چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
دیویدی رایترها محبوبتر از همیشه
نسل درایوهای نوری باز هم در حال تغییر است. مدت زمان زیادی گذشته است از زمانی که CDها جای دیسکهای فلاپی را در بازار گرفتند و با ورودشان تحولی را در بازارهای مصرفی نیز به وجود آوردند.
CDها به ابزاری برای انتشار اطلاعات تبدیل شدند و با حجم تولید بالا و قیمت پایین، بازار را در انحصار خود درآوردند؛ بهطوری که طریقه انتشار بازیها، فیلمها، موسیقی و تمام اطلاعات مورد نیاز جامعه متحول شد و CDها جای کاستها، نوارهای ویدیو و نوار بازیهای ویدیویی را گرفتند تا نه فقط در دنیای رایانه بلکه در دنیای تجهیزات الکترونیکی نیز انقلابی به پا کنند.
انقلابی که در سال ۱۹۸۲ کمپانی Philips درآلمان با عرضه اولین CD از گروه موسیقی ABBA آن را آغاز کرد.
با ورود CDها به بازار جهانی، دستگاههای اجراکننده اطلاعات CDها یعنی همان CD-Rom و CD-Playerها نیز به مرور بازار را در اختیار خود گرفتند. با ورود CD-Writerها حجم بازار چندین برابر شد و در بازار ایران به علت عدم رعایت حق کپی رایت، این تقاضا بهصورت تصاعدی رشد کرد.
گرچه این فناوری با تاخیر به ایران رسید اما حجم بالای تقاضا باعث شد تا این تاخیر آنچنان محسوس نباشد. تقاضایی که تا همین ۶ ماه گذشته با توجه به شاخص اسفند ماه ۳۰ درصد از محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده بود تا پر مخاطبترین درایو نوری بازار تا آن زمان باشد.
با گذشت ۱۵ سال از عرضه CDها به بازار، نسل جدیدی از دیسکهای نوری فشرده یعنی DVDها وارد بازار شدند که بیش از ۶ برابر CDها ظرفیت داشته و با تفاوت اندکی که در قیمت داشتند همان طور که پیش بینی میشد توانستند خیلی زود جای CDها را در بازارهای مختلف بگیرند. البته این تحولات در بازار ایران پا به پای بازار جهانی پیش نرفته است و CDها هنوز مهمترین بخش بازار را به خود اختصاص داده اند.
اما با اینکه CDها همچنان بخش مهمی از بازار را در اختیار دارند، CD-Rom ها و CD-Writerها به تدریج جایگاه خود را از دست می دهند. با توجه به آخرین نظرسنجی باشگاه فعالان ICT، اولین درایوهای CD یعنی CD-Romها که در شهریور ماه سال گذشته ۲۸ درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار را به خود اختصاص داده بودند، با افت جالب توجه و البته قابل پیش بینی ۱۹ درصدی از سال گذشته، هم اکنون با ۹ درصد آخرین جایگاه درایوهای نوری رایج بازار را به خود اختصاص داده اند و این یعنی نزدیک شدن به پایان دوره CD-Romها. البته این کاهش سهم در رابطه عکس با تقاضای سایر درایوهای نوری نیز قرار دارد؛ CD-Romها که تنها قابلیت خواندن CDها را داشتند، با ورود سایر درایوهای نوری به بازار به تدریج سهم و جایگاه خود را از دست دادند که این امر با توجه به داشتن این قابلیت در درایوهای دیگر و همچنین تفاوت قیمت پایین کاملاً طبیعی به نظرمی رسد.
از طرف دیگر با رشد DVDها، هم اکنون جایگاه CD-Writerها نیز به خطر افتاده و روند نزولی و کاهش سهم در مورد این دسته از درایوهای نوری نیز سرعت گرفته است. در حالی که Comboها و DVD-Writerها می توانند علاوه بر قابلیتهای خود، کار CD-Writerها را نیز انجام دهند، کاهش سهم ۸ درصدی CD-Writerها از سال گذشته تا کنون با توجه به اختلاف قیمت پایین این درایو با دو درایو مذکور کاملاً توجیه پذیر به نظر میرسد. CD-Writerها که با توجه به شاخص، از سال گذشته تا کنون همواره جایگاه اول را به خود اختصاص داده بودند، با افت ۵درصدی از شاخص زمستان گذشته تا کنون، در حال حاضر با برخورداری از ۲۴ درصد از این سهم جای خود را به DVD-Writerها واگذار کرده و جایگاه دوم را از آن خود کرده اند.
