جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

بگیر و صحبت کن: Push to Talk‎


بگیر و صحبت کن: Push to Talk‎
یکی از سرویسها یی که هم اکنون توسط بسیاری از شرکت های خدمات دهنده تلفن همراه و تولید کننده گوشی های موبایل ارائه می شود سرویس پی او سی یا فخدمات بگیر و صحبت کن سلولی در شبکه تلفن همراه می باشد. این خدمات به کاربران اجازه می دهد تا در محدوده شبکه سلولی، به صورت فرد به فرد و یا فرد فبه گروه و به طور مستقیم با یکدیگر مکالمه صوتی برقرار نمایند. در این تماس ها، مکالمات به سرعت ارسال و دریافت می گردند و هیچ زمانی برای پاسخ دادن فبه یک تماس و یا دریافت آن تاخیر نمی یابد. بطوریکه مشترکین با فشردن و نگه داشتن یک کلید می توانند صدای خود را بدون فاصله به گوش مخاطب مورد نظر فویا گروهی از مخاطبان که از قبل تعیین نموده اند برساند.ف
خدمات بگیر و صحبت کن یک تفاوت اصلی با سرویس های رایج صوتی تلفن همراه دارد و آن هم اینکه، هیچ سرویس جایگزین و یا مشابهی برای آن وجود ندارد فیا حداقل تا کنون وجود نداشته است. این خدمت که بخشی از خدمات ارتباطات چند رسانه ای مبتنی بر اینترنت به شمار می رود (IMS)، در قالب یک ارتبط نیمه فدوطرفه فناوری صوت بر روی اینترنت(VOIP) در شبکه های ارتباطی سیار ارائه شده است‎.‎
شرکت نوکیا که یکی از ارئه دهنده گان این سرویس می باشد، معتقد است که این سرویس با وجود منافع زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد باید به سرعت فتوسعه و گسترش یابد.
● سرویس بگیر و صحبت کن چیست؟
این خدمت در حقیقت یک سرویس همیشه فعال است که به کاربرانش اجازه می دهد تا تنها با فشردن یک کلید با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. این تماس ها که فممکن است از فرد به فرد ویا از فرد به گروه برقرار شوند، به صورت یک تماس رادیویی نیمه دوطرفه(در هر لحظه تنها یکی از طرفین قادر به صحبت خواهد بود فو ما بقی بایستی تا پایان مکالمه وی تنها شنونده باشند و پس از ارسال پیام وی می توانند به آن پاسخ دهند) ایجاد می گردند‎.‎
● این خدمت چه مزایایی دارد؟
این سرویس یکی از خدمات مفید برای گروه های مختلف کاربران، از شخصی، تجاری ویا گروه های دیگر می باشد. بطوریکه برای مثال در یک شرکت تجاری، فمدیر شرکت توانایی ایجاد یک لیست از کارکنان و تشکیل یک گروه مکالمه از کارمندان خود را داشته و در هر لحظه می تواند بدون نیاز به تماس تلفنی با آنها فارتباط مستقین برقرار سازد. در حقیقت از شرکت های تجاری مختلف، خانواده ها، گروه های مختلف اجتماعی و نوجوانان و دیگر مواردی از این دست می توان فبه عنوان کاربران پیش بینی شده برای این خدمت یاد کرد. علاوه بر این اغلب کاربرانی که نیازمند برقراری ارتباط بین گروه های مختلف خود از طریق ایجاد شبکه فهای رادیویی گوناگون همچون خدمات رادیویی متحرک شخصی و نیز خدمات رادیویی متحرک زمینی می باشند، اما به دلایلی تمایل به طی مراحل قانونی کسب فمجوز های مختلف و خرید تجهیزات را ندارند، می توانند بخش عمده ای از نیازهای خود را به کمک این خدمات بر طرف سازند‎.‎
در این خدمات هر تماس فرد به فرد و یا گروهی به شکل نیمه دوطرفه برقرار می شود.(بر خلاف حالت دوطرفه رایج در مکالمالت معمول تلفنی) بدلیل اینکه فکاربران این سرویس بیشتر افرادی هستند که در حین فعالیت و انجام کار های گوناگون کم و بیش نیاز به ارتباط چند لحظه ای کوتاه ولی مکرر با دیگر افراد و فگروه ها دارند، از این رو این نوع ارتباط مطلوب ترین حالت ممکن برای آنها به شمار می رود. برای آنکه بیشتر با عملکرد این سرویس آشنا شویم مثالی می فآوریم‎.‎
فرض کنید آقای جان در بخش پذیرش یک هتل کار می کند، وی می خواهد، اتاقی را به مشتری جدید واگذار نماید اما نیازمند آن است که از مسولین نظافت که هم فاکنون در اتاق های خالی مشغول نظافت می باشند، در مورد اینکه کدام یک از اتاق ها کار نظافتش به پایان رسیده است سوال کند تا آن را در اختیار مشتری جدید فقرار دهد‎.‎
در این موقع وی با استفاده از این سرویس تلفن همراه خود، تماسی را با گروه نظافت هتل برقرار می نماید و سوال خود را عنوان میکند، تمامی گروه های نظافت فسوال وی را دریافت نموده و می شنوند. در این میان ماریا، نظافت چی که کار خود را در اتاق ۳۰۶ هتل به اتمام رسانده است، کلید ارسال پی تی تی تلفن همراه فخود را می فشارد و به جان اعلام میکند که اتاق ۳۰۶ کاملا آماده است. در این مرحله جان تماس دیگری را با گروه حمل بار برقرار می سازد و از آنها درخواست فمی کن تا برای حمل چمدان های مسافر تازه وارد فعال شوند‎.‎
این سرویس از جمله خدماتی است که تنها در شبکه های نسل سوم تلفن همراه مانند (GPRS) و (EGDE) قابل ارائه می باشد و با سن کمش از سال ۲۰۰۴ تا فکنون توانسته نفوذ و رشد خوبی را در میان کشورهای مختلف داشته باشد. شرکت نکستل علاوه بر نوکیا، دیگر شرکتی است که خدمات یاد شده را تحت عنوان " فواکی - تاکی" ارائه می دهد. این شرکت خدمات خود را در قالب سه بخش محلی، منطقه ای و بین المللی ارائه می کند. مشترکان جهت استفاده از خدمات فوق فنیازمند تهیه یکگوشی مخصوص این سرویس به همراه پرداخت هزینه ماهیانه استفاده از خدمات و دریافت شناسه دیجیتالی یا ID منحصر بفرد می باشند.
نوشته: شروین هادی نژاد
منبع : همگان