هرمی (pyramid schemes) غیرقانونی اند. در طرح های هرمی پورسانت ها بر پایه تعداد توزیع کنندگان به خدمت گرفته شده است. عموما بیشتر فروش محصول به این توزیع کنندگان است نه به مصرف کنندگان. کالاها و خدمات مربوط، از ویتامین ها گرفته تا کرایه اتومبیل ارائه می شود تا طرح ها را قانونی جلوه دهند. اگر توزیع کننده ای به شما می گوید به قیمت لوازم اولیه فهرست موجودی و دستورالعمل فروش(start-up ,kit of inventory and sales literature) و گاهی الزام برای فروش میزانی معین از کالا یا خدمات در هر ماه، در مسیر ثروتمندشدن قرار خواهید گرفت، شک کنید. اغلب مصرف کنندگان پول زیادی را برای پایه گذار تجارتشان با شرکت در برنامه های آموزشی، خرید دستورالعمل فروش یا خرید خود محصولات صرف می کنند. اغلب، این خریدها از دید آنها تماما برای سرمایه گذاری هایشان است.
مسئولیت های شما
اگر شما تصمیم دارید یک توزیع کننده شوید، قانونا مسئول ادعاهایی که در مورد شرکت، محصولاتش و فرصت شغلی که پیشنهاد می کند هستید. همچنین در قبال تکرار ادعاهایی که در بروشور شرکت یا برگه تبلیغاتی می خوانید مسئولید. کمیسیون فدرال تجارت (The Federal Trade Commission) به شما توصیه می کند برای هرگونه ادعایی در مورد یک کالا، پیش از تکرار آن ادعا برای یک مشتری بالقوه تحقیق کنید.
به علاوه، اگر توزیع کنندگان جدیدی را جذب می کنید، مسئول ادعاهایی هستید که درباره درآمد بالقوه یک توزیع کننده می کنید. مطمئن شوید که فرصت شغلی را صادقانه معرفی می کنید و از دادن وعده های واهی بپرهیزید. به خاطر داشته باشید اگر آن وعده ها اتفاق نیفتد، ممکن است مسئول شناخته شوید.
ارزیابی یک طرحFTC پیشنهاد می کند وقتی فرصت بازاریابی چند سطحی را ارزیابی می کنید عقل سلیم خود را به کار ببندید و برای تصمیم گیری این نکات را در نظر بگیرید.
۱ - از هرگونه طرحی که شامل پرداخت پورسانت ها برپایه به استخدام درآوردن توزیع کنندگان اضافی می شود بپرهیزید؛ احتمالا یک طرح هرمی غیرقانونی است.
۲ - از هر طرحی که از توزیع کنندگان جدید درخواست خرید کالاها و ابزار بازاریابی با قیمت گران می کنند اجتناب کنید. این طرح ها احتمالا طرح های هرمی تغییر قیافه داده هستند.
۳ - در برخورد با طرح هایی که ادعا می کنند شما با رشد زیرمجموعه خود یعنی تعداد توزیع کنندگانی که به خدمت می گیرید، پول سازی می کنید، محتاط باشید.
۴ - از طرح هایی که ادعا می کنند محصولات معجزه آسا می فروشند یا وعده درآمد هنگفت می دهند اجتناب کنید. از مروج طرح بخواهید ادعاهایش را ثابت کند.
۵ - مراقب در دام افتادن در طرح هایی که در آن به اعضا پول داده می شود تا در مورد درآمدشان از طرح، اغراق کنند، باشید.
۶ - در جلسات یا هرگونه موقعیت تحت فشار، پولی نپردازید و از امضای هر قراردادی خودداری کنید. برای گرفتن زمانی برای تصمیم گیری اصرار کنید. با اعضای خانواده، دوستان، حسابداران یا حقوقدانان مشورت کنید.
۷ - وظایف خود را انجام دهید! با دایره محلی تجارت برتر (LocalBetter Business Bureau) و با وکیل امین ایالت خود در مورد هر تجارتی که در نظر دارید مشورت کنید، مخصوصا وقتی ادعا در رابطه با محصولات یا درآمد، بالقوه بیش از آن است که واقعی به نظر برسد.
۸ - به یاد داشته باشید که تفاوتی نمی کند کالا تا چه حد خوب باشد و تا چه حد یک طرح بازاریابی چند سطحی قابل اعتماد باشد، شما باید به اندازه دلارهای سود حاصل از سرمایه گذاری عرق بریزید.
منبع : روزنامه همشهری