پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

رول باریک و جاده پهن پیش رو


رول باریک و جاده پهن پیش رو
● تحولات صنعت رول کم عرض
مدت‌ها پیش متخصصان به این نتیجه رسیدند اگر بتوانند یک رول لامینیت خودچسب را وارد خط چاپ و عملیات تکمیلی کنند، از لحاظ تئوری هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان هر نوع موادی را به‌صورت رول وارد خط تولید کرد.
تبدیل جعبه به‌صورت پیوسته (InLine) یعنی عملیات چاپ، برجسته‌سازی، طلاکوب، برش و خط‌زنی و تبدیل رول به ورق در یک بار عبور از ماشین، عمل منطقی و دست یافتنی به نظر می‌رسد، می‌توان رول مقوا را از یک سو وارد ماشین کرد و محصول نهایی را از سوی دیگر دریافت کرد.می‌توان کارهای بسته‌بندی با تیراژ پایین و کیفیت بسیار بالا را براساس تقاضا تولید کرد.
در حال حاضر بسیاری از مراکز تبدیلی و بسته‌بندی حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند و امکانات خود را برای تولید جعبه به‌کار می‌گیرند. این مراکز توانسته‌اند از لحاظ قیمت، زمان تحویل و تیراژ رقابت سختی با چاپخانه‌داران ورقی به راه انداخته و ارزش افزوده بیشتری برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند. چاپکاران قبل از این‌که وارد بازار تولید جعبه بشوند، باید از پیچیدگی‌های فروش جعبه و همچنین تبدیل مقوا آگاه شوند.
● فیلم‌
آن‌چه در مورد جعبه گفته شد برای بسته‌بندی فیلمی نیز معتبر است. تاکنون تولیداتی چون بسته‌بندی پالتی شرینک، کیسه و بسته‌بندی فیلمی عمدتاً توسط ماشین‌های چاپ فلکسو سیلندر مرکزی و گراور چاپ می‌شد. ولی اکنون مدیران شرکت‌های تولیدکننده برندهای مختلف از چاپخانه‌داران تیراژهای پایین‌تر می‌خواهند.
تبلیغات محلی و محله‌ای، تبلیغات ورزشی و موارد دیگر تعدد و تنوع برندها را افزایش داده‌اند.
یک ماشین چاپ ۸ رنگ لارج فرمت به ارزش چندین میلیون دلار باید دو تا سه شیفت کار کند تا سرمایه‌گذاری روی آن مقرون به صرفه باشد. به همین خاطر زمانی که برای آماده‌سازی دستگاه تلف می‌شود هزینه زیادی به چاپخانه‌دار تحمیل می‌کند. چاپخانه‌دار نیز به سهم خود باید این هزینه را از مشتری بگیرد.
در این جاست که ماشین‌های چاپ رول کم‌عرض مزیت خاص خود را به رخ می‌کشند. آن‌ها قادرند با سرعت روی رول فیلم چاپ کنند. در حال حاضر چاپخانه‌هایی که از ماشین رول با عرض بالا استفاده می‌کنند، کارهای با تیراژ کم خود را به چاپکاران رول کم‌عرض سفارش می‌دهند. هنگامی این نوع سفارشات به حجم قابل توجهی برسد آن‌گاه چاپخانه‌داران خود به فکر خرید ماشین چاپ رول کم‌عرض می‌افتند.
برای چاپکار لیبل، گرایش به سوی تیراژهای پایین‌تر در بسته‌بندی‌های فیلمی مزایای فراوانی دارد. بسیاری از این بسته‌بندی‌ها توسط سیستم فلکسو چاپ می‌شود.
قابلیت‌های متنوع این دستگاه‌ها به چاپکاران لیبل این امکان را می‌دهد تا بتوانند کلیه نیازهای مشتری را درون چاپخانه خود انجام دهند. تولید جعبه، لیبل و فیلم در تیراژ کم و در حداقل زمان از جمله قابلیت‌هایی است که امروز چاپکاران لیبل می‌توانند به مشتریان خود عرضه کنند. البته هنوز مشکلات فنی متعددی وجود دارد که باید حل شود. در حالی که لیبل‌ها بسیار مقاوم هستند و می‌توانند کشش و گرما را بدون این‌که رجیستر رنگ مختل شود، تا حد زیادی تحمل و جذب کنند، فیلم‌های بسته‌بندی تا حد زیادی نسبت به کشش و گرما آسیب‌پذیرند. به همین خاطر برای چاپ فیلم به ماشین‌هایی نیاز است که دارای سیستم‌های کنترل کشش و کاهش دما بوده و کیفیتی ارایه کنند که قابل رقابت با ماشین‌های فلکسو سیلندر مرکزی و حتی در برخی موارد گراور باشد.
