سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


صنعت خودرو ایران وراهی طولانی برای رسیدن به استانداردهای جهانی


صنعت خودرو ایران وراهی طولانی برای رسیدن به استانداردهای جهانی
کارخانه های خودروسازی ایران(ببخشید مونتاژ خودرو)بجای تولید خودرو همچنان پس از ۳۰ سال به مونتاژ خودرو مشغولند در حالیکه کشور ترکیه که کمتر از ۵ سال است به خودروسازی روی آورده قطعات پژو فرانسه مدلهایی چون۲۰۶ را انحصارا تولید می کند و حتی به خود پژو صادر می کندچین اکنون در آستانه ی رسیدن به رتبه اول تولید خودرو نه مونتاژ است و ... .
ما در حالی که مونتاژ را با تولید اشتباه گرفته ایم تنها یک خودرو طراحی شده در داخل داریم که البته طرحش را از یک شرکت تایوانی خریده ایم(ویکیپدیا ی فارسی).۴۰۵ هایمان همچنان آتش می گیرند و کاری نمی کنیم در حالیکه تویوتا بخاطر ۲ خودرو یی که مشکل داشت میلیون ها دستگان از آنرا تعویض کرد.در مجله ماشین مسابقه طراحی خودرو برگزار شد چه طرح هایی که نیامد حتی بهتر از بی ام و ـ بنز و... بیاییم و از نسل جوان کشور کمک بگیریم از همین امروز مونتاژ را کنار بگذاریم.
البته خودروسازان حق هم دارند خودروهای وارداتی با تعرفه زیاد و قیمتی گران بدست مصرف کننده می رسد حتی یورو۴ و یورو ۵ را وزارت محترم بازرگانی قبول ندارد(به نقل از شرکت ایرتویا در مجله ماشین)اگر مجلس محترم شورای اسلامی تعرفه خودرو را تا۵%کاهش دهد و واردکنندگان را آزاد بگذارد با توجه به اینکه خودروسازان مجبور به رقابتی کردن بازار میشوند آنوقت اولا کیفیت خوردو های مونتاژی تا جد قابل توجهی بالا میرود و قیمت آنها نیز کاهش می یابد مثلا با ۱۰ میلیون می توان یک زانتیا یا مزدا خرید!! آنوقت همه ملت صاحب خودرو میشوند.شرایط لیزینگ در دوبی به گونه ایست که اگر ۶ماه متوالی قسط های خودرو را درست پرداخت کنی ۲تا۳ قسط را برمی گردانند دوما کارخانه های خارجی علاوه بر بنزین رایگان برای خودروهایشان گارانتی (نه گارانتی مانند ایران)را برای موتور۱۵ سال برای رنگ مادامالعمر وبرای بدنه و جاهای دیگر ۶سال تعیین کرده اند در حالیکه این رقم در ایران (اگرفرض کنیم پولی نگیرند)۱.۵ سال است.پس فاصله ما با جهان خودروسازی بسیار زیاد است.
بیاییم و با رقابتی کردن بازار خودرو هم به خودمان خدمتی کرده باشیم و هم به خودرو سازان داخلی برای قرارگیری در بین بهترین خودروسازان جهان به امید آن روز.
سینا پسران افشاریان