اما DVDها که در سالهای اخیر توانسته اند با توجه به کاهش قیمت درایوهایشان سهم بیشتری از شاخص را به خود اختصاص دهند. در تمامی بخشها رشد سهم داشته اند. DVD-Romها که از تابستان گذشته تا شاخص اسفندماه تنها ۸ درصد از سهم شاخص را در اختیار داشتند با رشد ۶درصدی، هم اکنون با کسب ۱۴ درصد از این سهم، آخرین جایگاه را به CD-Romها واگذار کرده و یک پله بالاتر در جایگاه چهارم ایستادهاند که با توجه به عامل قیمت و اختلاف آن با Comboها و DVD-Writerها پیشرفت بسیار خوبی برآورد می شود.
در کنار DVD-Romها، درایوهای Combo نیز نسبت به شاخصهای گذشته رشد داشته اند اما رشدی بسیار آهسته و کنددر حد یک درصد. Comboها نیز با توجه به اینکه اختلاف قیمت آنچنان زیادی با DVD-Writerها و همچنین قابلیت نوشتن بر روی DVDها را ندارند، روند صعودی را بسیار کند طی می کنند؛ بهطوری که پیش بینی می شود با عرضه گسترده تر DVD-Writerها و کاهش قیمت تدریجی آنها، از محبوبیت حال حاضر این درایوها نیز به مرور زمان کاسته شود.
چرا که یک کاربر بهطور طبیعی ترجیح میدهد با حداقل پرداخت بیشترین بهره را از درایو نوری مورد نظرش ببرد. در حال حاضر Combo درایوها با برخورداری از ۲۲ درصد از این سهم و با ۱ درصد رشد در فاصله هر شاخص، در جایگاه سوم شاخص قرار دارند. در مورد DVD-Writerها با توجه به نکات مذکور دیگر می توان به راحتی افزایش سهم چشمگیر و رشد خیره کننده ۱۹ درصدی را توجیه کرد. این درایوها که در تابستان گذشته تنها با برخورداری از ۱۲ درصد از این سهم در جایگاه چهارم محبوبیت قرارداشتند، با توجه به تغییر و تحولات مذکور در بازار و عرضه مدلهای متنوع با برندهای معتبر و همچنین کاهش قیمت برای رقابتی تر کردن بازار، توانستند به سرعت جایگاه خود در بازار را ارتقا داده و در فاصله شش ماهه ۱۰ درصد سهم خود را افزایش دهند تا با ۲ پله صعود در جایگاه دوم قرار بگیرند؛ یعنی درست بعد از CD-Writerها. اما در فاصله زمستان تا امروز نیز این سهم با ۹ درصد رشد دیگر در حالی به ۳۱ درصد رسید که از سهم CD-Writerها ۵ درصد کاسته شده بود تاDVD-Writerها با قدرت جایگاه نخست محبوبترین درایو نوری بازار را به خود اختصاص دهند. این درایوها که تمامی قابلیتهای مورد نیاز و رایج کاربر را تامین می کنند، در مجموع با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را در این بازار داشته و پیش بینی می شود تا مدتها بتوانند این جایگاه را حفظ کرده و به این سهم بیفزایند. شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور می باشد. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود ۲ هزار واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات می باشد بهصورت آنلاین در پورتال www. sandp. ir ثبت، جمع آوری و بهصورت نمودارهای آماری ارایه میگردد. بدون هرگونه ادعای مربوط به میزان جامعیت شاخص ارایه شده، این آمار به تفکیک تهران و شهرستانها و نمودارهای مقایسهای آن و نیز تحلیلهای مرتبط با هر شاخص و آرشیو شاخصها در سایت www. sandp. ir برای دسترسی عموم موجود میباشد. نظرات و پیشنهادات کارشناسانه خود را در حوزه ICT از طریق سایت ارسال نمایید.
نویسنده: محمدجواد مفیدرام
منبع : روزنامه فناوران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران بابک زنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی خلیج فارس دولت دولت سیزدهم حجاب رهبر انقلاب شورای نگهبان
شهرداری تهران تهران سلامت هواشناسی پلیس سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار ایران خودرو سایپا چین بازار خودرو قیمت طلا تورم مالیات
مسعود اسکویی تلویزیون سریال سینما موسیقی سعید آقاخانی سینمای ایران فیلم دفاع مقدس تئاتر نون خ رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
وزیر ارتباطات تبلیغات اپل ناسا گوگل نخبگان ویروس آیفون ماه نمایشگاه خودرو
خواب بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین قهوه مسمومیت چاقی داروخانه بارداری