در مقابل ماشین چاپ رول با عرض بزرگ قابلیت اضافه کردن ورنی، لاک‌زنی، چسب و غیره را دارد که برای تولید کوتینگ‌های نفوذناپذیر (barrie) کوتینگ‌های درزبندی حرارتی (هیت سیل)، لامینیت‌ها، کیسه فریزر و تولیداتی از این دست مورد نیاز است. ماشین‌های چاپ رول کم‌عرض هنوز در این زمینه نمی‌توانند با ماشین‌های رول عریض رقابت کنند.
● عملیات تکمیلی
برای بهره‌گیری کامل از موقعیت‌هایی که ماشین‌های چاپ بسته‌بندی رول کم‌عرض ارایه می‌کنند، دست‌اندرکاران این واحدها باید به عملیات تکمیلی پس از چاپ رو آورند.
عملیات تکمیلی یا تبدیل ثانویه به معنی عملیاتی است که بعد از چاپ روی محصول انجام می‌شود. به عنوان مثال پس از انجام چاپ، برش و خط‌زنی، تبدیل رول به ورق و دسته کردن، جعبه‌ها باید تا و چسب بخورند تا بتوانند به‌دست مصرف‌کننده برسند.
اگر چاپکار یک ماشین تاکنی و چسب‌زنی بخرد می‌تواند به جای این‌که کار را به مرکز ثالثی ارجاع دهد، موقعیت‌هایی را که برای مشتری ارزش افزوده ایجاد می‌کند نزد خود حفظ کند و سود بیشتری ببرد.
لیبل‌ های شرینک و استرچ نیز باید قبل از این‌که روی یک ظرف یا قوطی را بپوشانند ابتدا به‌صورت لوله‌ای و غلاف در بیایند. اگر این بخش از عملیات به یک شرکت دیگر سفارش داده شود، چاپکار بخشی از سودی را که می‌توانست به‌دست بیاورد، از دست خواهد داد.
به عنوان مثال کیسه‌ها (Pouches) را در نظر بگیرید. در حال حاضر بین تولیدکنندگان مواد غذایی یک گرایش جدی به استفاده از کیسه به جای قوطی‌های فلزی است.
از تولیدکنندگان سوپ تا غذای سگ همه می‌توانند تولیدات خود را درون کیسه به مشتری عرضه کنند. این بخش از بازار نیز به بسته‌بندی در تیراژ کم و کیفیت بالا نیاز دارد. ولی یک چاپخانه‌دار نمی‌تواند تنها کیسه را چاپ و لامینیت کرده و به‌دست مصرف‌کننده برساند. او مجبور است یک دستگاه ساخت کیسه نیز خریداری کرده و تمام نیازهای مشتری را یک جا برآورده کند.
● نتیجه‌گیری‌
همان‌گونه که در ابتدای این مقاله عنوان کردیم هر آن‌چه گفته شد به هیچ‌وجه از ارزش لیبل‌های پشت‌چسب‌دار برای چاپکاران رول کم‌عرض نمی‌کاهد. اگر این چاپکاران یاد بگیرند چگونه میزان باطله خود را کنترل کرده و زمان آماده‌سازی را کاهش دهند و از سوی دیگر نحوه فروش مدیران و برنامه‌ریزی تولید خود را بهینه کنند، هنوز هم می‌توان از چاپ لیبل‌ها سود فراوان کسب کرد.
در واقع دنیای گسترده‌تر صنعت رول کم‌عرض نسل جدیدی از تولیدات پشت‌چسب‌دار که ارزش افزوده برای مشتری ایجاد می‌کنند در بر می‌گیرد. این نسل جدید شامل تولید محصولات چاپی با اطلاعات متغیر، لیبل‌های صنعتی، الکترونیکی، امنیتی، تبلیغاتی، RFID و دیگر لیبل‌های هوشمند می‌شود. تمام این محصولات جدید و کاربردهای، آن‌ها‌ دنیای گسترده‌ای پیش پای چاپکاران لیبل قرار می‌دهند.
منبع : مجله صنعت چاپ