یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

معلم کار آمد کلاس برتر


معلم کار آمد کلاس برتر
معلمان کار آمد در کار خود اعتماد به نفس بسیار بالا یی دارند. اعتماد به نفس آنها به این دلیل است که برنامه روشنی دارند که به آنها امکان می دهد با آرامش، منطقی و به دور از احساسات نسبت به اتفاقات کم اهمیت و مهم واکنش نشان بدهند.
▪ وقتی دانش آموزان کار خوبی می کنند، آنها را تشویق کنید:
برای ایجاد فضایی که دانش آموزان در آن تشویق و حمایت شوند از جملا ت دلگرم کننده استفاده کنید. از دانش آموزانی که بر روی درس و کار کلا سی تمرکز دارند تعریف کنید و آنهایی را که بی توجهی می کنند نادیده بگیرید. وقتی دانش آموزان بی توجه به درس توجه می کنند آنها را تحسین و تشویق کنید.
▪ از الگوسازی مثبت استفاده کنید:
دانش آموزانی را که خوب رفتار می کنند برای دانش آموزانی که چنین رفتاری ندارند الگو کنید. دانش آموزانی را که انتخاب های رفتاری درستی دارند و در کنار آنهایی نشسته اند که به کار کلا سی بی توجهند تشویق کنید. در صحبت با دانش آموزان به جای فعل های منفی از فعل های مثبت استفاده کنید. به جای این که به دانش آموز بگویید چه کاری را نکند، به او بگویید چه کاری را بکند این روش موثرتر است زیرا برای ذهن انسان پیروی و دنبال کردن جملا ت مثبت آسان تر از جملا ت منفی است.
▪ برای تصحیح رفتار دانش آموزان از آنها سوال کنید:
سوال های معمولی راه بسیار موثر و در عین حال نامحسوسی برای برگرداندن دانش آموزان بی توجه به کار کلا سی است. به آرامی به دانش آموز نزدیک می شوید اما وانمود می کنید که متوجه نشده اید او کارش را انجام نمی دهد و بی توجه مشغول کار دیگری است. با یک پرسش ساده به طور غیر مستقیم او را به کار کلا سی بر می گردانید.
▪ توصیه های خود را به صورت خصوصی بگویید:
بعضی از دانش آموزان به توصیه هایی که در حضور جمع به آنها می کنید واکنش خوبی نشان نمی دهند لذا در این موارد خیلی کوتاه و به طور خصوصی به او توصیه لا زم را بکنید و بعد یک فرصت چند ثانیه ای به او بدهید تا رفتار مورد نظرتان را انتخاب کند.
▪ اول گفته دانش آموزان را تایید کنید، بعد او را به مسیر درست هدایت کنید:
معلمان کاردان به جای این که خود را درگیر بحث یا رفتارهای ثانویه دانش آموزان کنند، کار را با تایید گفته های آنها شروع می کنند و سپس به رفتار آنها جهت می دهند.
▪ روشنی قوانین کلا س را به دانش آموزان یاد آوری کنید:
تذکر قاطعانه و مدام قوانین کلا س به صورت خصوصی می تواند شیوه ای بسیار موثر و در عین حال مسالمت آمیز باشد. به هنگام یادآوری این قوانین از عبارت «قوانین ما» استفاده کنید. این کار فعالیت های انضباطی شما را تا حد زیادی غیر شخصی می کند. با این شیوه دیگر نیازی ندارید از عبارت «چون من این طور می گم» استفاده کنید، عبارتی که به کار بردن آن به بعضی از دانش آموزان امکان می دهد دامنه رفتار نامناسب خود راحتی تا درگیری علنی با معلم گسترش دهند.
▪ طبق توافق، نسبت به رفتار ناشایست دانش آموز واکنش نشان بدهید:
اگر دانش آموز به رفتار نامناسب خود ادامه داد، مطابق قانون توافقی کلا س که قبلا به اطلا ع دانش آموزان رسیده، می توانید او را تنبیه کنید تا عواقب رفتار خودش را ببیند و به این ترتیب به توصیه شما عمل کند و رفتار مناسب را انتخاب کند.
▪ حرف تان را کوتاه و صریح بزنید:
دستورهای کوتاه و صریح باعث می شود دانش آموزان روی موضوع اصلی تمرکز کنند. مشکل را به راحتی تشخیص دهند و بتوانند مشکل را حل کنند.
▪ تنبیه:
تنبیهات کلا سی تنها در صورتی موثر خواهند بود که از ضعیف به شدید استفاده شود.
۱) اخطار دادن به دانش آموز
۲) تغییر دادن جای او
۳) نگه داشتن او پس از پایان کلا س به مدت پنج دقیقه
۴) اطلا ع دادن به والدین
۵) اخراج او از کلا س، اگر دانش آموزی مانع تدریس شما یا یادگیری دیگر دانش آموزان می شود، چاره مناسب این است که مطابق رویه پذیرفته شده در مدرسه او را از کلا س بیرون کنید. معمولا اخراج از کلا س باید به عنوان یک انتخاب به دانش آموز پیشنهاد شود. همیشه باید قبل از استفاده ا زاین روش از شیوه های دیگر استفاده کنید. از شیوه های اخراج با خونسردی و قاطعیت استفاده کنید و به دانش آموزان تفهیم کنید به خاطر این ناچارید او را از کلا س بیرون کنید که نتوانسته در مورد رفتارش درست تصمیم گیری کند. همیشه بعد از اخراج دانش آموز از کلا س با او صحبت کرده و زمینه را برای انتخاب رفتارهای بهتر از جانب او فراهم کنید.

نویسنده : ظمحبوبه کلا ته سیفری
منبع : روزنامه مردم سالاری